VISUALIDADES EXPANSIVAS

O ENSINO DA FOTOGRAFIA JUNTO À PESSOAS CEGAS E BAIXA VISÃO

Authors

Keywords:

Photography, Art Education, Visual impairment, Inclusion

Abstract

Blind people with low vision produce photographs, they resort to a corporeal totality that looks. Such imagistic production questions socially crystallized discourses by expanding the understanding of seeing, subverting oculocentrism, as well as broadening the reflections on sensory experience in the universe of photography. Faced with this scenario, this research indicates that such reflections and creation processes must be present in photography teaching, inclusively incorporating both sighted and non-sighted students. Each student belongs to the role of emitter and creative source, articulator of his own experiences and symbolic constructions. The theoretical framework is based on the perspectives of art education, photographic language and the phenomenology of perception. The theoretical path involved Bavcar (2000; 2015), Alves (2015, 2020), Merleau-Ponty (1994), Didi-Huberman (2010, 2012) among others.

Author Biography

Cristianne Patrícia Melo Amorim, Universidade Federal de Campina Grande

Cristianne Melo é professora titular na Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, na Unidade Acadêmica de Arte e Mídia - UAAMi. É membro do Grupo de Pesquisa e Desenvolvimento em Fotografia - GPDF, vinculado ao CNPQ.  Atualmente, é doutoranda em Educação Artística pela Universidade do Porto - Portugal, e investiga o ensino da linguagem fotográfica junto à pessoas cegas e com baixa visão, bem como a experiência estética germinada neste processo. 

References

ALVES, Camila Araújo. Acessibilidade cultural: A criação de outros modos de ver e não ver no espaço do museu. Revista Forum. Rio de Janeiro, INES, n.32, p. 38-50, Jul/Dez. 2015.

ALVES, Camila Araújo. Museus para igualdade, diversidade e inclusão. São Paulo: Museu da Vida / Fio Cruz, 2020. Conferência.

ALVES, Jefferson Fernandes. Deficiência visual e fotografia: O olhar pelo som, pelo tato e pela palavra alheia. Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial, 5, 2009, Londrina, PR. Anais.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. 1.ed. trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

BARBOSA, Ana Mae. As mutações do conceito e prática. In: _____. (org). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012.

BAVCAR, Evgen. A Luz e o Cego. In: _____. O ponto zero da fotografia. VSA art do Brasil, 2000.

BAVCAR, Evgen. O museu de outra percepção. In: LEYTON, Daina. et al. Programa Igual Diferente. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2015.

BIESTA, Gert. Letting Art Teach: Art Education ‘After’ Joseph Beuys. Holanda: ArtEZ Press, 2017.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. trad. João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação. n. 19, p. 20-28, Jan/Abr, 2010.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: Visão e modernidade no século XX. trad. Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. trad. Paulo Neves. 2.ed. São Paulo: 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204 - 219, nov. 2012.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da linguagem visual. trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2013.

KOSMINSKY, D. Visualidade e visualização: olhar, imagem e subjetividade. In: SZANIECKI, B.; DIAS LESSA, W.; MARTINS, M.; MONTA, A. S. Dispositivo fotografia e contemporaneidade. Rio de Janeiro: NAU; PPD ESDI/UERJ, 2013.

LE BRETON, David. Antropologia dos Sentidos. Trad. Francisco Morás. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

LEYTON, Daina. Museu, acesso e relação. II Fórum de Acessibilidade: Convergência entre arte, educação e saúde. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2020. Conferência.

MAIA, João. Conheça João Maia, o fotógrafo cego, 2017. Disponível em: <https://college.canon.com.br/blog/conheca-joao-maia-o-fotografo-cego-56>. Acesso em: 10. dez. 2020.

MAGALHÃES, Fernanda. O corpo performático de Evgen Bavcar. Revista de Educação, PUC Campina, n.16, p. 17 – 78, jun. 2004.

MELO, Cristianne; COSTA, Ian. A Fotografia e o Sentir: Não vidência e multissensorialidade. Revista Apotheke, Santa Catarina, v. 6, n. 1, p. 93-105, abril. 2020.

MERLEAU-PONTY, MAURICE. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MORAIS, Marcia; ARENDT, Ronald João Jacques. Aqui eu sou cego, lá eu sou vidente: Modos de ordenar eficiência e deficiência visual. Revista Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 61, p. 109-120, Jan/Abr. 2011.

OLIVEIRA, João Ganzarolli. Do essencial invisível: arte e beleza entre os cegos. Rio de Janeiro: Revan Faperj, 2002.

ON DER WEID, Olivia. Fotografias de cegos: Olhar além da visão. Revista Sociedade e Cultura, v. 23, p. 1-48, 2020.

ROGOFF, Irit. Free. e-flux journal. v. 14. mar. 2010.

PAIVA, José Carlos. Emergir as tensões que habitam a ação e a investigação em Educação Artística. Revista Derivas: Investigação em educação artística. Porto, Mais Leituras, 1.ed. p. 01-06, jun. 2014.

PAGNI, Pedro Angelo. Biopolítica, deficiência e educação: outros olhares sobre a inclusão escolar. São Paulo: Unesp Digital, 2019.

VYGOTSKI, Lev. S. Fundamientos da Defctologia: Obras Escogidas V. Madri: Visor, 1997.

Published

2021-08-10

How to Cite

Melo Amorim, C. P. (2021). VISUALIDADES EXPANSIVAS: O ENSINO DA FOTOGRAFIA JUNTO À PESSOAS CEGAS E BAIXA VISÃO. SCIAS - Arte Educação, 9(1), 129–144. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/5762