Clareza na comunicação de materiais educativos em saúde bucal do Brasil e do Canadá

Autores

DOI:

https://doi.org/10.24934/eef.v24i43.4752

Palavras-chave:

Educação em Saúde, Comunicação em Saúde, Saúde Bucal

Resumo

Materiais educativos em saúde devem ser desenvolvidos de forma que a comunicação com indivíduos e populações aconteça de forma clara e efetiva. Esse estudo objetivou avaliar a clareza na comunicação de materiais educativos em saúde bucal, disponibilizados online para as populações em geral em dois contextos socioculturais distintos, o Brasil e o Canadá. Foram avaliados dois materiais educativos em saúde bucal editados na última década pelo setor público desses países. Três avaliadores aplicaram os critérios da versão original do instrumento Clear Communication Index (CDC-CCI), bem como da versão validada a língua portuguesa. A avaliação final de cada material foi feita por consenso. Os escores de avaliação dos materiais resultaram em um percentual de 90% e 95% de adequação aos critérios do CDC-CCI, respectivamente para o material do Brasil e Canadá. Conclui-se que ambos materiais apresentaram percentual de conformidade satisfatório em relação à clareza na comunicação em saúde.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Lucas Emanoel Oliveira Costa, Departamento de Odontologia Social e Preventiva Faculdade de Odontologia – UFMG

Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq

Graduando em Odontologia pela UFMG

Angélica Maria Cupertino Lopes Marinho, Departamento de Odontologia Social e Preventiva Faculdade de Odontologia – UFMG

Mestre em Odontologia em Saúde Pública pela UFMG

Doutorando em Odontologia - Saúde Coletiva pela UFMG

Mauro Henrique Nogueira Guimarães Abreu, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Epidemiologia pela UFMG

Professor Associado 

Departamento de Odontologia Social e Preventiva

Faculdade de Odontologia

Universidade Federal de Minas Gerais

Referências

ALPERT, J.M. et al. Measuring health literacy levels of a patient portal using the CDC Clear Communication Index. Health Promotion Practice, v.18, n.1, p.140–9, 2017.

BAUR, C; PRUE C. The CDC Clear Communication Index is a new evidence-based tool to prepare and review health information. Health Promotion Practice, v.15, n.5, p.629–637, Sept. 2014.

BRÜTTING, J. et al. Quality, readability, and understandability of German booklets addressing melanoma patients. Journal of Cancer Education, v. 34, n.4, p. 760-767, Aug. 2019.

CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (CDC). US department of health and human services. Division of Communication Services. Simple Put: a guide for creating easy-to-understand materials. 3rded. Atlanta; 2009.

CHARNOCK, D. et al. DISCERN: an instrument for judging the quality of written consumer health information on treatment choices. Journal of Epidemiology Community Health, v.53, n.2, p.105-111, Feb. 1999.

DARAZ, L. et al. Readability of online health information: a meta-narrative systematic review. American Journal of Medical Quality, v.33, n.5, p.487-492, Sep./Oct. 2018.

GOTO, A. et al. Collaborative processes of developing a health literacy toolkit: a case from Fukushima after the nuclear accident. Journal of Health Communication, v.23, n.2, p.200-206, 2018.

HERNES, K; OTT V. Health literacy education for undergraduate health professions students: a call to action. Health Literacy Research and Practice, v.2, n.3, p.e163-e165, Sept. 2018.

HOROWITZ, A.M. et al. Health literacy environmental scans of community-based dental clinics in Maryland. American Journal of Public Health, v.104, n.8, p.e85-e93, Aug. 2014.

KEMM, J. Health education: a case for resuscitation. Public Health, v.117, n.2, p.106-111, Mar. 2003.

MARINHO, A.M.C.L. et al. Cross-cultural adaptation of the Clear Communication Index to Brazilian Portuguese. Revista de Saúde Pública, v.54, p1-16, 2020.

MARTIN, A. et al. A systematic assessment of google search queries and readability of online gynecologist oncology patient education materials. Journal of Cancer Education, v. 34, n.3 p. 435-440, Jun. 2019.

MCCLURE, E. et al. A mismatch between patient education materials about sickle cell disease and the literacy level of their intended audience. Preventing Chronic Disease, v 13, p.e64, May 2016

MCLAUGHLIN, G.H.M. SMOG grading-a new readability formula. Journal of Reading, v.12, n.8, p.639–646, May 1969.

MELEO-ERWIN, Z et al. Readability of online patient-based information on bariatric surgery. Health Promotion Perspective, v.9, n.2, p.156-160, May 2019.

MINISTÉRIO DA SAÚDE, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Mantenha seu sorriso fazendo a higiene bucal corretamente. Disponível em http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/mantenha_sorriso_fazendo_higiene_bucal.pdf. Acesso em: 11 Mar. 2020.

NAKAMURA, M.Y.; ALMEIDA, K. Desenvolvimento de material educacional para orientação de idosos candidatos ao uso de próteses auditivas. Audiology - Communication Research, v. 23, e1938, Dez. 2018.

PERES, M.A. et al. Oral diseases: a global public health challenge. Lancet, v.394, n. 10194, p.249-260, Jul. 2019.

PORTER, K.J. et al. Using the Clear Communication Index to improve materials for a behavioral intervention. Health Communication, v.34, n.7, p.782-788, Jun. 2018.

REGION OF PEEL. Public Health. How to brush your teeth. Disponível em www.peelregion.ca/health/dental-health/pdf-s/brush-floss.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

REITSMA, et al. A review of solutions for diagnostic accuracy studies with an imperfect or missing reference standard. Journal of Clinical Epidemiolog, v.62, n.8, p.797-806, Aug. 2009.

RUTJES, et al. Evaluation of diagnostic tests when there is no gold standard. A review of methods. Health Technology Assessment, v.11, n.50, p.9-51, Dec. 2007.

SHOEMAKER, S.J.; WOLF, M.S.; BRACH, C. Development of the patient education materials assessment tool (PEMAT): a new measure of understandability and actionability for print and audiovisual patient information. Patient and Education Counseling, v.96, n.3, p.395-403, Sept. 2014.

THE WORLD HEALTH ORGANIZATION. First International Conference on Health Promotion, Ottawa, 21 November 1986. Ottawa Charter. [Internet]. Ottawa: WHO; 1986 Disponível em: www.who.int/hpr/NPH/docs/ottawa_charter_hp.pdf. Acesso em: 20 nov. 2011.

UNITED STATES GOVERNMENT (2010). Plain Writing Act. United States Government Print Office. An act to enhance citizen access to Government information and services by establishing that Government documents issued to the public must be written clearly, and for other purposes. Public Law 111–274. 111th Congress. Oct. 124 Stat. 2861, 2862 and 2863.

VANDENBOSCH, J. et al. Health literacy and the use of healthcare services in Belgium. Journal of Epidemiology and Community Health, v.70, n.10, p.1032-1038, Oct. 2016.

VARUN, A. et al. Mobile health applications for atrial fibrillation: A readability and quality assessment. International Journal of Cardiology, v.293, p. 288-293, Oct. 2019.

Downloads

Publicado

30/08/2021

Como Citar

Costa, L. E. O., Marinho, A. M. C. L., & Abreu, M. H. N. G. (2021). Clareza na comunicação de materiais educativos em saúde bucal do Brasil e do Canadá. Educação Em Foco, 24(43), 360–379. https://doi.org/10.24934/eef.v24i43.4752