CARTOGRAPHS INSPIRED BY ART:

TRAINING EXPERIENCES IN THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v13i1.7633

Keywords:

Art; Child education; Initial teacher training; Pedagogical Residency in Early Childhood Education.

Abstract

This article addresses art in initial teacher training in the Pedagogy course at the Federal University of São Paulo (Unifesp), through the (un)constructive and shared experiences in the Pedagogical Residency in Early Childhood Education (RPEI). It presents the RPEI, highlighting the important role of art in the course of this curricular internship. It brings reflections on the possibilities of collective educational planning to build new cartographies[1] created by art. With this, it seeks to contribute to the problematization of actions historically constructed in teaching, in an attempt to deconstruct internalized secular formats crystallized in teaching through actions that aim at other teaching knowledge based on children's imaginative, aesthetic and poetic, creative and authorial processes.

Author Biographies

Prof. Dr. Bethany, Universidade Federal de São Paulo

Doctorate in Education from USP. Master in Visual Arts by Unesp. Degree in Visual Arts from Belas Artes. She is currently an Associate Professor at the Federal University of São Paulo (UNIFESP-Guarulhos).

Prof. Dr. Erica, Federal University of São Paulo

PhD in Education from FE-USP. Adjunct Professor at the Department of Education and Graduate Program in Education at the Federal University of São Paulo (Unifesp), Guarulhos campus. He is leader of the research group Bilingual Pedagogical Work with Deaf Students (TraBiS).

Daniela Finco, Federal University of São Paulo

PhD in Education from FEUSP, Post-Doctorate from Università degli Studi di Milano-Bicocca, Italy. She is currently an Associate Professor at the Federal University of São Paulo (UNIFESP-Guarulhos). He acts as leader of the Gender, Early Childhood Education, Culture and Society Research Group at UNIFESP.

References

ANDENBROECK, Michel. Let us disagree. Revista Eletrônica de Educação - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, v. 3, n. 2, p. 13-22, 2009.

ANDRADE, Mário. “Fantasias de um poeta”. In: O Poeta insólito: fotomontagens de Jorge de Lima. Ana Maria Paulino (org..). São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, 1987.

ARAUJO, Betania Libanio Dantas de. A arte contemporânea e as múltiplas linguagens da criança: caminhos do imaginário. In: Clareira luminosa: arte, curiosidade e imaginação na infância/organização Betania Libanio Dantas de Araujo, Érica Aparecida Garrutti de Lourenço. - 1. ed. - São Paulo: Alameda, 2017.

______________________. Artes visuais nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Alameda, 2017.

______________________. O que não pode ser escrito merece ser vivido? Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 527-553, maio/ago. 2021. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.117516

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2018.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n.19, pp.20-28. ISSN 1413-2478. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BRUNER, Jerome. Uma Nova Teoria da Aprendizagem. Rio de Janeiro: Bloch, 1976.

BUFALO, Joseane Maria P. O imprevisto previsto. Pro-Posições. v. 10, n. 1, p. 119-131, março 1999.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 2012.

DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Panda Books, 2020.

ELWES, Catherine. Landscape and the Moving image. Reino Unido: Intellect Books, 2022. DOI: https://doi.org/10.1386/9781789385687

FINCO, D.; GARRUTTI, E. A. Residência pedagógica e formação docente em educação infantil: um laboratório do pensamento reflexivo. Revista Contexto & Educação, v. 38, p. e12666-1, 2023 DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12666

FISHER, Ernst. A Necessidade da Arte. 9ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2014.

PIAZZA, Giovanni. O papel do ateliê na educação Infantil. Porto Alegre: Penso, 2019.

PIRES, Ana Paula Reis Felix. Desenvolvimento profissional de docentes participantes do Programa de Residência Pedagógica. Dissertação (Mestrado em Educação), Campus Guarulhos, Unifesp. 2017.

PRADO, Fabiana K. A. Processos artísticos e infância(s): uma abordagem poética. In: Clareira luminosa: arte, curiosidade e imaginação na infância/organização Betania Libanio Dantas de Araujo, Érica Aparecida Garrutti de Lourenço. - 1. ed. - São Paulo: Alameda, 2017.

TUBENCHLAK, Diana. Arte com bebês. São Paulo: Panda Books, 2020.

UNIFESP. Projeto Pedagógico do Curso De Pedagogia. Departamento de Educação. Universidade Federal de São Paulo. Pró Reitoria de Graduação. EFLCH – Escola de Filosofia e Ciências Humanas. Guarulhos: Unifesp, 2020.

VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

______________. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2020.

ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010. DOI: https://doi.org/10.5902/198464442357

Published

2023-08-01

How to Cite

Libanio Dantas de Araujo, B., Aparecida Garrutti, Érica, & Finco, D. (2023). CARTOGRAPHS INSPIRED BY ART:: TRAINING EXPERIENCES IN THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. SCIAS - Arte Educação, 13(1), 77–96. https://doi.org/10.36704/sciasart.v13i1.7633