Reading and textual production of propagandas:
Multimodality in language(s) teaching
DOI:
https://doi.org/10.36704/sapiens.v6i1.8988Keywords:
Propagandas. Textos multimodais. Língua Inglesa. Imagens. Valores humanos.Abstract
This article aims to report on the experience of Supervised Curricular Internship III, which focused on reading and textual production of propaganda about human values in the English language. The project was based on the methodology of Task-Based Language Teaching and centered on the following discussion points: 1) text and multimodality, 2) the (in)distinction between advertising and propaganda, and 3) the "propaganda" textual genre in the classroom. As a result, students produced propaganda in English and displayed them on the school bulletin boards. This practice yielded positive results, beyond expectations, as it promoted a creative, dynamic, and critical process of interpretation and production among students. Thus, it demonstrates the possibilities and potential of working with texts (especially multimodal ones) among language students and teachers.
References
ANDERSON, M.; FREEMAN, D. Task-based Language Teaching. In: ANDERSON, M.; FREEMAN, D. Techniques & Principles in Language Teaching. 3. ed. New York: Oxford University Press, 2011. p. 192-208.
ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
BARBOSA, C. et al. Utilização do Instagram no ensino e aprendizagem de português língua estrangeira por alunos chineses na Universidade de Aveiro. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1). 2017. Disponível em: https://dehesa.unex.es/handle/10662/7049.
BEAUGRANDE, R.; DRESSLER, W. Introduction to text linguistics. London: Routledge, 1981.
FRANCO, C. de P.; TAVARES, K. C. do A. Ways: English for Life. 1. ed. São Paulo: FTD, 2022.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7293837/mod_resource/content/1/Professora%20sim%20Tia%20nao.pdf.
GOMES, Neusa Demartini. Publicidade ou propaganda? É isso aí!. Revista Famecos, v. 8, n. 16, p. 111-121, 2001. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/revistafamecos/article/view/3142.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in English. London: Longman, 1976.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros Textuais & Ensino. 5. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007, p. 19-36.
MUNIZ, Eloá. Publicidade e propaganda origens históricas. Caderno Universitário, v. 148, 2004. Disponível em: https://cliqueapostilas.com/Content/apostilas/47159ba3a75f88c7a55a58cdae613395.pdf.
SILVA, Silvio Profirio da; SOUZA, Francisco Ernandes Braga de; CIPRIANO, Luis Carlos. Textos multimodais: uma nova forma de leitura. Linguagem em (Re)vista, Niterói, v. 10, n. 19, p. 133-159, 2015. Disponível em: http://www.filologia.org.br/linguagememrevista/19/08.pdf.
SOUSA, J. M. S.; PENHA, G. N.; OLIVEIRA, D. A.; TREVISOL, J. R. Conectando-se com o Inglês: Instagram como mídia social de aprendizagem. In: IX SEMINÁRIO NACIONAL E V SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS, GESTÃO E PRÁXIS EDUCACIONAL, 16., Vitória da Conquista, 2024. Anais da Gepráxis. Vitória da Conquista: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2024.
TRAVAGLIA, L. C. A categorização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. Alfa, São Paulo, v. 51, n. 1, p. 39-79, 2007.
TUMOLO, C. Recursos digitais e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Ilha do Desterro, n.66, p. 203-238, jan/jun 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ides/a/pzk5vGqTKzBKCSrbzCgQzbv/?format=html&lang=pt.