COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI

TEMPOS E FORMAÇÕES

Authors

  • RENATA SIEIRO FERNANDES UNICAMP/Grupo PHALA; PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMPINAS-SP

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v13i1.7376

Keywords:

Educação, Arte, Experiência, Dispositivo pedagógico

Abstract

The focus of the article is to relate the temporal experience with the artistic and educational experience. The objective is to present the educational practice of collage as a formative experience and, more than a technique, as an artistic language and self-research in the midst of social isolation and resistance to the Covid-19 Pandemic. Methodologically, the narrated biographical experience and personal artistic productions under the language of collage produced during domestic confinement and social isolation during the period 2019-2022 are taken as analytical material. The reference used is based on Charlot, Larrosa, Orbe, Maciel Júnior and Fuão. Collage allows transforming chaos into cosmos and experiencing temporalities in their different powers and forces. It allows self-research to take place, instituting processes that humanize, socialize and singularize or subjectivize, creating resistance and reinvention in the possible ways of being, understanding, living, acting on the world.

Key-words: Education. Art. Experience. Pedagogical device.

References

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber, elementos para uma teoria. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. Verbete colagem. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo369/colagem>. Acesso em: 13 jan. 2023.

FERNANDES, Renata Sieiro; GARCIA, Valéria Aroeira. Algumas orientações para navegantes e principiantes na navegação: relacionando a pedagogia de projetos com a educação não-formal. Montagem (Ribeirão Preto), v. 8, p. 70-81, 2006.

FERNANDES, Renata Sieiro. Tarô-arte. Tarô-política. Tarô-ciência. CLIMACOM - Cultura Científica - Pesquisa, Jornalismo e Arte, LABJOR, UNICAMP, v. 15, p. 1-2, 2019.

FERNANDES, Renata Sieiro. Educação-Arte. Memória-Escrita. Memória-Imagem. In: FERNANDES, Renata Sieiro; GOUVEIA NETO, João Costa; POSCA, Luís Müller. (Org.). Arte e educação: encontros investigativos na contemporaneidade. Piauí: Acadêmica Editorial, 2021, v. 1, p. 15-31. DOI: https://doi.org/10.29327/529244.1-1

FUÃO, Fernando Freitas. A colllage como trajetória amorosa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011.

LARROSA, J. Nota sobre a experiência e o saber da experiência, In: Leituras SME, Rede Municipal de Educação de Campinas/Fumec, n. 4, julho/2001.

LARROSA, Jorge. Larrosa, Jorge. Tecnologias do eu e educação, In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86. Disponível em: file:///C:/Renata/artigos%20de%20outros/Larrosa,%20Jorge.%20Tecnologias%20do%20eu%20e%20educa%C3%A7%C3%A3o.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.

ORBE, Fernando Bárcena. A aprendizagem do novo: reflexões sobre a tragédia no começo, in: Leituras SME, Rede Municipal de Educação de Campinas/Fumec, n. 3, julho/2001.

MACIEL JÚNIOR, Auterives. Do Caos ao Cosmos: Vida e pensamento na criação de uma arte desmedida. Revista Cosmos&Contexto, jan., 2019. Disponível em: https://cosmosecontexto.org.br/do-caos-ao-cosmos-vida-e-pensamento-na-criacao-de-uma-arte-desmedida/. Acesso em: 13 jan. 2023.

SANTE, Luc. Foreword. In: JARMUSCH, Jim. Some collages. Nova York: Anthology Editions, 2021.

Published

2023-08-01

How to Cite

SIEIRO FERNANDES, R. (2023). COLAGEM PANDÊMICA E PESQUISA DE SI: TEMPOS E FORMAÇÕES. SCIAS - Arte Educação, 13(1), 56–76. https://doi.org/10.36704/sciasart.v13i1.7376