EDUCATION AND THEATER

PEDAGOGICAL CONSIDERATIONS ABOUT THE NON-FORMAL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5879

Keywords:

Non-Formal Education, School Theater, Teacher in Training

Abstract

This article aims to unfold, from the perspective of the figure of the graduate student in pedagogy, inserted in the third sector, the idea and practice of using theater as a pedagogical tool for non-formal spaces of education. Presented in five topics, the research in question reflects and analyzes the technical, theoretical and practical contributions of the use of theatrical procedures, in order to find a way to unfold theatrical practice as part of the pedagogical supplementation in school spaces, managed by the third party. sector. Finally, we emphasize that the understanding of this theoretical material is, in a certain instance, a living and intrinsic element in the composition of my pedagogical training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilarduci, Universidade Federal de São João del-Rei

Professor of the Postgraduate Program (Masters) in Performing Arts/PPGAC at the Federal University of São João del-Rei/UFSJ. Post-doctorate in Education (PUC/RJ) in 2016, Post-doctorate in Performing Arts (UNIRIO - CNPq/PDJ, 2011), doctorate (UNIRIO - FAPEMIG/PCRH, 2009) and master's degree in Theater (UNIRIO, 2001). Degree in Philosophy from the Federal University of São João del-Rei/UFSJ (1995). Coordinator of the Ambulatory Laboratory.

References

AGAMBEN, Giorgio. Da teologia política à teologia econômica: entrevista com Giorgio Agamben. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, v. 2, n. 2, Florianópolis, jul./dez., p.1-11, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/54686. Acesso em: 4 set. de 2020.

BENJAMIN, Walter. A imagem de Proust. In: _____. Magia e técnica, arte e política. Obras Escolhidas, vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 2010.

BENJAMIN, Walter. Melancolia de Esquerda. In:____. Documentos de Cultura. Documentos de Barbárie. Escritos Escolhidos. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo. 1986.

BENJAMIN, Walter. O erro do Ativismo. In:____. Documentos de Cultura. Documentos de Barbárie. Escritos Escolhidos. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo. 1986.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2002.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394. Acesso em: 01/05/2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte/Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC / SEF, 1998. 116 p.

CASTRO, Edgardo. Introdução a Giorgio Agamben: uma arqueologia da potência. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FERREIRA, A. F. Os jesuítas e as primeiras encenações teatrais em Pernambuco. Symposium (Recife), Recife, v. 1, p. 18-20, 2003.

GOHN, M. G. M. Educação Não Formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em Educação , v. 1, p. 35-50, 2014. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/4. Acesso em: 29/04/2021.

GUILARDUCI, Cláudio. Pro-ducto Estético-Pedagógico: Uma (Des)Construção das Percepções Sensoriais. In: Letras da Política. Rio de Janeiro: Mauad X. 2015.

GUILARDUCI, Cláudio. Elucubrações de um Espectador: Crítica ao Ensaio Aberto de Potestad. In: Narciso Telles. (Org.). Cena Contemporânea: Estudos de Encenação e Atuação (Em Potestade). 1º ed. São Paulo: Paco Editorial, 2016, v.1, p. 210-225.

GUILARDUCI, Cláudio; TRINDADE, J. B. ; TRINDADE, I. B. ; SILVA, A. V. A educação das sensibilidades: percurso de elaboração de um livro infanto-juvenil. In: Carlos Alberto Ferreira da Silva; Danielle Rodrigues de Moraes. (Org.). Processos criativos em Arte/Educação: dos contextos educacionais à cena performática. 1 ed. São Paulo: Fonte Editorial, 2018, v. 1, p. 89-111.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 10° ed. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

OLIVEIRA, Endel Menezes de; ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de. O espaço não formal e o ensino de ciências: um estudo de caso no centro de ciências e planetário do Pará. Investigações em ensino de ciências (Online) , v. 24, p. 345, 2019.

OLIVEIRA, S.B. Ação Social e Terceiro Setor no Brasil. Disponível em: https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/9192/1/DISSERTACAO%20SIDNEY%20BENEDI. Acesso em 28/05/2021.

PESAVENTO, S. Sensibilidades: escrita e leitura da alma. In: PESAVENTO, S; LANGUE, F. (orgs.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007, p. 9-21.

SANTOS, Núbia de Oliveira. Intimidade e estranhamento na pesquisa com crianças. In: PEREIRA, R. M. R.; MACEDO, N. M. R. (Orgs.). Infância em pesquisa. Rio de Janeiro: Nau, 2012, p. 131-152.

UNESCO. International Standard Classification of Education - ISCED. Montreal; Quebec: Unesco: Institute for Statistics, 2011.

Published

2022-04-29

How to Cite

Pereira, D., & Guilarduci, C. (2022). EDUCATION AND THEATER: PEDAGOGICAL CONSIDERATIONS ABOUT THE NON-FORMAL SPACE. Educação Em Foco, 25(45), 444–461. https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5879