The dream day:

reflections on moral values of young people in from São Paulo's inland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6991

Keywords:

Education, Ethics, Young, Moral

Abstract

The article results from a questionnaire applied to young people between 11 and 15 years old, participants of the event "The day of dreaming", which occurred in 2019 in a city in the interior of São Paulo. We intended to understand the worldviews and the role of education for these young people, their aspirations as they intended to conquer them. We adopted a field research methodology, of descriptive, qualitative/quantitative nature, using open-ended questionnaires for data collection. The objective of this study is to analyze the ethical and moral conceptions expressed in the answers. Among the several answers, we concluded that most see education as a way to make their dreams come true. Some answers highlight moral values such as justice, human rights, starting from meritocracy, pointing to the need to work on ethical and moral issues that contribute to the accomplishment of the life projects of these young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Silva Benetti, UNESP - FC Campus Bauru

Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de Catanduva (ESEFIC). Formado em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Especialista em Jogos e Brincadeiras na Educação pela Faculdade de Itápolis (FACITA). Especialista em Neurociência e Educação pela Faculdade de Itápolis (FACITA). Mestrando em Docência para a Educação Básica (UNESP)

https://orcid.irg/0000-0003-1861-6340 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6825010632910298

Rita Melissa Lepre, UNESP

Livre-Docente em Psicologia da Educação. Psicóloga, Mestre e Doutora em Educação. Professora Associada da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, Departamento de Educação, campus Bauru. Credenciada nos Programas de Pós-Graduação em Psicologia, UNESP/Assis e no Docência para a Educação Básica, UNESP/Bauru. Orcid: https://orcid.irg/0000-0002-0096-3136, Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9109045495650654

Gabriel Gustavo dos Santos, UEL

Graduado em Letras pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Especialista em Educação em Direitos Humanos pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Mestrando em Sociologia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UEL). Orcid: https://orcid.irg/0000-0003-2091-2712, Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7478896619252611

References

AÇÃO EDUCATIVA. A participação de crianças e adolescentes e os Planos de Educação. 1.ed. São Paulo: Ação Educativa, 2013.

BIAGGIO, Ângela M. Brasil. Psicologia do desenvolvimento. Petrópolis, Vozes, 1985

BOFF, Leonardo. Ética e moral: a busca dos fundamentos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

BRASIL. Ministério das Relações Exteriores. Convenção sobre os Direitos da Criança, 1990

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. OFÍCIO CIRCULAR Nº 17/2022/CONEP/SECNS/MS. Brasília, 2022.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

DURKHEIM, Émile. Filosofia moral. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Direitos Humanos e educação libertadora: gestão democrática da educação pública da cidade de São Paulo. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LA TAILLE, Yves de. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LEPRE, R. M.; Ferreira, P. E. A honestidade como valor moral: uma construção possível e necessária na escola. Ensino Em Re-Vista, (Especial), n. 27, 2020, pp. 1565-1589. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-17

PEDRO, Ana Paula. Ética, moral, axiologia e valores: confusões e ambiguidades em torno de um conceito comum. Kriterion [online]. v. 55, n. 130, 2014, pp. 483-498. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-512X2014000200002

PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1994.

SOUZA, Jessé de. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro, Leya, 2017.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. A construção da solidariedade e a educação do sentimento na escola: uma proposta de trabalho com as virtudes numa visão construtivista. Campinas, SP: Mercado das letras, 2003.

TUGENDHAT, Ernst. Lições sobre ética. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

Published

2023-08-03

How to Cite

Silva Benetti, E., Melissa Lepre, R., & Gustavo dos Santos, G. (2023). The dream day: : reflections on moral values of young people in from São Paulo’s inland . Educação Em Foco, 26(49). https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6991