Uma LIÇÃO DE MÚSICA COM TE WEI

DESDOBRAMENTOS ESTÉTICO-PEDAGÓGICOS INSPIRADOS NO CURTA-METRAGEM DE ANIMAÇÃO FEELING FROM MOUNTAIN AND WATER (CHINA, 1988)

Authors

  • Dr. José Rafael Madureira UFVJM

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v12i2.7081

Keywords:

Te Wei, ensino de música, cinema, arte, educação

Abstract

Essay on music teaching inspired by the animated short film Feeling from Mountain and Water directed by Te Wei (China, 1988). The audiovisual narrative describes the delicate transmission of an ancestral knowledge between an old music master and a talented boat girl. A film is a production of culture. Te Wei did not produce this film with a didactic purpose, although he did leave important indications of how a music lesson could be. Educators are aware of the formative power of art and always resort to visual, musical or literary productions as a way for dialogue and construction of a philosophical or scientific thinking. The film inspired the formulation of three aesthetic-pedagogical developments on the music teaching field that can be transferred to art teaching in general and dance teaching, since music and dance are similar languages.

References

ALMEIDA, M. J. Imagens e sons: a nova cultura oral. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 2004.

ANDRADE, M. Oração de Paraninfo (1935). Pro-Posições, Campinas, v. 16, n. 1 (46), jan./abr. 2005, p. 261-270. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643769>. Acesso em: 3 out. 2022.

BARBOSA, A. M.; CUNHA, F. P. (org.). Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2012.

BARROS, M. O livro das ignorãnças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Trad. Maria Ferreira. Petrópolis: Vozes, 2017.

DUNCAN, I. Fragmentos autobiográficos. Trad. de Lya Luft. Porto Alegre: L & PM Editores Ltda. 1985.

DUPUY, F. On ne danse jamais seule. Paris: Ressouvenances, 2012.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. 8. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.

JAQUES-DALCROZE, J. O ritmo, a música e a educação. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2022 (no prelo).

JAQUES-DALCROZE, J. La Rythmique. Lausanne: Jobin & Cie, 1917.

MADUREIRA, J. R. A Coreologia de Rudolf Laban e o ensino de artes corporais: uma síntese de conceitos-chave. Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, 2020. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/fef/article/view/60104>. Acesso em: 19 out. 2022.

MADUREIRA, J. R. O modelo C(L)A(S)P de Keith Swanwick no contexto do ensino de dança. Repertório, Salvador, v. 22, n. 33, p. 137-157, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/32011>. Acesso em: 17 out. 2022.

STEINER, R. A educação da criança. Trad. Rudolf Lanz. 5 ed. São Paulo: Antroposófica, 2012.

SUAREZ, R. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, Belo Horizonte, n. 112, p. 191-198, dez. 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/kr/a/7Hh9d3cv6KNT4bgrNxcPqGn/?lang=pt>. Acesso em: 25 set. 2022.

SWANWICK, K. A basis for music education. London: Routledge, 1979.

TOLSTÓI, L. O que é arte? Trad. Bete Trorii. 4. Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

Published

2022-12-29

How to Cite

Madureira, D. J. R. (2022). Uma LIÇÃO DE MÚSICA COM TE WEI : DESDOBRAMENTOS ESTÉTICO-PEDAGÓGICOS INSPIRADOS NO CURTA-METRAGEM DE ANIMAÇÃO FEELING FROM MOUNTAIN AND WATER (CHINA, 1988) . SCIAS - Arte Educação, 12(2). https://doi.org/10.36704/sciasart.v12i2.7081