THE IMPORTANCE OF ART FOR INCLUSIVE AND INTEGRATIVE PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

  • Esp. Alex Sandro Nogueira Silva Escola Estadual Serafim Ribeiro de Rezende

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v12i2.7182

Keywords:

Inclusão. Educação. Arte. Indivíduo. Ensino-aprendizagem.

Abstract

Education is a milestone in the lives of all individuals, because it is through it that the “being” that society has today and the future citizens of the multiform social body is formed. A beneficial feat of this new era lies in the meaning of the word “to include”, that is, to make the definitive inclusion of all individuals with disabilities happen in the context of social life, not only inserting these people into society, but giving them possibilities and autonomy. An important step is to ensure that they get a quality education. Based on this assumption, the present work aims to discuss Art as the best way for the Human Being to express their feelings, according to the questioning about the role of art (aesthetics) and its teaching in inclusive education in the school environment, since artistic knowledge provides cognitive abilities far beyond those that have been consolidated in history, regarding the teaching-learning process.

References

ARAUJO, D. A; LIMA, E.D.R.D.P. Dificuldades enfrentadas pelo cuidador na inclusão escolar de crianças com paralisia cerebral. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n.03, p. 281-304, dez. 2011.

BARBOSA, A. M. Arte-Educação no Brasil. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

CARBONELL, S. Educação estática para jovens e adultos: a beleza no ensinar e no aprender. São Paulo: Cortes, 2010.

CHISTÉ, P. D. S. Catarse e ensino da arte. Palíndromo, nº14 ago/dez, 2015.

FISCHER, E. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.

FUSARI, M. F. R; FERRAZ, M. H. C. T. Metodologia do Ensino de Arte. 2. ed. São Paulo: Cortes, 1999.

GZGIK, M; ARRUDA, G. A Importância do Ensino da Arte na Educação Especial. III Congresso Nacional de Pesquisa em Ciências Sociais Aplicadas – III CONAPE Francisco Beltrão/PR, 01, 02 e 03 de outubro de 2014, p. 1-10.

KLEIN, R. R.; HATTGE, M, D. Inclusão escolar: implicações para o currículo. São Paulo, Paulinas, 2010.

MEC - Ministério da Educação é do desporto/Scretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial: educação especial um direito assegurado. Brasília: MEC, 1994.

MITTLER, P. Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: ed. Artmed, 2008.

NEVES, L. R. Contribuições da Arte ao atendimento educacional especializado e à inclusão escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.23, n.4, p.489-504, out./dez., 2017.

REILY, L. O ensino de arte visuais na escola no contexto da inclusão. Cedes, Campinas, vol. 30, n. 80, p. 84-102, jan./abr. 2010.

RODRIGUES, H. Vertigens do vazio. Rio de janeiro: Livre expressão, 2011.

SILVA, A. P. M. D.; ARRUDA, A.L.M.M. O Papel do professor diante da inclusão escolar. Revista Eletrônica Saberes da Educação. v. 5, n. 1, 2014.

SILVA, E. A. D. et. al. Fazendo arte para aprender: a importância das artes visuais no ato educativo. Pedagogia em ação, v.2, n.2, p. 1-117, nov. 2010.

TAJES, F. P; MARINHO, R. A. C. O ensino da arte na educação especial: a arte como dimensão constitutiva do desenvolvimento integral. Brazilian Jounal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 8159-8173, jan. 2021.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. ed. 15. Petrópolis, Vozes, 1987.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagogia. Porto Alegre: Artmed, 2003.

WEBER, M.L.T. A Importância da Arte na Educação Especial. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 2, vol. 13, 2017, p. 261-267.

Published

2022-12-29

How to Cite

Nogueira Silva, E. A. S. (2022). THE IMPORTANCE OF ART FOR INCLUSIVE AND INTEGRATIVE PEDAGOGICAL PRACTICE. SCIAS - Arte Educação, 12(2). https://doi.org/10.36704/sciasart.v12i2.7182