Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study

estudo de viabilidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5825

Keywords:

Bullying, Intervention, Teacher

Abstract

In Brazil, studies on the topic have increased in the last decade, but few are directed at preparing the teacher for preventing and coping with bullying. This study aimed to evaluate the feasibility of an online intervention with teachers in the prevention and confrontation of school bullying, with six weekly group sessions, multicomponent format and experiential methodology with the themes: concepts of bullying, conflict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Twelve teachers (11 female and 01 male) from public schools in the metropolitan region of Porto Alegre, aged between 39 and 62 years, participated in the study. It is a feasibility study, with process evaluation and post-intervention evaluation The results demonstrate the importance of interventions for teachers on the topic of bullying that promote awareness of the need for prevention and the establishment of positive relationships in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helen Bedinoto Durgante, FURG

Psychologist, Master in Development and Rights from Goldsmiths University of London, United Kingdom, PhD and post-doctorate in Psychology from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), professor and researcher at the Federal University of Rio Grande (FURG), Campus Carreiros , Av. Itália, s/n - km 8 - Carreiros, Rio Grande, RS, Brazil, e-mail: helen.durga@gmail.com

Débora Dalbosco Dell'Aglio, UNILASALLE

Psychologist, Master and PhD in Developmental Psychology (UFRGS), Brazil, A1 PPG researcher professor in UniLasalle/Canoas Education and PPG Psicologia collaborator UFRGS, Rua Ramiro Barcelos, 2600, room 115, Sta Cecília, Porto Alegre, RS, Brazil and e-mail: debora.dellaglio@ufrgs.br

References

ABRAPIA, [S.I]. Disponível em: http://naodaparaficarcalado.blogspot.com/2011/04/pesquisa-da-abrapia-sobre-bullying.html> Acesso em: 12 de jun. 2019.

ANTIBULLYING ALLIANCE. Disponível em: http://www.educare.co.uk/news/anti-bullying-week-2017

AMSTUTZ, Lorraine Stutzman; MULLET, Judy H. Disciplina Restaurativa para escolas. São Paulo: Palas Athenas, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1997/2004.

BERSCH, Angela A. S. (2017). Resiliência profissional e a Educação Ambiental: Promoção de ambientes de desenvolvimento em instituição de acolhimento. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande, FURG. Rio Grande, Rio Grande do Sul. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011532.pdf Acesso em: 15 de ago. 2019.

BOLSONI- SILVA, Alessandra Turini; MARTURANO, Edna Maria; FREIRIA, Ludmilla Rubinger Bethonico. Indicativos de problemas de comportamento e de habilidades sociais em crianças: um estudo longitudinal. Revista Psicologia Reflexão e Crítica, Porto Alegre, RS, v. 23, n. 3, p. 506-515, 2010. DOI 10.1590/S0102-79722010000300011

BOLSONI- SILVA, Alessandra Turini; MARIANO, Maria Luiza. Práticas educativas de professores e comportamentos infantis, na transição ao primeiro ano do Ensino Fundamental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 814-833, 2014. ISSN 1808-4281

BOMFIM, Leny A. (TRAD.). Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009. DOI 10.1590/S0103-73312009000300013

BRASIL. Lei n.º 13.663, de 14 de maio de 2018. Altera o art. 12 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir a promoção de medidas de conscientização, de prevenção e de combate a todos os tipos de violência e a promoção da cultura de paz entre as incumbências dos estabelecimentos de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 mai. 2018. Seção 1, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13663.html. Acesso em: 15 mar. 2019.

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 out. 2020.

CHAVES, Nádia Mangabeira; GONTIJO, Simone Braz Ferreira. Formação docente e habilidades sociais: contribuições da licenciatura sob a perspectiva discente. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, RN, v.2, 2020. ISSN 2447-1801.

CORTEZ, Pedro Afonso; SOUZA, Marcus Vinícius Rodrigues; AMARAL, Laura Oliveira; SILVA, Luiz Carlos Avelino. A saúde docente no trabalho: apontamentos a partir da literatura recente. Caderno Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 113-122, 2017. DOI 10.1590/1414-462X201700010001

COWIE, Helen. Understanding the role of bystanders and peer support in school bullying. The International Journal of Emotional Education, Malta, v. 6, n. 1, p. 26-32, 2014. ISSN 2073-7629.

