The perspective of place of sixth grade elementary school students

Authors

  • Raquel Aparecida Macedo Universidade Federal de Viçosa

Keywords:

Place; Geographical Concepts; Non-place; Sixth grade

Abstract

Students have contact with the main concepts of geographical science in the sixth year of elementary school. However, these concepts are difficult to understand because they are often simply transmitted to students without connecting them to their reality. There is also a challenge among teachers in developing these concepts due to a fragile theoretical-conceptual training. In addition, there is an issue in the specificities of sixth grade elementary school students, as adapting to a new pedagogical structure and psychoemotional changes experienced by them at this age range. In this sense, this work is the result of a class on the concept of place to a sixth grade class of a public school in Viçosa, MG. The purpose of the activity was to build with the students the concept of place. To this end, a class with active participation was held in which photographs and the song 'Saudade da minha terra' were used as teaching resources. Finally, as an evaluation, the students were asked to prepare a text on their understanding concerning the definition of the concept of place. The results showed that in addition to understanding the concept, the students were able to build and relate it to their experience and place of speech, also defining what would be the non-place, thus supporting interesting reflections for geographic knowledge.

References

AZEVEDO, Mariângela Oliveira de; OLANDA, Elson Rodrigues. O ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na Geografia. Ateliê Geográfico, Goiânia, Goiás, v. 13, n. 3, p. 136 – 156, dez/2018.

BARTOLY, Flávio. Debates e perspectivas do Lugar na geografia. GEOgraphia, UFF, v13, n° 26, p. 66-91, 2012.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. FFLCH- Universidade de São Paulo, 2007. Disponível em:< https://www.fflch.usp.br/dg/gespaa]az>. Acesso em 31 de outubro de 2022.

E-DOCENTE. Ensino fundamental 1 e 2: transição do 5° para o 6° ano. E-Docente, blog, 2019. Disponível em: https://www.edocente.com.br/blog/educacao/ensino-fundamental-1-2-transicao-5-para-6-ano/>. Acesso em 31 de novembro de 2022.

JUNIOR, Francisco Claudio Soares. A produção histórica do ensino de geografia no Brasil. in: II Congresso Brasileiro de História da educação, 2002, Natal/ RN: EDUFRN, 2002.

LEITE, Cristina Maia Costa. O conceito de Lugar na perspectiva da Geografia escolar. Itinerarius Reflectionis, UFG, vol. 14, N. 2, 2018.

LENCIONE, Sandra. Observações sobre o conceito de cidade e urbano. GEOUSP, Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 12, n. 1, p. 109-123, 2008. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2008.74098. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/74098. Acesso em: 21 de outubro de 2022.

MASSEY, Doreen B. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Tradução Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 2008.

MOREIRA, Erika Vanessa; HESPANHOL, Rosângela Aparecida de Medeiros. O lugar como uma construção social. Revista Formação, n° 14, volume 2, p. 48- 60, 2007.

MUNIZ, Alexsandra. A música nas aulas de Geografia. Revista de ensino de Geografia, Uberlândia, MG, Vol. 3, n. 4, p. 80-94, jan./jun. 2012.

PIRES, Mateus Marchesan; Cavalcanti, Lana de Souza. A imagem e seus aportes ao desenvolvimento do pensamento e das funções mentais no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 381-402, jan./jun., 2020. Disponível em: <https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/749/431>. Acesso em: 31 de outubro de 2022.

REIS, Ludimila Maria da Silva; NOGUEIRA, Marlice de Oliveira e. Transição para o ensino fundamental II: o que dizem as pesquisas brasileiras. Revista Linhas Críticas, UnB. [S. l.], v. 27, p. e37594, 2021. DOI: 10.26512/lc27202137594. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37594>. Acesso em: 31 de outubro de 2022.

RODRIGUES, Kelly. O conceito de Lugar: aproximação da Geografia com o indivíduo. In: XI Encontro Nacional da ANPEGE, 2015, p. 5036 a 5047.

SANTOS, Laudenides Pontes dos. O estudo do Lugar no ensino de Geografia: Os espaços cotidianos na Geografia escolar, 2010. Dissertação de mestrado- Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Rio Claro, Rio Claro- São Paulo, 2010.

SILVA, Maria do Socorro Ferreira da; SILVA, Edimilson Gomes da. O ensino da Geografia e a construção dos conceitos científicos geográficos. VI Colóquio Internacional ‘‘Educação e Contemporaneidade”, São Cristovão- SE, 2012. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10180/7/6.pdf>. Acesso em 31 de novembro de 2022.

VELLOSO, Telma Oliveira Soares. A música no ensino de Geografia: uma ferramenta de ensino e aprendizagem. Revista Ponto de Vista, [S. l.], v. 9, n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/10458. Acesso em: 9 de novembro de 2022.

Published

2024-04-01

How to Cite

Aparecida Macedo, R. (2024). The perspective of place of sixth grade elementary school students. SAPIENS - Revista De divulgação Científica, 5(2), 115–130. Retrieved from https://revista.uemg.br/index.php/sps/article/view/7899