uma ANÁLISE DO DISCURSIVA DE “TIRO AO ÁLVARO”

LÍNGUA, SUJEITO E PRECONCEITO

Authors

  • Júlio César Machado Faculdade de Educação do Campus Belo Horizonte da Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Kelly de Araújo Vilhena Vilhena

Keywords:

discurso, tiro ao alvaro, preconceito linguístico

Abstract

The objective of this research is to investigate the Portuguese-speaking subject from the song “Tiro ao Álvaro”, as a research corpus, in three dimensions: political-subject (interdiscourse of the dictatorship), romantic-subject (interdiscourse of the romanticized woman of literature ) and subject-woman (interdiscourse of women of the time). In other words, analyze the text/discourse that precedes the lyrics of the song. In addition, we will seek to present the possible meaning effects that music produces. Problematizing the subject-positions and ideological formations of non-schooled linguistic variations confronted with cultured, monitored, normative language. The methodology used will be a qualitative approach, having as a theoretical framework the discourse analysis advocated in Brazil by Eni Orlandi. Through the analysis of the song “Tiro ao Álvaro”, we seek to describe the effects of meaning, subject-positions and interdiscourse, which are presented in the corpus. When studying such music, we seek to cut out the aspects relevant to the research, from the perspective of the French Discourse Analysis theory, as well as linguistic variation studies.

Author Biography

Júlio César Machado, Faculdade de Educação do Campus Belo Horizonte da Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduado em Letras pela Universidade de Franca (2005), Especialista em Linguística pela Universidade de Franca (2007), Especialista em Gestão, Inspeção, Supervisão, Coordenação e Orientação pela Faculdade Calafiori (2012), Mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2010), Doutor em Estudos da Linguagem - Linguística pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2015), e pela École des Hautes Études en Sciences Sociales de Paris, França (2013-2014). Instituição de Fomento de Doutorado Sandwich em Paris, na França: CAPES, processo PDSE 5637/13-9. COORDENAÇÃO: Coordenador do Grupo de Investigações Semânticas e Discursivas - GISD-CNPq; Coordenador da Unidade de Estudos em Ficção Fantástica e Contos de Fadas (PAEX-UEMG); e Coordenador do Curso Contos de Fadas à luz da Teoria dos Blocos Semânticos, em parceria com a École des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris-França). Atua principalmente nos seguintes temas: língua, argumentação, enunciação, semântica, blocos semânticos, acontecimento, discurso, textualidade, educação, gramática, leitura, ensino, material didático, metodologia científica e Literatura infanto-juvenil.

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Published

2021-08-11

How to Cite

Machado, J. C., & Vilhena, K. de A. V. (2021). uma ANÁLISE DO DISCURSIVA DE “TIRO AO ÁLVARO”: LÍNGUA, SUJEITO E PRECONCEITO. SCIAS - Arte Educação, 9(1), 29–45. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5933