Símbolos Pátrios:

a representação de ícones nacionais no Rio Grande do Sul na Primeira República

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6538

Keywords:

School, History of Education, Educational Guidelines, patriotic icons

Abstract

The transition from the Empire to the Republic ended up intensifying the use of the school as a space for the formation of citizens and the so-called Brazilian nationalities. Several authors have dedicated themselves to this topic, such as Carvalho (1998), Nagle (2001), Faria Filho (1998) and Souza (1996). At the regional level, Tambara (1998) and Corsetti (2000) made important reflections on education in the First Republic. In this perspective, this article aims to discuss issues related to educational guidelines in different periods of the history of education in the State of Rio Grande do Sul, the school has always had a fundamental role in the formation of the Brazilian nation, in this way the gaucho positivists of the First Republic and the military in the 1970s imprinted republican precepts on their speeches and practices in line with their historical time. In the composition of this work, source documents such as Intendential Reports, photographs and news from newspapers will be used, which circulated in the localities of Pelotas and Bagé, between the 1910s and 1920s. refers to the interlocutions between History and Social Theory, based on Burke (2002). The present study is also based on Bourdieu (2006), with regard to the category of symbolic power. The studies on architecture and school spaces by Frago (2001), Escolano (2000), as well as by Bencostta (2009) and Vidal (2006) were also taken into account. It is understood that patriotic icons were widely used in the educational space, constituting elements of symbolic power, which contributed to the strengthening of the republican regime, which relied on the school as a locus of affirmation. To this end, such symbols were present both as integral elements of the school space, as well as present in curricular educational practices or not, whether in activities in subjects, such as manual work or in civic celebrations, which were widely held in this period.

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Author Biographies

Alessandro Bica, UNIPAMPA

É Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2014), Mestre em Educação (2006) e Licenciado em História (1997) pela Universidade Federal de Pelotas; Professor da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) na área de Educação; Docente. Líder do PHERA - Grupo de Pesquisa em História da Educação, Repositórios Digitais e Acervos Históricos da Unipampa, Campus Bagé e Coordenador do Projeto de Pesquisa-Extensão: "Repositório Digital TATU" (http://sistemas.bage.unipampa.edu.br/tatu. Possui experiência e interesse nas seguintes áreas de pesquisa: História da Educação; Repositórios Digitais, Acervos Escolares/Históricos, Impressos Pedagógicos/Imprensa de Educação, Formação de Professores, Movimentos Sociais e Educação Popular.

Maria Augusta Martiarena de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal de Pelotas (2001), Mestrado (2005) e Doutorado (2012) em Educação - linha de pesquisa Filosofia e História da Educação pela Universidade Federal de Pelotas e Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul e pós-doutoranda junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense - UFF. Tem experiência na área de Educação e de História, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação, História da EPT, Fotografia, Educação na Primeira República, História do Rio Grande do Sul, História do Brasil e da América Latina. Sou mãe do Franz, um menino esperto e muito divertido. Em 2014, estive em licença maternidade, durante o meu estágio pós-doutoral, continuei produzindo, mas em um ritmo muito mais lento, sendo que minha produtividade está sendo retomada atualmente.

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Documentos:

Fotografias do Relatório Intendencial de 1915

Regulamento das Escolas Municipais. Bagé: Typographia da Casa Maciel, 1925.

Relatório do Inspetor Escolar de 1928

Relatório Intendencial de Carlos Cavalcanti Mangabeira apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1927. Bagé: Typografia Casa Maciel, 1927.

Relatório Intendencial de Carlos Cavalcanti Mangabeira apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1928. Bagé: Typografia Casa Maciel, 1928.

Published

2022-08-30

How to Cite

Bica, A., & Maria Augusta Martiarena de Oliveira. (2022). Símbolos Pátrios: : a representação de ícones nacionais no Rio Grande do Sul na Primeira República. Educação Em Foco, 25(46), 104–132. https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6538

Issue

Section

Dossiê 200 Anos de Educação do Brasil