Formação, saberes docente e identidade profissional:

o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB

Authors

  • Aline Cleide Batista UFPB - UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA
  • Adriana Santos Lima

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.5882

Keywords:

Teacher training. Teacher´s knowledge. Professional identity

Abstract

The work on screen discusses the process of teacher education, highlighting knowledge that permeates the professional and the construction of the teacher´s professional identity. The research, qualitative in nature, was carried out with teachers who work in the early years of elementary school in the city of Mamanguape-PB. The guiding contribuition of this reflection is found in he reconfiguration of the Law of   Guidelines and Bases of National Education n° 9.395/96 and theorist that deal with the knowledge and professionalization of teachers. The research reveled that the teaching profession requires knowledge specif to this profession and that the knowlegde of teachers comes from a training process that runs through the entire process of professional performance, in this sense, the knowlwgde acquired in their initial training process, of his practice ando f his continuous processo  reflection leads to his action, his practice as a teaching professional.

 

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Author Biographies

Aline Cleide Batista, UFPB - UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Doutora em Educação, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ (2014); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2008); Especialista em Processos Educacionais e Graduada em Pedagogia pela UFRN; Atualmente é Professora Adjunta III, na Universidade Federal da Paraíba- UFPB, vinculada ao Departamento de Educação (DED/CCAE/UFPB), atuando, principalmente, nos seguintes temas: Formação de Professores, Educação de Surdos, Diversidade, Multiculturalismo e Educação, Currículo e Práticas Pedagógicas. Email: alinecleide@yahoo.com.br, Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6912-9553

Adriana Santos Lima

Pedagoga pela Universidade Federal da Paraíba Especialista  pela Universidade Federal da Paraíba, MBA em Gestão Escolar pela USP-Esalq E-mail: adrianavih1904@gmail.com,  Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3177-1353.

References

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Published

2022-08-30

How to Cite

Batista, A. C., & Lima, A. S. . (2022). Formação, saberes docente e identidade profissional:: o que dizem as professoras do munícipio de Mamanguape-PB. Educação Em Foco, 25(46), 464–488. https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.5882