Physical Education Curriculum

(re)assembly from historiographical fragments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6925

Keywords:

Curriculum, Physical Education, Epistemology, Historiography

Abstract

The article in question aims to relate the Physical Education curricula with some historical and epistemological issues that influenced them. To do so, it resorts to studies on curricula or pedagogical trends, relating the history of Education and Physical Education with the social, economic, political and cultural contexts that crossed them. The anti-foundationalist-inspired historiography produced here rejects totalizing and supposedly neutral explanations; instead, it points to the effects of the transformations in the pedagogical-curricular field in question, since its irruption in Brazilian schools. The aim is to defend the idea that the history of Physical Education can be better understood when considering the multiplicity of discursive practices about it. The results also indicate a marked number of epistemological and theoretical fields influencing the curricular component at least since the last quarter of the 20th century, favoring the production of new curricular experiments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Xavier Russo Bonetto, Faculdade Flamingo

Full Degree in Physical Education from the School of Physical Education and Sport of the University of São Paulo (EEFE-USP). Master in Education from the Faculty of Education of the University of São Paulo (FE-USP), in the thematic area Didactics, Teaching Theories and School Practices. Doctor in Education on Education and Social Sciences: Inequalities and Differences (FE-USP). Educational coordinator at SESI-SP and professor at Faculdade Flamingo in Pedagogy and Physical Education courses. Member of the Research Group on Physical Education at FE-USP. Associate member of the Brazilian College of Sport Sciences (CBCE-SP) and Scientific Coordinator of the current Secretariat of the State of São Paulo (CBCE-SP). He has experience with the following subjects: Physical Education at school, Curriculum, Social Sciences applied in Education (Cultural Studies, Multiculturalism, Post-structuralism/Philosophy of Difference).

Rubens Antonio Gurgel Vieira, Universidade Federal de Lavras

Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade de Lavras. Doutor em Currículo pela Faculdade de Educação da Universidade de Campinas (FE/UNICAMP). Mestre em Didática pela Faculdade de Educação da USP. Membro do Grupo de Estudo Educação Física Escolar da Faculdade de Educação da USP e do Grupo de Pesquisa, Linguagem e Práticas Corporais da Faculdade de Educação da Unicamp. Graduado em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Associação Cristã de Moços de Sorocaba (2008). Graduado em Filosofia pela Universidade Metropolitana de Santos. Graduado em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos.

 

CV: http://lattes.cnpq.br/0784257177718305

Clayton Cesar de Oliveira Borges, Fac São Roque

He holds a PhD in Education from the Faculty of Education at USP and a Master's in Philosophy from the Cultural Studies program at the School of Arts, Sciences and Humanities at USP. Graduated in Philosophy, Pedagogy and Physical Education. He teaches at the Undergraduate Course in Physical Education at Centro Universitário São Roque. He is a researcher linked to the Research Group on School Physical Education at FEUSP. He is interested in the following topics: Foucauldian studies; history and philosophy of education; didactics; school physical education; curriculum theories; teaching identities; body and subjectivities. Currently, he has been developing research works - mainly from the Foucauldian perspective - that attempt to scrutinize the governance strategies of conduct carried out by contemporary curriculum policies.

References

ALMEIDA, F. Q. Pedagogia crítica da Educação Física no jogo das relações de poder. Movimento, Porto Alegre, v.12, n. 03, p. 141-164, setembro/dezembro de 2006. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2913

AQUINO, J. G.; VAL, G. M. Uma ideia de arquivo: contributos para a pesquisa educacional. Pedagogia y Saberes, n. 49, p. 41-53, 2018. DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num49-8169

AUGUSTO, C. N. Encontros no cu do mundo: alianças entre os estudos feministas, queer (decolonial) e a Educação Física cultural. 2022. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2010.

BAUDELOT, C ESTABLET, R. L’école Capitaliste en France. France: Máspero. 1971.

BONETTO, P. X. R. Esquizoexperimentações com o currículo cultural de Educação Física. 2021. 336f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

BRACHT, V. Mas, afinal, o que estamos perguntando com a pergunta “o que é educação física”? Movimento, ano 2, n.2, junho, 1995. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2188

BRACHT, V. Educação física no 1º grau: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, [S. l.], n. supl.2, p. 23-28, 1996. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.1996.139640

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, n.48, ago.1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005

CARVALHO, M. M. C. História da educação: notas em torno de uma questão de fronteiras. Educação em Revista. Belo Horizonte, n. 26, p. 05-14, dez. 1997.

