THERAPEUTIC PRACTICES FOR REDUCING THE FREQUENCY OF BURNOUT IN TEACHERS

Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.6609

Keywords:

Education, Mental exhaustion, Stress, Burnout, Psychic exhaustion

Abstract

The recurrent identification of burnout in teachers indicates the need to know effective intervention techniques and programs. This study sought to identify burnout intervention practices and analyze the effects on the reduction of burnout levels in teachers. A search for articles was conducted in Scielo, Lilacs and Portal da Capes between the years 2008 and 2020 according to the PRISMA procedures. Six studies were selected that pointed to 4 intervention practices: psychoeducation in group therapy, breathing therapy practices-AFA, mindfulness and meditation. Positive results were observed as the return of the teacher to work. In addition, there was a reduction in days of leave due to disability or mental exhaustion. It is concluded that the intervention techniques analysed show not only a reduction in the frequency of feelings of the syndrome but also the possibility of teachers' return to the classroom and recovery of their mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Augusto Mendes Pires Melo, UEMG - Ibirité

Licenciado em Matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Graduando em Educação Física na Universidade do Estado de Minas Gerais-Unidade Ibirité. ORCID:0000-0002-3521-3810 E-mail: leonardoprofmat@gmail.com

Lucas Gabriel Silva Ribeiro , UEMG

Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). ORCID: 0000-0002-5967-040X E-mail: lucasgsribeiro@gmail.com

Camila Bicalho, UEMG

[1] Doutora em Ciências do Esporte pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora no Curso de Educação Física na Universidade do Estado de Minas Gerais-Unidade Ibirité. ORCID: 0000-0001-5413-1290

E-mail:camila.bicalho@uemg.br

References

ANDRADE, N. C. L., PEDROSA, G. F, LOBO, I. L. B., & BICALHO, C. C. F. (2017). The effects of work routine and professional satisfaction on Burnout among high-school teachers. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 6, 50-55. doi:10.34117/bjdv5n10-148

BENEVIDES-PEREIRA, A. M. T., YAMASHITA, D., & TAKAHASHI, R. M. (2010). E os educadores, como estão? Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, 3(3), 151-170. doi:10.22409/resa2010.v3i3.a21132

BORGES, L. O., ARGOLO, J. C. T., PEREIRA, A. L. S., MACHADO, E. A. P., & SILVA, W. S. (2002). A síndrome de burnout e os valores organizacionais: um estudo comparativo em hospitais universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15(1), 189-200. doi:10.1590/s0102-79722002000100020

CARLOTTO, M. S. (2014). Prevenção da síndrome de burnout em professores: um relato de experiência. Mudanças-psicologia da saúde, 22(1), 31-39.

CASTRO, R., CAMPERO, L., & HERNÁNDEZ, B. (1997). La investigación sobre apoyo social ensalud: situaciónactual y nuevos desafíos. Revista de Saúde Pública, 31(4), 425-435. doi:10.1590/S0034-89101997000400012

CATRESANA, C. DE LAS C., & REVUELTA, G.R. Y. (1992). Autoinformes y respuestas sesgadas. Anales de Psiquiatría, 8(9), 362-366. doi:0213-0599/92/08.9/362

DALCIN, L., & CARLOTTO, M. S. (2018). Avaliação de efeito de uma intervenção para a síndrome de burnout em professores. Psicologia Escolar e Educacional, 22(1), 141-150.

DAVID, I., & QUINTÃO, S. (2012). Burnout in Teachers: its Relationship with Personality, Coping Strategies and Life Satisfaction. Acta médica portuguesa, 25, 145-55. pmid: 23069234

DIEHL, L., & MARIN, A. H. (2016). Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 7(2), 64-85.

ESCUDEROS, A. D. M., & TOSCANO, J. H. A. (2016). Dimensiones de apoyo social associadas con síndrome de burnout en docentes de media acadêmica. Pensamiento Psicológico, 14(2), 7-18. doi:10.11144/Javerianacali.PPSI14-2.dasa.

FIGUEROA, A. E. J., GUTIÉRREZ, M. J. J, & CELIS, E. R. M. (2012). Burnout, apoyo social y satisfacción laboral en docentes. Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 125-134. doi:10.1590/S1413-85572012000100013

FUERTES, C, ARANDA, G, REZOLA, N, ERRAMUZPE, A, PALACIOS, C, & IBÁÑEZ, B. (2019). Persistencia a largo plazo de los efectos de un programa de mindfulness y autocompasión en profesionales sanitarios de Atención Primaria. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 42(3), 269-280. doi:10.23938/assn.0718

GIL-MONTE PR. (2005). Factorial validity of the Maslach Burnout Inventory (MBI-HSS) among Spanish professionals. Revista de Saúde Pública, 39(1),1-8. doi:10.1590/S0034-89102005000100001

GIL-MONTE, P. R., GARCÍA-JUESAS, J. A., & HERNÁNDEZ, M.C. (2008). Influencia da Sobrecarga Laboral e Autoeficacia da Síndrome de Quemarse pelo Trabalho (burnout) em Profissionais de Enfermagem. Revista Interamericana de Psicologia, 42(1), 113-118. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28442112

GOETZ, K.; LOEW, T., HORNUNG, R., COJOCARU, L., LAHMANN, C., & TRITT, K. (2013). Primary Prevention Programme for Burnout-Endangered Teachers: Follow-Up Effectiveness of a Combined Group and Individual Intervention of AFA Breathing Therapy. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. doi: 10.1155 / 2013/798260

