A midiatização sócio-técnica das produções artístico-educativas na escola: por uma perspectiva semiótica-discursiva no ensino das Artes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i1.8441

Keywords:

Art Education, Semiotics, Devices, Mediatization, Pandemic

Abstract

After the pandemic, the use of devices to produce artwork intensified and schools began to increasingly adopt technological resources as a teaching strategy. The fact that young people are producers of digital culture in a mediatized society has made the current school model incompatible, creating a crisis that makes it necessary to rethink class management practices. Art Education can rely on Semiotics research in order to problematize and offer readings of images that are more in line with the daily reality of students and current media phenomena. We have as theoretical support researchers such as Santaella (1996), Verón (1987, 2013, 2014) and Sibilia (2012), who point out paths and encourage debates around the importance of critical development regarding the effects of language and media discourses, impacting especially on youth school education.

Author Biographies

Mirele Castanheira Brant, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais CEFET - MG

Doutoranda em Estudos de Linguagens no Programa de Pós-Graduação (POSLING) do Cefet – MG, na linha Discurso, Mídia e Tecnologia. Mestre em Educação e Comunicação pela Universidade de Brasília (UNB). Realizando o doutorado sanduíche na Universidad Nacional de las Artes (UNA) em Buenos Aires, Argentina.

Federico Buján, Universidad Nacional de las Artes (UNA)

Doutor em Humanidades e Artes pela Universidad Nacional de Rosario (UNR, Argentina). Professor titular na Faculdade de Humanidades e Artes da Universidade Nacional de Rosario. Professor e pesquisador na Universidade Nacional das Artes (UNA). Professor responsável de cátedra no Departamento de Ciências Sociais da Universidade de San Andrés (UdeSA).

References

FAUSTO NETO, A. Fragmentos de uma analítica da midiatização. Matrizes, São Paulo: n. 2, p.89-105, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105 Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105

Acesso em: 10 jan. 2024

MARTINS, R; TOURINHO, I. Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: UFSM, 2011. DOI: https://doi.org/10.32379/9786557160206

PILLAR, A. D. A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, v. 1, 1999.

ROCHA, E; PEREIRA, C. Sociabilidade e novas tecnologias: os significados do consumo entre os jovens. In: ROCHA, E; PEREIRA, C. (org). Cultura e experiência midiática. PUC-Rio, Rio de Janeiro: v. 1 p. 15-37, 2014.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura das mídias. São Paulo: Experimento, 1996.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TRAVERSA, Oscar. Aproximaciones a la noción de dispositivo. Signo y Seña. n. 12, Buenos Aires: p. 231 - 247, 2001. DOI: https://doi.org/10.34096/sys.n12.5612 Disponível em: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/5612 Acesso em: 15 jan. 2024

VERÓN, E. La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa, 1987.

VERÓN, E. La semiosis social 2: ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós, 2013.

VERÓN, E. Teoria da Midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequencias. Matrizes, São Paulo: n.1, p. 13-19, 2014.

VOLNOVICH, Y. Asedios y resistencias: algunas perspectivas para pensar la cultura digital desde la educación artística. In: Augustowsky, G [et al.] Territorios de la educación artística en diálogo, Buenos Aires: UNA, 2023. E-book. Disponível em: https://formaciondocente.una.edu.ar/noticias/se-lanza-el-libro-territorios-de-la-educacion-artistica-en-dialogo_40418 Acesso em: 19 jan. 2024

Published

2024-07-23

How to Cite

Castanheira Brant, M., & Buján, F. (2024). A midiatização sócio-técnica das produções artístico-educativas na escola: por uma perspectiva semiótica-discursiva no ensino das Artes. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 6(1), 16–27. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i1.8441