CRESWELL, John W. D. Research Design. SAGE Publication, 2003.

DIVECHA, Diana; BRACKETT, Marc. Rethinking school-based bullying prevention through the lens of social and emotional learning: a bioecological perspective. International Journal of Bullying Prevention, [s. l.], 2019. DOI:10.1007/s42380-019-00019-5

DURGANTE, Helen; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. Critérios metodológicos para a avaliação de programas de intervenção em psicologia. Avaliação Psicológica, Itatiba, SP, v. 17, n. 1, p. 155-162, 2018. DOI: 10.15689/ap.2017.1701.15.13986

DURGANTE, Helen; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco. Multicomponent positive psychology intervention for health promotion of Brazilian retirees: a quasi-experimental study. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, RS, v. 32, 2019. DOI 10.1186/s41155-019-0119-2

FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying – Programa Educar para a Paz. Campinas, SP: Editora Veruz, 2005.

FARRINGTON, David P.; TTOFI, Maria M. School‐based programs to reduce bullying and victimization. Campbell Systematic Reviews, [s. l.], v. 5, n. 1, 2009. DOI: 10.4073/csr.2009.62009

FRANCISCO, Marcos Vinícius; COIMBRA, Renata Maria. Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, Natal, RN, v. 20, n. 3, p. 184-195, jul./set. 2015. DOI 10.5935/1678-4669.20150020

GAFFNEY, Hannah; FARRINGTON, David P.; TTOFI, Marai M. Examining the effectiveness of school-bullying intervention programs globally: a meta-analysis. International Journal of Bullying Prevention, Suíça, v. 1, p.14-31, 2019. DOI 10.1007/s42380-019-0007-4

GARCIA, Narjara Mendes; YUNES, Maria Angela Mattar; ALMEIDA, Ana Maria Tomás. Educação parental e pedagogia social: avaliação de uma proposta de intervenção. Educação, Porto Alegre, RS, v. 39, n. 1, p. 94-104, jan./abr. 2016. DOI 10.15448/1981-2582.2016.1.21396

LOPES, Rodrigo T.; BERGER, Thomas. Intervenções auto-guiadas baseadas na internet: uma entrevista com Dr. Thomas Berger. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Porto Alegre, RS, v.12, n.1, p. 57-61, 2016. DOI 10.5935/1808-5687.20160009

MALTA, Deborah Carvalho; MELLO, Flávia Carvalho de Malta; PRADO, Rogério Ruscitto; SÁ, Ana Carolina Micheletti Gomide Nogueira; MARINHO, Fátima; PINTO, Isabella Vitral; SILVA, Marta Maria Alves; SILVA, Marta Angélica Iossi. Prevalência de bullying e fatores associados em escolares brasileiros. Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 4, abr. 2019. DOI 10.1590/1413-81232018244.15492017

MARTÍN-QUINTANA, Juan Carlos; CHAVES, Maria Luisa Máiques; LÓPEZ, Maria José Rodrigo; BYME, Sonia; RUÍZ, Beatriz Rodrígues; SUÁREZ, Guacimara Rodrígues. Programas de Educación Parental. Psychosocial Intervention (online), Madri, v. 18, n. 2, p. 121-133, jul. 2009. Disponível em http://scielo.isciii.es/pdf/inter/v18n2/v18n2a04.pdf

MARTÍNEZ-GONZÁLEZ, Raquel-Amaya; RODRÍGUEZ-RUIZ, Beatriz; ÁLVAREZ-BLANCO, Lucía; BECEDÓNIZ-VÁZQUEZ, Carlos. Evidence in promoting positive parenting through the Program-Guide to Develop Emotional Competences. Psychosocial Intervention, Madri, v.25, n.2, p. 111-117, 2016. DOI 10.1016/j.psi.2016.04.001

MATOS, Margarida Gaspar; GASPAR, Tania; FERREIRA, Mafalda; TOMÉ, Gina; CAMACHO, Inês; REIS, Marta; MELO, Paula; SIMÕES, Celeste; MACHADO, Ricardo; RAMIRO, Lúcia. Programa de Promoção de Competências Pessoais e Sociais, auto-regulação e capital social com adolescentes. Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente, Lisboa, Portugal, n. 3, p. 165-187, 2011. DOI 10.34628/q30p-rg86

