THE UNUSUAL EDUCATION SEEN IN AN APAC PRISON UNIT

Authors

  • Renan Senra Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais
  • Fernando Selmar Rocha Fidalgo Universidade Federal do Rio Grande

Keywords:

Social Education, Education in prisons, APAC

Abstract

This article aims to review aspects presented in the dissertation of the post Graduate Program in Education at UFMG, presented in November 2021. The APAC prison unit stands for low dropout statistics and good enrollment rates. The methodological approach of this work was oriented as a quali-quantitative research based on the analysis of processes, meanings and attitudes that respect social and school phenomena. Through observations, interviews and questionnaires, it was possible to meet focus groups with educators of liberating education. Starting by organizing meetings about social education we prospected the association's actors. Such education in prisons proposes alternatives to classroom cells that claim for access to educational rights and social reintegration.

References

BERNE E. Os jogos da vida. Ed. Artenova. Rio de Janeiro. 1974.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, ANPEd, n. 19, p. 20-28, abr. 2002

FREIRE, P. Professora sim, tia não. Cartas a Quem Ousa Ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia – o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GADOTTI, M. Palestra de encerramento. In: MAIDA, M. J. D. (Org.). Presídios e Educação. São Paulo: FUNAP, p. 121-148, 1993.

GOUVEIA M. J. A. in Educação Integral com a infância e a juventude – Cadernos CENPEC - Vol.1, no. 02. Ano 2006. Disponível em http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/128. Acesso em 19 05 2021 Centro de Estudos em Educação, Cultura e Ação Comunitária

HOUAISS, Dicionário da Língua Portuguesa. 2001. Ed. Objetiva.

MINAS GERAIS. Tribunal de Justiça. Projeto Novos Rumos na Lei de Execução Penal (2009). Disponível em: <http://www.tjmg.jus.br/info/pdf/?uri=/terceiro _vice/novo_rumos_execucao_penal/cartilha_apac.pdf>. Acesso em: 07.nov. 2020.

NOVÓA, A. in A Pandemia de COVID-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo, Distrito Federal, Vol. 7 – no. 3 - p. 08 -12 agosto 2020 Acesso em 17/03/2021 Disponível: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905/5

RESENDE, J. M. in Desinstitucionalização prisional e o discurso do método APAC Dissertação em Psicologia 2013 UFMG

TOMASEVSKI, K. Human rights obligations: making education available, accessible, acceptable and adaptable. Gothenburg: Swedish International Development Corporation Agency. 2001. n. 3. Acesso em 03 de fevereiro de 2021

VALE A. S. in A cultura escolar em prisões distintas: contrastes e semelhanças entre a escola no presídio e a escola na APAC; Dissertação em Educação UFSJ 2012 – Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2011

VARGAS, Laura Jimena Ordóñez. É possível humanizar a vida atrás das grades? Uma etnografia do Método APAC de gestão carcerária. 2011. 252 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) -Universidade de Brasília, Brasília, 2011

Published

2023-12-30

How to Cite

Barbosa, R. S., & Fidalgo, F. . S. R. (2023). THE UNUSUAL EDUCATION SEEN IN AN APAC PRISON UNIT. Sulear Interdisciplinary Journal, (16), 8–23. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/7647