PLATO'S ALLEGORY OF THE CAVE AS AN INTRODUCTION TO PHILOSOPHY INSTRUMENT FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • alessandra franco UFRB
  • Pablo Abraham Zunino

DOI:

https://doi.org/10.36704/sapiens.v5i1.7439

Keywords:

Allegory of the Cave., Plato, Dialogue., Knowledge.

Abstract

This work aims to present Plato's Allegory of the Cave as an introduction to Philosophy for high school students. The text is in chapter VII of Plato's "The Republic". The study considers it important to work on this issue, as the Platonic dialogue stimulates the natural curiosity of high school students in the process of teaching Philosophy, allowing them to think more critically and acquire knowledge and attitudes that will serve for their own development in society.

References

DIXSAUT, M. República (Livros VI e VII). Comentário de Monique Dixsaut. Traduzido por A. Maia da Rocha. Lisboa: Didáctica Editora, 2000.

GALLO, S. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. In: SILVEIRA, R.J.T.; GOTO, R (Org). Filosofia no ensino médio: Temas, problemas e propostas. São Paulo: Loyola, 2007.

GIOTTO, J.M.M.A. Filosofia no Ensino Médio e as Interfaces da Legislação. In: RIBAS, Maria Alice Coelho et al. Filosofia e Ensino: A Filosofia na Escola. Rio Grande do Sul: Unijuí, 2005.

HADOT, Pierre. O que é a Filosofia Antiga? Tradução: Dion Davi Macedo. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

HESÍODO. Os trabalhos e os dias. Tradução de Mary Camargo Neves Lafer. São Paulo: Iluminuras, 1991.

JAEGER, WERNER. Paidéia: A Formação do Homem Grego. Trad. Artur. M. Parreira. Martins Fontes, São Paulo. 1995.

LARA, Tiago Adão. Caminhos da razão no Ocidente: a filosofia nas suas origens gregas. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1989. (Coleção Caminhos da Razão).

LAZARINI, A. L. Platão e a educação: um estudo do livro VII de “A República”. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 316–317, 2008. DOI: 10.20396/etd.v8i2.671. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/671. Acesso em: 6 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v8i2.671

MAAMARI, A. M. A filosofia e o seu ensino na perspectiva da modernidade e da laicidade. In: RIBAS, Maria Alice Coelho et al. Filosofia e Ensino: A Filosofia na Escola. Rio Grande do Sul: Unijuí, 2005.

PAVIANI, J. O filósofo como homem divino em Platão. Ano 10 / nº 15 – 2º sem. 2005 – São Paulo / p. 1-12

PLATÃO. A República de Platão. Obras I. Volume II. Livro VII. Tradução de J. GUINSBURG. 2°reimpressão. SAO PAULO: Perspectiva, 2018.

PLATÃO. Apologia de Sócrates precedido de Êutifron (sobre a piedade) e

seguindo de Críton (sobre o dever). Introdução, tradução do grego e notas de André Malta. Porto Alegre, RS: Editora L&PM Pocket 2013.

ROGUE, C. Compreender Platão. Tradução de Jaime A. Clasen. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

SEVERINO, A. J. Do ensino da filosofia: estratégias interdisciplinares. Educação em

Revista, Marília, v. 12, n. 1, p. 81 - 96, Jan./Jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1002/wilm.10039

SOUZA, J. C.; KUHNEM, R. F. (Orgs.). Os Pré-Socráticos. São Paulo: Editora Nova

Cultural Ltda, 1996.

STELLA, M. A caverna platônica e o teatro da cidade. In: Anais de Filosofia Clássica, vol. 5, n. 10, 2011.

TEIXEIRA, Evilázio, Francisco, Borges, Teixeira. A educação do Homem Segundo Platão. – São Paulo: Paulus, 1999 – Coleção Filosofia.

Published

2023-08-03

How to Cite

franco, alessandra, & Abraham Zunino, P. (2023). PLATO’S ALLEGORY OF THE CAVE AS AN INTRODUCTION TO PHILOSOPHY INSTRUMENT FOR HIGH SCHOOL STUDENTS. SAPIENS - Revista De divulgação Científica, 5(1), 34–59. https://doi.org/10.36704/sapiens.v5i1.7439