DECOLONIAL CHALLENGES IN RESEARCH AND EDUCATION WITH WOMEN

Authors

  • Vanessa R. G. Nogueira UFSCar
  • Larissa Ferreira UFSCar
  • Caroline Ornelas Paes

Keywords:

coloniality; women; education; decoloniality.

Abstract

This essay discusses the importance of understanding coloniality to understand the power dynamics that influences contemporary societies, highlighting how this understanding is crucial in the context of research and education with women. It emphasizes the need to adopt decolonial perspectives that challenge Eurocentrism, valuing local epistemologies and experiences to promote a fairer society. Coloniality, manifested in the dimensions of power, knowledge, and gender, perpetuates inequalities, making it essential to adopt methods that allow for the authentic expression of women's experiences. This essay emphasizes the importance of a dialogical and committed stance in research, based on love and the pursuit of human dignity, to build liberating knowledge. By exploring the characterization of coloniality and its impact on women, the essay discusses how decoloniality and liberatory education can inform and enrich research and education with women, challenging coloniality and working to build a more inclusive and just world.

References

ARAÚJO-OLIVERA, S. S. Exterioridade: o outro como critério. In: OLIVEIRA, m. W.; SOUSA, F. R. (org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 47-112.

BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo: fatos e mitos. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo: a experiência vivida. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 17. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CAMPOS, M. D´One. Por que Sulear? Marcas do Norte sobre o Sul, da escola à geopolítica. Revista Interdisciplinar SULEAR. N. 2, 2019, p. 10-35.

CHIMAKONAM, J. O.; ENYIMBA, M. Globalisation and the challenge of coloniality of power. South African Journal of International Affairs, v. 29, n. 2, p. 119-138, 2022.

COSTA JÚNIOR, J.; UDE, W. Educação afrodiaspórica e transformações na prática universitária: o SULear como uma perspectiva decolonial entre saberes. Revista Interdisciplinar Sulear, v. 2, p.163- 180, 2019.

DIAS, A. D. S. Pesquisas decoloniais: em vista de práxis científicas. Interritórios, Caruaru, v. 9, n. 18, 2023.

DIAS, L. de O.; DE CASTRO, A. L. M. Mulheres negras nas universidades e saberes decoloniais: por uma teorização de um pensamento feminista negro. Monções: Revista de Relações Internacionais da UFGD, v. 9, n. 17, p. 535-561, 2020.

DUSSEL, E. Hacia una filosofía política crítica. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2001.

DUSSEL, E. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n.1. p. 51 - 73, 2016.

FIORI, E. M. Conscientização e Educação. In: BRASIL. Ministério da Saúde. II Caderno de educação popular em saúde. Brasil: Ministério da Saúde, 2014. p. 55-72.

FIORI, E. M. Educação Libertadora. In: Textos escolhidos: educação e Política, v. II. Porto Alegre: L&PM, 1991, p. 83-95.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 12ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, p. 83-154.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73a ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GONZALEZ, L. Por uma feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

LANDER, E. et al. (Ed.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales= Conselho Latino-americano de Ciências Sociais, 2005.

LUGONES, M. Rumo a um feminismo descolonial. Revista Estudos Feministas, v. 22, p. 935-952, 2014.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista brasileira de ciências sociais, v. 32, 2017.

MACHADO, F. P. Feminismo em contextos rurais: trajetórias de vida e de luta de mulheres sem-terra a partir das narrativas orais. In: XIV Encontro Nacional de História Oral, 2018, Campinas. Anais eletrônicos. Campinas: Unicamp, 2018. Disponível em: https://www.encontro2018.historiaoral.org.br/site/anaiscomplementares#F. Acesso em 29 de fevereiro de 2024.

OLIVEIRA, M. W.; RIBEIRO JUNIOR, D.; SILVA, D. V. C.; SOUSA, F. R.; VASCONCELOS, V. O. Pesquisando processos educativos em práticas sociais: reflexões e proposições teórico-metodológicas. In: OLIVEIRA, M. W.; SOUSA, F. R. (Org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 113-141.

QUEIROZ, I. S.; TONELI, M. J. F. Contribuições decoloniais para a produção de conhecimento por pesquisadoras em contextos periféricos. Periódicus, v. 1, n. 19, p. 134-150, 2023.

QUEIROZ, I. S. de; PRADO, M. A. M. Gênero, drogas e cuidado: normalização e singularidade nas práticas de saúde. Athenea Digital, v. 22, n. 2, 2022.

QUIJANO, A. Coloniality of power and Eurocentrism in Latin America. International sociology, v. 15, n. 2, p. 215-232, 2000.

SAFFIOTI, H. I. B. Gênero, patriarcado, violência. 2. ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2011.

SANTOS, V. M. dos. Notas desobedientes: decolonialidade e a contribuição para a crítica feminista à ciência. Psicologia & Sociedade, v. 30, 2018.

Published

2024-09-12

How to Cite

Nogueira, V. R. G., Ferreira, L., & Paes, C. O. (2024). DECOLONIAL CHALLENGES IN RESEARCH AND EDUCATION WITH WOMEN. Sulear Interdisciplinary Journal, (19 (7), 138–150. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sulear/article/view/8514