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. 14ª ed. Campinas: Papirus, 2007.

CASTELLANI FILHO, L. et al. Metodologia do ensino de educação física. 2ª edição. São Paulo: Cortez, 2012.

CORAZZA, S. M. Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

COSTA, A. M. SOUZA. S. B. Educação física e esporte adaptado: história, avanços e retrocessos em relação aos princípios da integração/inclusão e perspectivas para o século XXI. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 25, n. 3, 2004.

DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tocam o real. Pós, v. 2, n. 4, p. 204-219, 2012.

FARGE, A. O sabor do arquivo. São Paulo: EDUSP, 2009.

FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 1997.

FOUCAULT, M. Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, M. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 2009.

GALLO, S. D. de O. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.22, n.2, p. 15-46, jul./dez. 1997.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógico do esporte. 1. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 1994.

LIBÂNEO, J. C. OLIVEIRA, J. F. Educação escolar e a sociedade contemporânea. Revista Fragmentos da Cultura, Goiânia-GO, v. 8, p. 3, 1998.

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. 11ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

MALDONADO, D. T. Didática(s) da Educação Física: novas perspectivas pedagógicas na Educação Básica brasileira. 2020. 314f. Relatório de Pesquisa (Pós-Doutorado). Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2020.

MATE, Cecília Hanna. Tempos modernos na escola: os anos 30 e a racionalização da educação brasileira. Bauru: EDUSC, 2002

MELO, V. A. de; Reflexão sobre a história da Educação Física no Brasil: uma abordagem historiográfica. Revista Movimento, ano III, n.4, 1996.

NEIRA, M. G. Educação Física Cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Pedagogia da cultura corporal. São Paulo: Phorte, 2006.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NUNES, M. L. F.; RUBIO, K. O(s) currículo(s) da Educação Física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, pp.55-77, jul./dez., 2008.

RAGO, M. A “nova” historiografia brasileira. Anos 90, [S. l.], v. 7, n. 11, p. 73–96, 1999. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.6543

REIS, N. S.; SANTOS, S. A.; CARNEIRO, F. H. S.; MATIAS, W. B.; ATHAYDE, P. F. A.; MASCARENHAS, F. O esporte educacional como tema da produção de conhecimento no periodismo científico brasileiro: uma revisão sistemática. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 3, 2015. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v18i3.34326

REIS, R. Educação Física cultural e africanidades: entre decolonialidades, Exu e encruzilhadas. 2021. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

REVERDITO, R. S.; COLLET, C.; MACHADO, J. Pedagogia do esporte: desafios e temas emergentes. Corpoconsciência, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 82-98, 2022. DOI: https://doi.org/10.51283/rc.v26i2.14214

SANTOS JUNIOR, F. N. Subvertendo as colonialidades: o currículo cultural de Educação Física e a enunciação dos saberes discentes. 2020. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

SILVA, T. T. Educação Pós-Crítica e formação docente. Cadernos de Educação, FaE/UFPel, Pelotas, n. 8, junho, 1997.

SILVA, T. T. O currículo como fetiche: a política e a poética do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SOARES, C. L. Educação física: raízes europeias e Brasil. 5. ed. Campinas: Autores associados, 2012.

SOLER, Reinaldo. Educação física inclusiva na escola: em busca de uma escola plural. Rio de Janeiro: Sprint, 2005.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no Século XX (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo, SP: Cortez, 2008.

TANI, Go; KOKUBUN, Eduardo; MANOEL, Edison de Jesus; PROENÇA, José Elias. Educação Física Escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. EPU. 2006.

TYLER, P. W. Princípios básicos de currículo e ensino. 10ª edição. São Paulo: Globo, 1979.

VIEIRA, R. A. G. Conceitos em torno de uma Educação Física menor: possibilidades do currículo cultural para esquizoaprender como política cognitiva. 2020. 244f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2020.

VIEIRA, R. A. G. Educação Física Menor. Jundiaí: Paco, 2022.

Published

2023-08-03

How to Cite

Russo Bonetto, P. X., Gurgel Vieira, R. A., & de Oliveira Borges, C. C. (2023). Physical Education Curriculum: (re)assembly from historiographical fragments. Educação Em Foco, 26(49). https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6925