EDUCATION AND THEATER
PEDAGOGICAL CONSIDERATIONS ABOUT THE NON-FORMAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5879Keywords:
Non-Formal Education, School Theater, Teacher in TrainingAbstract
This article aims to unfold, from the perspective of the figure of the graduate student in pedagogy, inserted in the third sector, the idea and practice of using theater as a pedagogical tool for non-formal spaces of education. Presented in five topics, the research in question reflects and analyzes the technical, theoretical and practical contributions of the use of theatrical procedures, in order to find a way to unfold theatrical practice as part of the pedagogical supplementation in school spaces, managed by the third party. sector. Finally, we emphasize that the understanding of this theoretical material is, in a certain instance, a living and intrinsic element in the composition of my pedagogical training.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Da teologia política à teologia econômica: entrevista com Giorgio Agamben. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, v. 2, n. 2, Florianópolis, jul./dez., p.1-11, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/54686. Acesso em: 4 set. de 2020.
BENJAMIN, Walter. A imagem de Proust. In: _____. Magia e técnica, arte e política. Obras Escolhidas, vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 2010.
BENJAMIN, Walter. Melancolia de Esquerda. In:____. Documentos de Cultura. Documentos de Barbárie. Escritos Escolhidos. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo. 1986.
BENJAMIN, Walter. O erro do Ativismo. In:____. Documentos de Cultura. Documentos de Barbárie. Escritos Escolhidos. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo. 1986.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2002.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394. Acesso em: 01/05/2021.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte/Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC / SEF, 1998. 116 p.
CASTRO, Edgardo. Introdução a Giorgio Agamben: uma arqueologia da potência. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
FERREIRA, A. F. Os jesuítas e as primeiras encenações teatrais em Pernambuco. Symposium (Recife), Recife, v. 1, p. 18-20, 2003.
GOHN, M. G. M. Educação Não Formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em Educação , v. 1, p. 35-50, 2014. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/4. Acesso em: 29/04/2021.
GUILARDUCI, Cláudio. Pro-ducto Estético-Pedagógico: Uma (Des)Construção das Percepções Sensoriais. In: Letras da Política. Rio de Janeiro: Mauad X. 2015.
GUILARDUCI, Cláudio. Elucubrações de um Espectador: Crítica ao Ensaio Aberto de Potestad. In: Narciso Telles. (Org.). Cena Contemporânea: Estudos de Encenação e Atuação (Em Potestade). 1º ed. São Paulo: Paco Editorial, 2016, v.1, p. 210-225.
GUILARDUCI, Cláudio; TRINDADE, J. B. ; TRINDADE, I. B. ; SILVA, A. V. A educação das sensibilidades: percurso de elaboração de um livro infanto-juvenil. In: Carlos Alberto Ferreira da Silva; Danielle Rodrigues de Moraes. (Org.). Processos criativos em Arte/Educação: dos contextos educacionais à cena performática. 1 ed. São Paulo: Fonte Editorial, 2018, v. 1, p. 89-111.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 10° ed. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
OLIVEIRA, Endel Menezes de; ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de. O espaço não formal e o ensino de ciências: um estudo de caso no centro de ciências e planetário do Pará. Investigações em ensino de ciências (Online) , v. 24, p. 345, 2019.
OLIVEIRA, S.B. Ação Social e Terceiro Setor no Brasil. Disponível em: https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/9192/1/DISSERTACAO%20SIDNEY%20BENEDI. Acesso em 28/05/2021.
PESAVENTO, S. Sensibilidades: escrita e leitura da alma. In: PESAVENTO, S; LANGUE, F. (orgs.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007, p. 9-21.
SANTOS, Núbia de Oliveira. Intimidade e estranhamento na pesquisa com crianças. In: PEREIRA, R. M. R.; MACEDO, N. M. R. (Orgs.). Infância em pesquisa. Rio de Janeiro: Nau, 2012, p. 131-152.
UNESCO. International Standard Classification of Education - ISCED. Montreal; Quebec: Unesco: Institute for Statistics, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.