Digital literacy and teaching practice during the pandemic:

the teacher’s voice and turn

Authors

  • Sandro Luis Silva Universidade Federal de São Paulo
  • Jhennifer Lima de Souza Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i1.8491

Keywords:

digital literacy; remote teaching, reading, teaching and learning.

Abstract

Digital Technologies are present in several everyday actions and, with the advent of the global pandemic caused by Covid-19, these Technologies have become indispensable to maintain the continuity of teaching. This article aims to present some reflections on the level of digital literacy of Portuguese languagem teachers in Elementary School final Years for the development of Reading teaching practice, taking into account what is proposed by the Common National Curricular Base (2018) in relation to Reading, during online classes – line during remote classes. This is a qualitative research – bibliographical and exploratory reseach baseado n na online questionaire for Portuguese language teachers in a public school in Guarulhos. The reflections brought forward allow us to affirm that teachers still have difficulties in using digital technology resources in the teaching and learning process, specially in Reading activities.

References

ALCICI, Sonia. A escola na sociedade moderna. In: ALMEIDA, Nanci; MANFREDINI, Benedito; ALCICI, Sonia. Tecnologia na escola: Abordagem pedagógica e abordagem técnica.1. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

ALMEIDA, Nanci; MANFREDINI, Benedito; ALCICI, Sonia. Tecnologia na escola: Abordagem pedagógica e abordagem técnica.1. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec. gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 16 de novembro de 2018.

BRUM, Maísa Helena.; FUZER, C. Representações de letramento na BNCC para o Ensino Fundamental nos componentes curriculares Língua Portuguesa e Língua Inglesa. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 161–184, 2019. DOI: 10.26512/rhla.v18i1.23513. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/23513.>Acesso em: 11 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v18i1.23513

COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana. (org.) Letramento digital: Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2011.

COSCARELLI, Carla. (org.) Tecnologias para aprender. 1. Ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

DUDENEY, Gavin, HOCKLY, Nicky, PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2016.

GERALDI, Wanderley. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

LEFFA, Vilson J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas. APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999.

PEREIRA, Antônio. A educação não formal e educação social na ordem do dia: entre conflitos e possibilidades educativas. Revista Metáfora Educacional. V. 15, v. 1. Feira de Santana, BA, dez/2013.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias - provocações para a sala de aula. SP: Parábola, 2021.

RIBEIRO, Ana Elisa. Novas tecnologias para ler e escrever. BH: RHJ Editora, 2012.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.

ZACHARIAS, Valéria. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla. (org.) Tecnologias para aprender. 1. Ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

Published

2024-07-23

How to Cite

Silva, S. L., & Lima de Souza, J. (2024). Digital literacy and teaching practice during the pandemic: : the teacher’s voice and turn. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 6(1), 28–45. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v6i1.8491