Teaching Senses of Writing and Practices in the Classroom:

Teaching History and Identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.5642

Keywords:

School Writing, History Teaching , Identity , Historical Thought

Abstract

We present herein the reflections resulting from the analysis of the meanings that a teacher takes into account when teaching History by means of written language. Based on the fact that more elements were needed so as to analyze the writings of children and teenagers in our research, an attempt was made to understand the teachers' conceptions about the teaching and learning of writing and how these questions relate, in terms of this subject, to the teaching of History and the setting up of identity. The study was carried out considering principles of qualitative research methodology (GHEDIN; FRANCO, 2011), in an interpretative aspect (GÓMEZ, 1998) and ethnographic bias (MAINARDES; MARCONDES, 2011). Our analyses have pointed out that the teachers' consideration of meaning in terms of their performance, is relevant in the elaboration of reflections on the role of writing within the teaching of History.

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Author Biographies

Maria Aparecida Lima dos Santos, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Bacharel e licenciada em História pela Universidade de São Paulo (USP), com mestrado e doutorado em Educação na mesma universidade. Docente da Educação Básica de 1988 a 2002, atua na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) desde 2009, estando atualmente vinculada à Faculdade de Educação (FAED/UFMS), onde ministra as disciplinas de “Fundamentos e Metodologia do ensino de História” para o curso de Pedagogia e “Políticas Educacionais” para as demais licenciaturas. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) da UFMS, docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHistória) da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Oficinas da História (UERJ); líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de História e Práticas de Linguagem - Currículo, História e Cultura (GEPEH/UFMS). 

Danielle dos Santos Barreto, GEPEH/Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pedagoga graduada pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (FAED/UFMS) em 2019 com o artigo "SENTIDOS DO APRENDER A ESCREVER E PRÁTICAS EM SALA DE AULA: ENSINO DE HISTÓRIA E IDENTIDADE", sob a orientação da Profa. Dra. Maria Aparecida Limados Santos. , foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica e Tecnológica PIBIC/UFMS 2018-2019. Membro do "GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS SOBRE ENSINO DE HISTÓRIA E PRÁTICAS DE LINGUAGEM - CURRÍCULO, HISTÓRIA E CULTURA (GEPEH/UFMS)", atualmente realiza investigações na Linha de Pesquisa I - Práticas escolares de ensino e aprendizagem da leitura e da escrita.

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Published

2021-12-29

How to Cite

Maria Aparecida Lima dos Santos, & Barreto, D. dos S. . (2021). Teaching Senses of Writing and Practices in the Classroom: : Teaching History and Identity. Educação Em Foco, 24(44), 374–396. https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.5642