The Federal Technical School of Rio Grande do Norte (ETFRN) Curriculum Proposal

integral educational formation in the face of neoliberal advancement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6102

Keywords:

Curriculum, Professional education, Technical education, Neoliberalism

Abstract

In this article, we aim to know and analyze the Curriculum Proposal implemented by the Federal Technical School of Rio Grande do Norte (ETFRN) in 1995, therefore, in the scenario in which the neoliberal project was gaining strength in Brazil and was already present in economic and educational policies. For this discussion, we carried out, initially, an exploratory research on the relationship between neoliberalism and education, and then a documentary research, in which we investigate the Curriculum Proposal and its content. The reading of the document led us to some conclusions: the ETFRN curricular model proposed technical courses with long studyhours, with the purpose of promoting integral human formation, through the union of theory and practice, breaking with the structural duality of Brazilian education . Thus, the institution was opposed to fast courses which were aimed to the demand of job market, according to the guidelines of neoliberal policies for education.

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Author Biographies

Ana Paula Marinho de Lima, http://orcid.org/0000-0003-4783-3731

Licenciada em Pedagogia (UERN), mestra em Ensino (UERN/IFRN/Ufersa) com bolsa Capes, doutoranda em Educação Profissional (PPGEP/IFRN). 

FRANCISCO DAS CHAGAS SILVA SOUZA, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Possui graduação em História (UFPB), doutorado em Educação (UFRN) e Pós-doutorado em Educação (UFF). É professor titular do IFRN, Campus de Mossoró, e líder do Grupo de Estudos "Trabalho, Educação e Sociedade" (G-Tres),grupo em rede com o Histedbr, da Unicamp. É professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino (IFRN/UERN/UFERSA), do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado Profissional em Rede Nacional), Polo IFRN/Mossoró e do Programa de Pós-graduação em Educação (IFRN/Natal). Desenvolve pesquisas nas áreas de História e memória, Educação Profissional, formação saberes docente, história da educação, ensino de História.

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Published

2021-12-29

How to Cite

Lima, A. P. M. de, & SOUZA, F. D. C. S. (2021). The Federal Technical School of Rio Grande do Norte (ETFRN) Curriculum Proposal: integral educational formation in the face of neoliberal advancement. Educação Em Foco, 24(44), 167–191. https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6102