Educação especial e teatro

práticas pedagógico-teatrais para crianças com e sem deficiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/sciasart.v11i1.6421

Keywords:

Special Education. Drama. Diversities. PIBID. Theatre Pedagogy.

Abstract

The experience developed in the Special/diurne Education course at the Federal University of Santa Maria (UFSM), explores Drama as a methodological approach for the teaching of theatre to children with and without disabilities. The objectives were: to draw parallels between Art and Education and to reflect Drama as a methodology for the teaching of theater in Special Education, adapting these practices so that everyone can participate. The research starts from the analysis of five Drama workshops held with children from two schools located in Santa Maria - RS. These practices were developed through the PIBID (Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching) and had as academic collaborators of the Special Education course of UFSM. The theoretical reference brings authors such as Pereira (2015) and Cabral (2006), who approach different conventions of Drama, in addition to Berselli (2017) who deals with diversity and deficiencies from theatrical practices. It is expected, with the reflection on practices, to broaden the vision of teachers, both from the academy and schools, as well as academics from the Special Education course, about a differentiated practice to teach/do theater for/with and without children with disabilities, working with curricular contents or even exploring themes, such as inclusion, diversity, disability, coexistence and empathy, from theatrical practices.

Author Biography

Sabrina Fernandes de Castro, UFSM

Professora Adjunta do Departamento de Educação Especial, Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria. Coordenadora do Curso de Educação Especial - Licenciatura Plena - Diurno. Professora colaboradora no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica/UFSM. Possui graduação em Educação Especial - Habilitação Deficiência Mental, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2006), doutorado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2011) e estágio pós-doutoral pela Universidade Federal de São Carlos (2013). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, educação inclusiva, atendimento educacional especializado, deficiência intelectual e acessibilidade no ensino superior.

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Published

2022-07-01

How to Cite

Pohl Sanches, M. J., & Fernandes de Castro, S. (2022). Educação especial e teatro : práticas pedagógico-teatrais para crianças com e sem deficiência. SCIAS - Arte Educação, 11(1), 5–17. https://doi.org/10.36704/sciasart.v11i1.6421