THE HISTORICAL IMBRICATIONS BETWEEN THEATER AND SCHOOL CURRICULUM

Authors

  • Caio Nascimento Senac-SP e UERJ

Keywords:

theater pedagogy, theater teaching, art education

Abstract

This work intends to discuss the objectives of theater and the role of the art/theater teacher in Basic Education, from a historical analysis of art in educational policies. Considering the premises stated in some basic education documents, the article aims to reflect on theater in the context of Basic Education and the feasibility of some guidelines for educational policies in Brazil, especially with regard to the performing arts. Furthermore, the historical obstacles that hinder the implementation of art education based on the integral formation of students will be discussed. It is hypothesized that art still has the stigma of a superfluous curricular component and, therefore, occupies an inferior place in education. Nevertheless, an action based on the teacher's commitment to educational policies and on dialogue with the various social actors in the school environment can foster some changes in this perspective surrounded by prejudices about theatrical pedagogy.

References

ALBUQUERQUE, S. J. Representando o Irrepresentável: Encenações de Tortura no Teatro Brasileiro da Ditadura Militar. Latin American Theatre Review, v. 21, n. 1, p. 5-18, 1987.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília, 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 1996.

DESGRANGES, F. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. 2.ed. São Paulo: Crucite, 2011.

FISCHER, E. A necessidade da arte. Tradução Anna Bostock. Rio de Janeiro: Editora Guanabara,1987.

FREITAS, T. T. M. Movimento contra a intolerância: o teatro brasileiro frente à ditadura militar. Cadernos de História, v. 15, n. 1.

FUSARI, M.F.R.; FERRAZ, M. H. C. T. Metodologia do ensino da arte. São Paulo: Editora Cortez, 2. ed., 1999.

GUÉNOUN, D. O teatro é necessário? São Paulo: Perspectiva, 2004

JAPIASSU, R. Metodologia do ensino do teatro. 8. ed. São Paulo: Ed. Papirus, 2001.

KOUDELA, I. D. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1998.

LAFER, C. O Planejamento no Brasil: Observações sobre o Plano de Metas (1956-1961). IN: LAFER, Betty Mindlin. Planejamento No Brasil. 2 ed. São Paulo: Perspectiva S.A., 1973.

MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais - Arte. Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2007.

NÓVOA, A. Complexo de Formação de professores: um novo modelo institucional para a formação de professores na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Relatório de final de missão institucional. 2017a.

PAES, M. H. S. A década de 60: rebeldia, contestação e repressão política. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.

PEIXOTO, F. O que é teatro? São Paulo: Editora Brasiliense. 1981.

REVERBEL, O. Um caminho do teatro na escola. São Paulo: Scipione, 1997.

ROSÁRIO, M. J. A. do; MELO, C. N. de. A educação jesuítica no brasil colônia. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 61, p. 379-389, mar2015 – ISSN: 1676-2584

SAVIANI, D. História das idéias políticas e pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SOARES, C. A. O ensino de arte na escola brasileira: fundamentos e tendências Dissertação (mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Uberaba, Uberaba, 2016.

Published

2021-08-10

How to Cite

Nascimento, C. (2021). THE HISTORICAL IMBRICATIONS BETWEEN THEATER AND SCHOOL CURRICULUM. SCIAS - Arte Educação, 9(1), 93–108. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5894