MULTIMODALITY IN COVERS OF CHILDREN’S BOOKS BY THE LITERARY PNLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/sapiens.v6i1.8982

Keywords:

Multimodality, Children’s Books, Literary PNLD

Abstract

Responsible for the access of schools across Brazil to books that will form the collection of each institution, the National Book and Teaching Material Program (PNLD) encourages and enables access for students across the country to these materials and presents a variety of catalog of authors and themes, with guidelines that direct each one to a specific series or level of education. Considering the significant number of children's works aimed mainly at Elementary Education, it is possible to observe that there are many multimodal elements mobilized by authors and publishers in the production of books, in order to attract attention to the content. Thus, this work aims to analyze, based on the Grammar of Visual Design (GDV), by Kress and Van Leeuwen (2006), and authors who discuss Multimodality, such as Gonçalves; Bezerra; Heberle (2019) and Silva et al (2022), such as the covers of works approved by the literary PNLD signal the narrative and possible discussions that exist within them. Methodologically, it is a qualitative and descriptive research in which 5 works approved for distribution by the literary PNLD will be selected and the multimodal aspects included in their covers will be investigated, artistic production that precedes and introduces reading. The results indicate a confluence between semiotic aspects, such as colors, fonts, sizes of letters and figures, which contribute to immersion and knowledge about what will be covered in the reading journey.

Author Biographies

João Batista Sena Neto, UERN/UFERSA/IFRN

Master's student in Teaching through the Postgraduate Program in Teaching (POSENSINO), from the union between UFERSA/UERN/IFRN. Mossoró/RN, Brazil. Participates in the Research Group on Linguistic Text Studies (GPELT). Lattes: http://lattes.cnpq.br/4634870304595002. Email: joaobsenaneto@gmail.com.

Carla Moura Dutra, UERN/UFERSA/IFRN

Master's student in Teaching from the Postgraduate Program in Teaching (POSENSINO), from the union between UFERSA/UERN/IFRN. Mossoró/RN, Brazil. Participate in the Research Group on Linguistic Text Studies (GPELT). Lattes: http://lattes.cnpq.br/3939106734721717. Email: carlamouraprn30@gmail.com.

Ananias Agostinho da Silva, UFERSA

PhD in Language Studies (PPGEL/UFRN). Professor at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA). Leader of the Research Group on Linguistic Text Studies (GPELT). Lattes: http://lattes.cnpq.br/6624168203166513. Email: ananias.silva@ufersa.edu.br.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: Gostosuras e Bobices. São Paulo, 1997.

ADAM, J-M. A noção de texto. Tradução de Maria das Graças Soares Rodrigues; João Gomes da Silva Neto; Luis Passeggi. Revisão técnica da tradução: João Gomes da Silva Neto. Natal: UFRN, 2022.

BURLAMAQUE, F.; MARTINS, K.C.C.; ARAUJO, M. S. A leitura do livro de imagem na formação do leitor. In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. Campina, SP: Mercado de Letras, 2011.

CANTINI, B. Mortina: Uma história que vai fazer você morrer… de rir. 1. ed. São Paulo: Claro Enigma, 2021.

COLOMER, T. Andar entre livros. São Paulo: Global, 2007.

GOMES, A. C. Procura-se o curupira. 1 ed. Belo Horizonte: Fimac, 2021.

KRESS, G; VON LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. 2nd. ed. London: Routledge, 2006.

LIMA, F. R. S. S; CUNHA, A. F.; MENDONÇA, M. S. V. A construção dos significados no espaço visual das charges: uma análise à luz da metafunção interativa da Gramática do design visual. In: Silva, M. B.; BARBOSA, J. R. A.; MEDEIROS, L. H.; LIMA-NETO, V. Multimodalidade em discursos contemporâneos. Mossoró: Queima-Bucha, 2022. cap. 12. p. 433-459.

MAMEDE, Inês. Literatura infantil na escola: necessária e possível. In: LINS, S. D.; CRUZ, S. H. V. Linguagem, Literatura e Escola. Fortaleza: Editora UFC, 2006.

MINDLIN, B. Olívia e os indígenas. São Paulo: Joaquim, 2023.

NASCIMENTO, R. G.; BEZERRA, F. A. S.; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Revista Linguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 529-552, 13 mar. 2019.

PINTO, M. G. S.; BARBOSA, J. R. A. Uma análise multimodal de e-mails promocionais: a tentação consumista dos cupons e cashback na palma da mão. In: Silva, M. B.; BARBOSA, J. R. A.; MEDEIROS, L. H.; LIMA-NETO, V. Multimodalidade em discursos contemporâneos. Mossoró: Queima-Bucha, 2022. cap. 1. p. 35-67.

RINGTVED, G.; PARDI, C. Pode chorar, coração, mas fique inteiro. 1. ed. Rio de Janeiro: Fontanar, 2021.

SILVA, A. M. Análise multimodal: um estudo de cartazes de combate ao tabagismo produzidos pelo instituto nacional de combate ao câncer-inca. In: Silva, M. B.; BARBOSA, J. R. A.; MEDEIROS, L. H.; LIMA-NETO, V. Multimodalidade em discursos contemporâneos. Mossoró: Queima-Bucha, 2022. cap. 2. p. 69-99.

SANTOS, Fábio Cardoso; MORAES, Fabiano. Alfabetizar letrando com a literatura infantil. São Paulo: Cortez, 2013.

SOUZA, L.D.; SILVA,M.B. Análise multimodal de propagandas de produtos capilares para cabelos femininos: dos lisos ao processo de transição para o afro. .In: Silva, M. B.; BARBOSA, J. R. A.; MEDEIROS, L. H.; LIMA-NETO, V. Multimodalidade em discursos contemporâneos. Mossoró: Queima-Bucha, 2022. cap. 23 p. 103-139.

SILVA, M. M. P. da. Material didático impresso de curso de licenciatura a distância: um olhar para os recursos multimodais. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) -Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

TEODORO, J. P. P; OLIVEIRA, J. C.; SILVA, M. T. L. A metafunção representacional em charges que abordam a figura do jovem negro: uma análise multissemiótica segundo a Gramática do design visual. In: Silva, M. B.; BARBOSA, J. R. A.; MEDEIROS, L. H.; LIMA-NETO, V. Multimodalidade em discursos contemporâneos. Mossoró: Queima-Bucha, 2022. cap. 13. p. 461-489.

YOUSAFZAI, M. Malala e o lápis mágico. 2. ed. São Paulo: Companhia das letrinhas, 2021.

Published

2024-11-04

How to Cite

Batista Sena Neto, J., Moura Dutra, C., & Agostinho da Silva, A. (2024). MULTIMODALITY IN COVERS OF CHILDREN’S BOOKS BY THE LITERARY PNLD. SAPIENS - Revista De divulgação Científica, 6(1). https://doi.org/10.36704/sapiens.v6i1.8982