MOTTA, Danielle da Cunha; DIAS Aline Passeri; CARVALHO, Ana Lúcia Novais; CASTRO, Ricardo Vierialves; MANHÃES Alex Christian; SILVA, Lidiane Gonçalves Gama; SANTOS, Karina Nascimento Valladares. Programa para a promoção da empatia em sala de aula. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Porto Alegre, RS, v, 13, n. 2, p. 122-130, 2017. DOI: 10.5935/1808-5687.20170017

MURTA, Sheila Giardini; SANTOS, Bruna Roberta Pereira dos; MARTINS, Camila Perna Santos; OLIVEIRA, Brisa de. Prevenção primária à violência no namoro: uma revisão de literatura. Revista Contextos Clínicos, São Leopoldo, RS, v. 6, n. 2, p. 117-131, jul./dez. 2013. DOI 10.4013/ctc.2013.62.05

MURTA, Sheila Giardini; RAMOS, Carlos Eduardo Paes Landim; CANGUSSÚ, Eudes Diógenes Alves; TAVARES, Thauana Nayana Gomes; COSTA, Marina Silva Ferreira. Desenvolvimento de um website para prevenção à violência no namoro, abandono de relações íntimas abusivas e apoio aos pares. Revista Contextos Clínicos, São Leopoldo, RS, v. 7, n.2, p. 118-132, jul./dez., 2014. DOI:10.4013/ctc.2014.72.01

NETO, Aramis A. Lopes. Bullying. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 3, p. 51 - 56, ago. 2007.

OLIBONI, Samara Pereira. O bullying como violência velada: a percepção e a ação dos professores, 2008. Dissertação (Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental) - UNIVERSIDADE FEDERAL DE RIO GRANDE, Rio Grande, RS, 2008.

OLIVEIRA-MENEGOTTO, Lisiane Machado; MACHADO, Isadora. Bullying escolar na perspectiva do professor. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 321-340, jan./abr. 2018. DOI 10.12957/epp.2018.38123

OLWEUS, Dan. Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, Países Baixos, UE, v. XII, n. 4, p. 495-510, 1997. DOI: 10.1007/BF03172807

OLWEUS, Dan. School bullying: development and some important challenger. Annual Review of Clinical Psychology, v. 9, p. 751-780, mar. 2013. DOI: 10.1146 -050212-185516

OLWEUS, Dan; LIMBER, Susan P. Bullying in school: evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, Washington, v. 80, n.1, p. 124-134, 2010. DOI:10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x

PIGOZZI, Pamela Lamarca; MACHADO, Ana Lúcia. Bullying during adolescence in Brazil: An overview. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 11, p. 3509–3522, 2015. DOI 10.1590/1413-812320152011.05292014

RIEKERT, Kristin A.; OCKENE, Judith K. The Handbook of Health Behavior Change. New York: Springer, 2014.

ROSENBERG, Marshall B. Comunicação não-violenta. São Paulo: Ágora, 2006.

SALGADO, Fellipe Soares; SENRA, Luciana Xavier; LOURENÇO, Lélio Moura. Indicadores de efetividade dos programas de intervenção em situações de bullying: revisão sistemática da literatura internacional. Estudos de Psicologia, Campinas, SP, v. 31, n. 2, p.179-190, abr./jun. 2014. DOI 10.1590/0103-166X2014000200004

SALMIVALLI, Christina; POSKIPARTA, Elisa. KiVa Antibullying Program: overview of evaluation studies based on a randomized controlled trial and national rollout in Finland. International Journal of Conflict and Violence, Alemanha, v.6, n.2, p. 294-302, 2012. DOI: 10.4119/UNIBI/ijcv.247

SAMPAIO, Juliane Messsias Cordeiro; SANTOS, Gabriela Valente; OLIVEIRA, Wanderlei Abadio; SILVA, Jorge Luiz; MEDEIROS, Marcelo; SILVA, Marta Angélica Iossi. Prevalência de bullying e emoções de estudantes envolvidos. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 24, n.2, p. 344-352, abr./jun. 2015. DOI 10.1590/0104-07072015003430013

SHAUGHNESSY, John J.; ZECHMEISTER, Eugene B.; ZECHMEISTER, Jeanne. Metodologia da pesquisa em psicologia. Porto Alegre: AMGH Editora, 2012. RS.

