Analysis of the conceptions and difficulties of basic education teachers regarding the teaching of Chemistry during remote emergency teaching

Authors

  • José Gonçalves Teixeira Júnior Universidade Federal de Uberlândia Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática
  • Mirela Macêdo Custódio Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v4i1.6174

Abstract

This research was carried out with Chemistry professors from Triângulo Mineiro, who worked in emergency remote teaching, implemented during the COVID-19 pandemic in 2020. It starts from the understanding that Chemistry is considered a difficult subject for students to understand, requiring abstractions and lacking experimental activities and other methodological strategies. For this, semi-structured interviews were carried out with twelve teachers, seeking to understand the strategies and difficulties faced during this period. The analysis was based on references that discuss the insertion of information and communication technologies in Chemistry classes and in official documents that regulate emergency remote teaching. It is hoped that this study will enable reflections on the training needs of future teachers, as well as the offer of continuing education courses for teachers in practice, aiming to improve the teaching and learning processes in Chemistry in basic education.

Author Biographies

José Gonçalves Teixeira Júnior, Universidade Federal de Uberlândia Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Uberlândia (2003), mestrado em Química (2007 - área de concentração Educação em Química) e doutorado em Química (2014 - área de concentração Educação em Química), ambos pelo Programa de Pós-Graduação do IQUFU. Atuou como professor de Química, na educação básica, em escolas da rede pública e privada, entre os anos de 2003 e 2009. Atualmente é Professor Adjunto II e coordenador do Estágio Supervisionado no curso de Química - Licenciatura, do Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP/UFU). Professor do Programa de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática -Mestrado Profissional (PPGECM), da UFU. Foi coordenador do subprojeto PIBID/Química/Pontal de 2010 a 2018. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Educação Química, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de Química, experimentação, inclusão e dificuldades conceituais.

Mirela Macêdo Custódio , Universidade Federal de Uberlândia

Licencianda em Química, pela Universidade Federal de Uberlândia - campus Pontal.

Published

2022-10-05

How to Cite

Teixeira Júnior, J. G., & Macêdo Custódio , M. (2022). Analysis of the conceptions and difficulties of basic education teachers regarding the teaching of Chemistry during remote emergency teaching. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 4(1), 64–84. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v4i1.6174