Use of technological tools in the construction of textual narratives in elementar education, pedagogical possibilidades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v5i1.7442

Abstract

The present study is the product of the restlessness of the school floor and is part of the master's research in New Digital Technologies and sought to observe the difficulties of working both the skills and competencies of narrative writing that are included in the National Common Curriculum Base (2017), as well as the way to make this knowledge attractive to students of the 3rd year of Elementary School I. Creating didactic sequences with the use of technological tools for the practice of teachers, enabling the junction between the narrative productions of the students, making them more attractive, creative and protagonist. Along with the evaluation of the materials produced in the research course such as: the didactic sequence and the e-book, from the perspective of the pairs. Thus, the formulation of strategies that reduce the technological difficulty regarding the instrumentalization of teachers in the use of suggested platforms and the lack of some technological resources is considered, with the flexibility of resources, as observed by the teachers.

Author Biographies

Luciana Jesus de Souza, SME-RJ/Unicarioca

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação (Unicarioca), Licenciada em História na UNISUAM e em Pedagogia na UNIRIO. Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira pela UCAM. Atua como Coordenadora Pedagógica na SME-RJ.

Sheila da Silva Ferreira Arantes, Unicarioca

Doutoranda em Informática (UFRJ), professora do mestrado em Novas Tecnologias Digitais na Educação (UniCarioca), pós-graduada em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF), em Gestão Escolar (UBM) e em Psicopedagogia Institucional (UCB), graduada em Pedagogia (UniverCidade)

Antônio Carlos de Abreu Mol, Coppe Nuclear/UFRJ

Bolsista em Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1D, cientista do Estado do Rio de Janeiro - Faperj, doutor em Engenharia Nuclear (Coppe Nuclear/UFRJ), mestre em Engenharia Nuclear (Coppe Nuclear/UFRJ), graduado em Engenharia Eletrônica (UFRJ), professor adjunto da UniCarioca nos cursos de Ciência da Computação, Redes de Computadores e Análise e Desenvolvimento de Sistemas, coordenador do Núcleo de Computação Aplicada (Nucap).

Published

2023-07-20

How to Cite

Jesus de Souza, L., da Silva Ferreira Arantes, S., & Carlos de Abreu Mol, A. (2023). Use of technological tools in the construction of textual narratives in elementar education, pedagogical possibilidades. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 5(1), 101–123. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v5i1.7442