SILVA, Flaviany Ribeiro; ASSIS, Simone Gonçalves. Prevenção da violência escolar: uma revisão da literatura. Revista da Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 44, e 157305, 2018. DOI 10.1590/S1517-9702201703157305

SILVA, Jorge Luiz; BAZON, Marina Rezende. Prevenção e enfrentamento do bullying: o papel de professores. Revista Educação Especial, Santa Maria - RS, v.30, n. 59, p. 615-628, 2017. DOI 10.5902/1984686X28082

SILVA, Jorge Luiz; OLIVEIRA, Wanderlei Abadio; BAZON, Marina Rezende; CECÍLIO, Sálua. Bullying na sala de aula; percepção e intervenção de professores. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, RJ, v. 65, n. 1, p. 121-137, 2013. ISSN 1809-5267

SILVA, Jorge Luiz; OLIVEIRA Wanderlei Abadio; MELLO, Flávia Carvalho Malta de; ANDRADE, Luciana Sá de; BAZON, Marina Rezende; SILVA, Marta Angélica Iossi. Revisão sistemática da literatura sobre intervenções antibullying em escolas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 7, 2017. DOI: 10.1590/1413-81232017227.16242015

SILVA, Juliana Amaral Medeiros; SIEGMUND, Gerson; BREDEMEIER, Juliana. Crisis interventions in online psychological counseling. Trends in Psychiatry and Psychotherapy, Porto Alegre, RS, n. 37, v. 4, p. 171-182, out-dez. 2015. DOI: 10.1590/2237-6089-2014-0026

SMITH, Peter K. School bullying. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, Portugal, n. 71, p. 81-98, 2013. DOI: 10.7458/SPP2012702332

SMITH, Peter K. Understanding school bullying: its nature & prevention strategies. London: Sage, 2014.

SMITH, Peter K. Making an impact on school bullying - Interventions and Recommendations. New York: Routledge, 2019.

SMITH, Peter K.; COWIE, Helen; OLAFSSON, Ragnar F.; LIEFOOGHE, Andy P. D. Definitions of bullying a comparison of terms used, and age and gender differences, in a fourteen-country international comparison. Child Development, New York, EUA, n. 73, v. 4, p. 1119-1133, 2002. DOI: 10.1111/1467-8624-00461

TESSARO, Mônica; TREVISOL, Maria Teresa Ceron. Formação de professores e o manejo de situações de bullying na escola: o que as pesquisas têm indicado? Revista Prâksis, Novo Hamburgo, RS, a. 17, n. 3, p. 44-67, set./dez. 2020. DOI:10.25112/rpr.v3i0.2112

TICKLE-DEGNEN, Linda. Nuts and bolts of conducting feasibility studies. American Journal of Occupational Therapy, Maryland, EUA, n. 67, v. 2, p. 171-176, 2013. DOI:10.5014/ajot.2013.006270

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; SOUZA, Raul Alves; LAPA, Luciana Zobel. A implantação das equipes de ajuda como estratégia para a superação do bullying escolar. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, SP, n.24, v. 3, p. 397-410, set./dez. 2019. DOI: 10.24220/2318-0870v24n3a4506

TREVISOL, Maria Teresa Ceron; PEREIRA, Maria Beatriz de Oliveira; MATTANA, Patrícia. Bullying na escola: causas e posicionamentos de alunos portugueses e brasileiros. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Barcelona, v. extr., n. 2, 2017. DOI: 10.17979/reipe.2017.0.02.2667

VERSEVELD, Marloes D. A.; FUKKINK, Ruben G.; FEKKES, Minne; OOSTDAM, Ron J. Effects of anti bullying programs on teachers’ interventions in bullying situations. A meta‐analysis. Psychology in the Schools, [s. l.], March, 2009. DOI:10.1002/pits.22283

VOLK, Anthony A.; DANE, Andrew V.; MARINI, Zopito. What is bullying? A theoretical redefinition. Developmental Review, Amsterdã, Holanda, v. 34, p.327–343, oct. 2014. DOI: 10.1016/j.dr.2014.09.001 0273-2297

Published

2022-04-29

How to Cite

Rocha, C. S., Bedinoto Durgante, H., & Dalbosco Dell’Aglio, D. . (2022). Online intervention with teachers in preventing and coping with bullying: feasibility study: estudo de viabilidade. Educação Em Foco, 25(45), 420–443. https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5825