PEDAGOGICAL PRACTICE IN CHILDHOOD EDUCATION: FULL DEVELOPMENT OF CHILDREN FROM INTERACTIONS AND PLAYS

Authors

Keywords:

Pedagogical practice, Child Education, child, Vygotsky

Abstract

This study aims to discuss the results of a bibliographical research that was carried out at the Federal University of Piauí, in the Degree in Pedagogy, in the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship (PIBIC). The objective is to problematize the pedagogical practices of Early Childhood Education that make the child develop in an integral way using interactions and games. The research is based on Historical-Cultural Psychology (VIGOTSKI, 1991, 1998, 2000, 2009, 2010 and 2018). The research is based on Historical-Cultural Psychology (VIGOTSKI, 2000, 2018). The bibliographical research is of the State of Knowledge type, and the analytical procedure is the Discursive Textual Analysis. As a result, we characterize the pedagogical practice of Early Childhood Education in two approaches: practices that do not value playing as a form of interaction between the child and the world, and thus, the actions carried out weaken interactions and games, either by aiming to work with content more directed to the schooling process, either by limiting the place of play at school; practices that value the place of play in the child's development process, and thus, actions are planned that aim at the development of children's higher psychological functions, practices that adults act as a more experienced pair and seek to create social development situations, but these practices require in-depth knowledge of the child development process.

Author Biographies

Maria de Nazareth Fernandes Martins, Federal University of Piaui

Adjunct Professor II at the Department of Teaching Methods and Techniques at the Center for Educational Sciences at the Federal University of Piauí. Researcher linked to the Nucleus of Historical-Critical Studies and Research in Human Education Education - NEPSH and the Nucleus of Studies, Research and Extension on Child Education - NEPEC. Coordinator of the Observatório do Brincar extension project. Studies and research on Early Childhood Education, children's play activity, child development, children's literature, teacher training. The theoretical-methodological basis of the research is Historical-Cultural Psychology and Historical-Critical Pedagogy.

Samilly da Silva Soares, Federal University of Piaui

Undergraduate student in the Degree in Pedagogy (9th period), at the Federal University of Piauí.

References

BARBOZA, Adriana Maria Ramos. O Brincar da criança com deficiência física em processo de inclusão na Educação Infantil. 2019. 315 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás, Goiânia - Goiás, 2019.

CARVALHO, Maria Vilani Cosme; IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. A abordagem histórico-cultural de Lev Vygotsky. Psicologia da Educação: teorias do desenvolvimento e da aprendizagem em discussão. Fortaleza: Edições UFC, 2004.

DIAS, Jussara Vieira. Relações afetivas e mediação pedagógica na Educação Infantil. 2020. 108f. il. Dissertação (Mestrado em Ensino). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista - Bahia, 2020.

FIRBIDA, F. G. B.; FACCI, M. G. D.; BARROCO, S. M. S. (Orgs.). O desenvolvimento das funções psicológicas superiores na psicologia histórico-cultural: contribuições à psicologia e à educação. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021.

GNOATTO, Patrícia. A brincadeira como princípio orientador na organização do trabalho pedagógico na Educação Infantil. 2020. 157f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão - Paraná, 2020.

GOBBO, Gislaine Rossler Rodrigues. O desenvolvimento da imaginação infantil mediado por gêneros discursivos e objetivado em desenhos e brincadeiras de papéis sociais. 2018. 291f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília - São Paulo, 2018.

LAZARETTI, Lucinéia Maria; MELLO, Maria Aparecida. Como ensinar na Educação Infantil? Reflexões sobre a didática e o desenvolvimento da criança. Pedagogia Histórico-Crítica: Legado e Perspectivas, v. 1, p. 117-133, 2018.

Lev Semenovich Vigotskii, Alexander Romanovich Luria, Alex N. Leontiev. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem/; tradução de: Maria da Pena Villalobos. - 11a edição - São Paulo: ícone, 2010.

MANICA, Ana Paula. BRINCAR/JOGO DE PAPÉIS SOCIAIS E A EDUCAÇÃO INFANTIL À LUZ DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL. 2018. 93f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás, Catalão - Goiás, 2018.

MARTINATI, Adriana Zampieri. ESTUDO SOBRE A ATIVIDADE VOLUNTÁRIA EM CRIANÇAS PRÉESCOLARES À LUZ DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL. 2019. 194f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos - São Paulo, 2019.

