THE USE OF INTERACTIVE SCREENS IN ELEMENTARY SCHOOL AND ITS CONTRIBUTIONS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

ANALYSIS IN A SCHOOL OF THE PUBLIC NETWORK OF BARBACENA - MG

Authors

  • Ludmila Salomão Venâncio Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Maria Diomaria Gomes do Nascimento Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Salvador - BA
  • Priscila Kelly Melo do Nascimento Fernandes Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Barbacena - MG
  • Renata Rezende da da Silva Netto Conceição Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas – IFSULDEMINAS

Keywords:

Interactive whiteboard; Teaching-learning process; Elementary School.

Abstract

Information and Communication Technologies have become a didactic resource that enhances the teaching-learning process. In this context, interactive whiteboards emerged in the 1990s. It is a touch screen, which has tools that support multimedia features in the form of text, image, audio and video, making learning more meaningful and contextual. Thus, this article presents a research that aimed to analyze the contributions of the use of interactive screens as a pedagogical tool in the teaching-learning process of elementary school students in a public school in the city of Barbacena - MG. Therefore, it had as specific objectives: to base the use of interactive whiteboards and their potential in the teaching-learning process; to analyze the integration between the use of interactive whiteboards and pedagogical practices in the context of the classroom and; discuss the main challenges encountered in the use of interactive whiteboards in school analysis. Data collection was carried out through non-participant observation and semi-structured interviews with the pedagogical supervisor and teachers of the initial years of elementary school of the selected school, who use the interactive screen in their pedagogical practices, and aimed to identify the favorable situations of the teaching-learning process. Finally, we highlight the contributions of interactive screens, as pedagogical tools, by allowing a simple incorporation of various resources; encourage an interactive approach, enable the sharing of materials, stimulate critical thinking and capture students' attention by motivation.

Author Biography

Ludmila Salomão Venâncio, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutora e Mestre em Ciência da Informação, Especialista em Gestão Estratégica da Informação, Graduada em Tecnologia em Informática e Técnica em Saneamento. Professora na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e membro do Núcleo de Estudos das Mediações e Usos Sociais dos Saberes e Informações em Ambientes Digitais (NEMUSAD). Tem interesse nos seguintes temas de pesquisa: Organização da Informação, Linguagens de Indexação, Análise do Discurso, Argumentação no Discurso, Análise de Redes Sociais (teoria e métodos), Redes Sociais Aplicadas aos Estudos Informacionais, Redes Sociais Políticas na Web, Metódos de Desenvovimento de Pesquisa e Tecnologia Educacional. 

References

BASSO, Ilda; AMARAL, Sergio Ferreira do. Competências e habilidades no uso da linguagem audiovisual interativa sob enfoque educacional. ETD, Campinas, v. 8, n. 1, p. 49-71, jul. 2006. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922006000200005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 set. 2023.

BIANCO, Carlos; LUGONES, Gustavo; PEIRANO, Fernando. Propuesta metodológica para la medición de la Sociedad del Conocimiento en el ámbito de los países de América Latina. Rev. iberoam. cienc. tecnol. soc., Ciudad Autónoma de Buenos Aires, v. 1, n. 1, p. 109-133, set. 2003. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132003000100005&lng=es&nrm=iso . Acesso em: 29 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 10 set. 2022.

CARVALHO, Sérgio Freitas; SCHERER, Suely. O uso da lousa digital: possibilidades de cooperação em aulas de Matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana, Recife, v. 4, n. 3, p. 1-17, 2013. Disponível em http://www.gente.eti.br/revistas/inde.php/emteia. Acesso em 02 out. 2023.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COSCARELLI, Carla Viana. Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

COSTA, C. B. da.; VENÂNCIO, L. S.; MEIRA , C. J. de. O uso das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TICs) em tempos de pandemia: pesquisa historiográfica no Museu Helena Antipoff no munícipio de Ibirité - MG. Revista Interdisciplinar Sulear, Ibirité, n. 11, v. 4, p. 57–69, 2021. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/5955. Acesso em: 5 nov. 2023.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

ESKILDSSEN, Elaine. Lousa digital interativa para o ensino de matemática nos anos iniciais: possibilidades na formação docente. Orientadora: Eliane Maria de Oliveira Araman. 2017. 237 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4327/1/LD_PPGMAT_M_Eskildssen%2c%20Elaine_2017.pdf . Acesso em 19 set. 2023.

