O poema e a construção do leitor-literário no livro didático do 4º ano do Ensino Fundamental I
DOI:
https://doi.org/10.36704/sapiens.v4i1.6831Keywords:
Poems, Literature, Teaching, Basic EducationAbstract
This article presents reflections on the work with literature in elementary school, focusing on the use of poems. To do so, it shows the results and discussions about a research that sought to analyze whether there is the use of poems in a textbook directed to the 4th year of elementary school, updated according to the Common National Curricular Base (BNCC). If the answer is positive, we seek to verify how the genre is worked, for which purposes it is portrayed, and whether it helps in the perception of the subject about himself and about the world in which he needs to participate actively. We also sought to understand whether the material encourages the construction of the reader-literary in the case of poetry in the corresponding year. It was found that despite the changes that have marked the last decades on the conceptions related to the role and importance of literature, poems have a shy space in the teaching material, with occasional functions, since it is not part of the mandatory content worked in the 4th grade.
References
ALVES, A. M. O poema infantil em livros didáticos do Ensino Fundamental nas últimas três décadas. 2012. 115 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino). Programa de Pós- Graduação em Linguagem e Ensino, da Unidade Acadêmica de Letras, da Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande, PB. 2012.
BARROS, M. Exercícios de ser criança. Bordados de Antônia Zulma Diniz, Ângela, Marilu, Martha e Sávia Dumont sobre os desenhos de Demóstenes. São Paulo: Salamandra. 1999.
BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 fev. 2022.
BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. 3º ed. Brasília, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf >. Acesso em: 01 fev. 2022.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In.: Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul. 2011.
DIAS, R. M. Arte e vida no pensamento de Nietzsche. Cad. Nietzsche, São Paulo, v.36 n.1, p. 227- 244, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cniet/a/pmpqhRPD75xN8SqfWvcfXZJ/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/2316-82422015v3601rmd
Acesso em 16 de Out. 2021.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
MIRANDA, L. B. de. Poesia na educação: um estudo de caso na turma do 9º ano “A” da Escola Estadual Garcia Garrido Firmino no município de Peixoto de Azevedo MT. 2018. 62 f. Monografia (Licenciatura em Letras). Faculdade de Ciências Sociais de Guarantã do Norte. Guarantã do Norte, MT. Disponível em: https://s3-sa-east-1.amazonaws.com/sophiauta/Letras/TCC+on- line/tcc+Lazaro.pdf. Acesso em: 13 fev. 2022.
NIETZSCHE, F. Obras incompletas. Seleção e ensaio de Gérard Lebrun. São Paulo: Editora 34, 2014.
ROCHA, M. I. J. da; OLIVEIRA, R. M. da S. Literatura de cordel: história e poeticidade. Anais do XIII Congresso NUPIC. 2016. Disponível em: https://publicacoes.fafire.br/diretorio/nupic/nupic_2016_10.pdf Acesso em 17 de uut. 2021.
SILVA, A. P. S. M. da. Tão boa, tão delicada: a imagem da criança na poesia infantil de Olavo bilac. João Pessoa. 2015. 52 f. Monografia (Licenciatura em Letras) Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa. 2015. Disponível em: https://www.ufpb.br/geef/contents/documentos/tcc-ana- paula-serafim-da-silva.pdf Acesso em 06 de Set. 2021.
SILVESTRE, A. R. Vem voar: língua portuguesa: 4º ano. São Paulo: Scipione, 2 ed. 2019. SOARES, M. B. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SOARES, M. B. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (orgs.). Escolarização da leitura literária. 2ª ed., 3ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. 9. ed. São Paulo: Global, 1994.