MARTINS, Lígia Márcia. O DESENVOLVIMENTO DO PSIQUISMO E A EDUCAÇÃO ESCOLAR: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 250f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio De Mesquita Filho, Bauru - São Paulo, 2011.

MARTINS, Maria de Nazareth Fernandes. PRÁTICA PEDAGÓGICA DA EDUCAÇÃO INFANTIL MEDIADA PELO BRINCAR: de estratégia de ensino à atividade guia do desenvolvimento integral da criança. 2019. 312f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Piauí, Teresina - Piauí, 2019.

MEDEIROS, Emerson Augusto de; AMORIM, Giovana Carla Cardoso. Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em Revista (Sorocaba), vol.3, n.3, set.-dez. 2017, p.247-260. Sorocaba – São Paulo. 2017.

MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. ANÁLISE TEXTUAL DISCURSIVA: PROCESSO RECONSTRUTIVO DE MÚLTIPLAS FACES. Ciência e Educação. V. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

NASCIMENTO, Fernanda Caroline. Os personagens midiáticos nas brincadeiras de faz de conta [manuscrito]. 2021. 222f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica). Universidade Federal de Goiás, Goiânia - Goiás, 2021.

NASCIMENTO, Maria Aurilene Alves do. JOGO COMO INSTRUMENTO NA MEDIAÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS FUNÇÕES PSICOLÓGICAS SUPERIORES DE CRIANÇAS COM AUTISMO. 2021. 57p. TCC (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Piauí, Teresina – Piauí, 2021.

PEREIRA, Marcelo Campos. Tempo livre na Educação Infantil: concepções teóricas e implicações pedagógicas a partir da teoria histórico-cultural. 2018. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista (Unesp), Marília - São Paulo, 2018.

RUI, Jessica Luana. O brincar da criança com cegueira na perspectiva histórico-cultural. 2019. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba - São Paulo, 2019.

SANTOS, Ione da Silva Alves dos. O professor como mediador na construção da aprendizagem: a importância das interações e brincadeiras na Educação Infantil. 2018. 79f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu - Rio de Janeiro, 2018.

SANTOS, Natália de Lourdes Ferreira dos. A organização do espaço em instituições de educação infantil: concepções e práticas de educadores e psicólogos. 2020. 131f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - Paraíba, 2020.

SENA, Silvio. A dialética entre a intervenção pedagógica no jogo de papéis e o desenvolvimento psíquico da criança contemporânea em idade pré-escolar. 2018. 199f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente - São Paulo, 2018.

SILVA, Deide Santos. O QUE AS CRIANÇAS DA EDUCAÇÃO INFANTIL DIZEM SOBRE A ESCOLA: sob a perspectiva do brincar. 2019. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Taubaté, Taubaté, São Paulo, 2019.

SILVA, Viviane Tolentino da. As vivências dos bebês no berçario de uma escola municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte: processos interacionais e a construção de sentidos em suas aproximações. 2018. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte - Minas Gerais, 2018.

SOUZA, Susyane Katlyn Thum de. O ensino para crianças de 2 a 3 anos na perspectiva Histórico Crítica. 2018. 121f. Dissertação (Mestrado em Ensino). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu - Paraná, 2018.

TRINDADE, Larissa Aparecida. A brincadeira de papéis sociais como elemento orientador da formação continuada de uma professora pré-escolar. 2019. 244p: fotos. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente - São Paulo, 2019.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. VIGOTSKI,

VIGOTSKI, Lev Semionovitch, 1896-1934. Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia / L. S. Vigotski; organização [e tradução] Zoia Prestes, Elizabeth Tunes; tradução Cláudia da Costa Guimarães Santana. - 1. ed. - Rio de Janeiro: EPapers, 2018. 176 p.

VIGOTSKI, L. (1998). O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes.

VOLPATO, Gildo. Jogo, brincadeira e brinquedo: usos e significados no contexto escolar e família. – 2. ed. – Criciúma, SC: UNESC; São Paulo: Annablume, 2017.

Published

2024-04-01

How to Cite

Fernandes Martins, M. de N., & da Silva Soares, S. (2024). PEDAGOGICAL PRACTICE IN CHILDHOOD EDUCATION: FULL DEVELOPMENT OF CHILDREN FROM INTERACTIONS AND PLAYS. SAPIENS - Revista De divulgação Científica, 5(2), 131–165. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sps/article/view/7468