FERREIRA, Pedro Manuel Pimenta Gonçalves. Quadros interactivos: novas ferramentas, novas pedagogias, novas aprendizagens. Orientadores: Clara Maria Gil Fernandes Pereira Coutinho e Pedro José Sales Luís de Fonseca Rosário. 2009. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade do Minho, Braga, 2009. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/11139/1/TESE.pdf. Acesso em 10 set. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus. 2012. 141p.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora. 34, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos temas. 2002.

MERCADO, L. P. L. Formação docente e novas tecnologias. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO. 4., 1998, Brasília. Anais [...]. Brasília, 1998. p. 210-217. Disponível em: http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/1998/pdf/com_pos_dem/210M.pdf. Acesso em 20 set. 2023.

MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Minas Gerais, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1ac2_Bg9oDsYet5WhxzMIreNtzy719UMz/view. Acesso em: 17 set. 2023.

NAKASHIMA, Rosaria Helena Ruiz. A linguagem interativa da lousa digital e a teoria dos estilos de aprendizagem. Orientador: Sérgio Ferreira do Amaral. 2008. 160 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2008. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1607589. Acesso em: 18 set. 2023.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F. do. A linguagem audiovisual da lousa digital interativa no contexto educacional. Educação Temática Digital, Campinas, v. 8, n.1, p. 33-50, 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1107/pdf_11. Acesso em 18 set. 2022.

NAKASHIMA, R. H. R.; AMARAL, S. F. do. Práticas pedagógicas mediatizadas pela lousa digital. In: ENCUENTRO INTERNACIONAL VIRTUAL EDUCA BRASIL. 8., 2007, São José dos Campos. Anais [...] São José dos Campos, 2007. p.1-16. Disponível em: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19209/n03ruiznaka07.pdf . Acesso em: 19 set. 2023.

NAKASHIMA, R. H. R.; BARROS, D. M. V.; AMARAL, S. F. Uso pedagógico da lousa digital associado à teoria dos estilos de aprendizagem. Revista de Estilos de Aprendizagem, Madrid, v. 4, n. 4, p. 169-178, out. 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277216376_O_uso_pedagogico_da_lousa_digital_associado_a_Teoria_dos_Estilos_de_aprendizagem. Acesso em: 21 set. 2023.

PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

PEREIRA, D. M.; SILVA, G. S. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como aliadas para o desenvolvimento. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, [S. I.], v. 7, n. 8, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/1935. Acesso em: 18 set. 2023.

PORTUGAL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Livro verde para a sociedade da informação em Portugal. Lisboa, 1997.

SAMPAIO, P. A. da S. R.; COUTINHO, C. P. Quadros interativos na educação: uma avaliação a partir das pesquisas da área. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 741-756, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/62527/65324. Acesso em: 18 set. 2023.

VENÂNCIO, L. S.; OLIVEIRA, G. M. de C.; FONSECA, P. M. A Robótica Educacional como ferramenta metodológica no processo de ensino-aprendizagem: um estudo de caso. Revista Interdisciplinar Sulear, Ibirité, n. 3, p. 122-131, 2018. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/3375. Acesso em: 5 nov. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

Venâncio, L. S., Gomes do Nascimento, M. D., Melo do Nascimento Fernandes, P. K., & da Silva Netto Conceição, R. R. da. (2023). THE USE OF INTERACTIVE SCREENS IN ELEMENTARY SCHOOL AND ITS CONTRIBUTIONS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS: ANALYSIS IN A SCHOOL OF THE PUBLIC NETWORK OF BARBACENA - MG. Sulear Interdisciplinary Journal, (16), 56–76. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/8239