GOMES, A. R., MONTENEGRO, N., PEIXOTO, A. M. B. C., & PEIXOTO, A. R. B. C. (2010). Stress ocupacional no ensino: um estudo com professores do 3º ciclo e ensino secundário”. Psicologia & Sociedade, 22(3), 587-597. doi.org/10.1590/S0102-71822010000300019

HISASHIGE, A. (1993). Occupational influences relative to the burnout phenomenon among Japanese nursery school teachers. Environ, 219-228,. doi:10.1006/enrs.1993.1142

HALBESLEBEN, J. R. B., & BUCKLEY, M. R. (2004) Burnout na vida organizacional. Journal of Management, 30(6), 859–879. doi.org/10.1016/j.jm.2004.06.004

HU, H. H. S., & CHENG, C.W. (2010). Job stress, coping strategies, and burnout among hotel industry supervisors in Taiwan. The International Journal of Human Resource Management, 21(8), 1337-1350. doi:10.1080/09585192.2010.483867

KATIE, B., & MITCHELL, S. (2003). Loving what is: Four questions that can change your life. New York, NY: Three Rivers Press, 2003. ISBN-13: 978-1400045372

LIMA F., C., & MORAIS, A. (2018). Prevalência e fatores de risco do burnout nos docentes universitários”. Revista Contemporânea de Educação, 13(27), 453-471. doi.org/10.20500/rce.v13i26.12277

MASLACH, C., JACKSON, S. E., LEITER, M. P. (1996). MBI: Maslach burnout inventory. Sunnyvale, CA: CPP, Incorporated.

MASLACH, C., SCHAUFELI, W. B., & LEITER, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology, 52, 397–422. 2001. doi:10.1146/annurev.psych.52.1.397

MOYA-ALBIOL, L., SERRANO, M. A., & SALVADOR, A. (2010). Burnout as an important factor in the psychophysiological responses to a workday in Teachers. Stress and Health, 26, 382-393. doi.org/10.1002/smi.1309

MUROFUSE, N. T., ABRANCHES, S. S., & NAPOLEÃO, A. A. (2005). Reflexões sobre estresse e Burnout e relação com enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 13(2), 255-261. doi.org/10.1590/S0104-11692005000200019

MURTA, S. G, LAROS, J. A. & TRÓCCOLI, B. T. (2005). Manejo de estresse ocupacional na perspectiva da área de avaliação de programas. Estudos de Psicologia, 10(2), 167-176. doi:10.1590/S1413-294X2005000200002

PHILIPP, A, & SCHÜPBACH, H. (2010). Longitudinal effects of emotional labour on emotional exhaustion and dedication of teachers. Journal of Occupational Health Psychology 15(4), 494-504. doi:10.1037/a0021046

PRADO, C. E. P. (2016). Estresse ocupacional: causas e conseqüências. Revista Brasileira Medicina Trabalho, 14(3), 285-289. doi: 10.5327/z1679-443520163515

ROESER, R. W., SCHONERT-REICHL, K. A., JHA, A., CULLEN, M., WALLACE, L., WILENSKY, R., OBERLE, E., THOMSON, K, TAYLOR, C., & HARRISON, J. (2013). Mindfulness training and reductions in teacher stress and burnout: Results from two randomized, waitlist-control field trials. Journal of Educational Psychology, 105(3), 787. doi: 10.1037/a0032093

ROWE, M. M. (2012). Skills training in the long-term management of stress and occupational burnout. Current Psychology, 19(3), 215-228. doi:10.1007/s12144-000-1016-6

SANSÓ, N., GALIANA, L., GONZÁLEZ, B., SARMENTERO, J., REYNES, M., OLIVER, A., & GARCIA-TORO, M. (2019). Differential effects of two contemplative practice-based programs for health care professionals. Psycho social Intervention, 28(3), 131-138. doi.org/10.5093/pi2019a12

SCHNAIDER‐LEVI, L., MITNIK, I., ZAFRANI, K., GOLDMAN, Z., & LEV‐ARI, S. (2017). Inquiry‐Based Stress Reduction Meditation Technique for Teacher Burnout: A Qualitative Study. Mind, Brain, and Education, 11(2), 75-84. doi:10.1111/mbe.12137

SCHAARSCHMIDT U., & A. W. FISCHER. (1996). AVEM—Arbeitsbezogenes Verhaltens und Erlebensmuster, Swets & Zeitlinger, Frankfurt, Germany.

SILVA, J. A. R. O. (2013). Flexibilização da jornada de trabalho e seus reflexos na saúde do trabalhador. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 15ª Região, 42, 127-156, 2013. https://hdl.handle.net/20.500.12178/103778

SILVA, S. M. F., & OLIVEIRA, A. DE F. (2019). Burnout em professores universitários do ensino particular. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e187785. doi.org/10.1590/2175-35392019017785

TOSTES, M. V, ALBUQUERQUE, G. S. C, SILVA, M. J. S., & PETTERLE, R. R. (2018). Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate, 42(116), 87-99. doi.org/10.1590/0103-1104201811607

WEGNER R., BERGER P., POSCHADEL B., MANUWALD U., & BAUR X. (2011). Burnout hazard in teachers results of a clinical-psychological intervention study. Journal of Occupational Medicine and Toxicology 6, 37-42. doi:10.1186 / 1745-6673-6-37

Published

2024-06-27

How to Cite

Mendes Pires Melo, L. A., Silva Ribeiro , L. G., & Bicalho, C. (2024). THERAPEUTIC PRACTICES FOR REDUCING THE FREQUENCY OF BURNOUT IN TEACHERS: Systematic Review. Educação Em Foco, 27(52), 1–22. https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.6609