Analysis of the educational potential of a commercial electronic game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.5480

Keywords:

Educação, Jogos eletrônicos, Psicologia

Abstract

Electronic games stand out among the interests of young people and several electronic games are used as pedagogical resources for their educational potential. Thus, we set out to analyze the educational potential of a commercial game for the cognitive and affective development of its players. For this, a qualitative analysis was carried out, based on the three-dimensional perspective of Critical Discourse Analysis. It was found that the educational potential of the subject electronic game lies in the themes it approaches, in the instructions provided, in the possibilities of generalizing the strategies for solving the problems it presents, and may vary according to aspects such as the player’s stage of psychological development and context. It was concluded that the subject electronic game is capable of acting on an individual's zone of proximal development, as an instrument of mediation between them and the content experienced throughout the electronic game's narrative.

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Author Biographies

Ivan Carlos Cicarello Junior, Universidade Federal do Paraná

Graduado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE), doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Weslley Kozlik Silva, Universidade Federal do Paraná

Graduação em Psicologia pela Faculdade Guairacá, mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), doutorando em Educação pela Universidade Federal doParaná (UFPR), docente no centro universitário Uniguairacá.

Tania Stoltz, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná, em Educação Artística pela Faculdade de Educação Musical do Paraná, mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP).

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Published

2022-12-22

How to Cite

Cicarello Junior, I. C., Kozlik Silva, W., & Stoltz, T. (2022). Analysis of the educational potential of a commercial electronic game. Educação Em Foco, 25(47). https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.5480