From BNCC to state curricular mediators

didatization of practices from the perspective of Multiliteracies

Authors

  • RENATA CRISTINA ALVES POLIZELI SEDUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.36704/sapiens.v6i1.8941

Keywords:

Portuguese language teaching, BNCC, Multiliteracies

Abstract

This article aims to reflect on how curricular mediators have, within the Portuguese language component on basic education, treated didactic-methodologically the perspective of multiliteracies (NEW LONDON GROUP, 2021; CAZDEN et al, 2021), from the anchorage that BNCC offers for the expansion of the understanding of practices and genres discourses that can be inserted in the component, in view of the stage of the final years of elementary school. The methodological foundation is in Geraldi (2012) through the collation of texts, whether normative, such as BNCC theorists, such as the New London Group (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015; NEW LONDON GROUP, 2021; CAZDEN et al, 2021) and didactic, as the Learning Situation, from the book Curriculum in Action (SÃO PAULO, 2022), of the seventh year, with a view to the valuable constructions of multiliteracies in the didatization of contemporary practices of language. Thus, it is expected that this article can contribute to the reflections not only on the implementation of BNCC by basic education, but also on how the perspective of multiliteracies has been didactically implemented.

References

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. 5ª ed.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 16.ed. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. Colab. Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. São Paulo: Hucitec, 2014 [1929].

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2020. 3a reimp.

BARBOSA; Jacqueline P.; ROJO, Roxane; Moura, Eduardo. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa – 3º e 4º ciclos. Brasília: MEC, 1998. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 01 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base.

Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 01 maio 2024.

CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021

GERALDI, João Wanderley. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia Bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012, p. 19- 39.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuro Sociais. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 101–145, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5578. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em: 12 out. 2023.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020.

KRESS, Gunther. Design and Transformation: New Theories of Meaning. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (org.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. New York: Routledge, 2006 [2000]. p. 153-161.

LEMKE, Jay L. Letramentos metamidiáticos: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 1-26, jul./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v49n2/09.pdf. Acesso em: 30 maio 2024.

ROJO, Roxane; Moura, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, Códigos, e suas tecnologias. São Paulo: SEE, 2011.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Paulista. São Paulo: SEDUC, 2019a. Disponível em: http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07 _2019.pdf. Acesso em: 30 maio 2024.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Currículo em Ação Língua Portuguesa Ensino Fundamental Anos Finais Caderno do Professor 2º semestre volume 2. São Paulo: SEDUC-SP, 2022. Disponível em https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2022/10/WEB_EF_AF_CP_LP_Completo.pdf. Acesso em 30 maio de 2024.

VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. (Ed.). The Routledge handbook of applied linguistics. New York: Routledge, 2011. p. 668-682.

Published

2024-11-04

How to Cite

ALVES POLIZELI, R. C. (2024). From BNCC to state curricular mediators: didatization of practices from the perspective of Multiliteracies. SAPIENS - Revista De divulgação Científica, 6(1). https://doi.org/10.36704/sapiens.v6i1.8941