The impact on the mental health of students of the license course in biological sciences at IFMG - Campus Bambuí submitted to non-presential education during the pandemic of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6978

Keywords:

Coronavirus, Emergency Remote Teaching, Social isolation

Abstract

COVID-19 started in 2020 and, quickly, measures such as hygiene care, use of masks and social isolation were introduced. Making a cut for the students, the implementation of Non-Present Teaching (ENP) and the changes in the study routine suddenly affected the daily life of this public. Thus, the objective was to analyze how the ENP situation caused by COVID-19 affected the mental health of students of the Degree in Biological Sciences at IFMG - Campus Bambuí. Data collection was performed by Google Forms with 58 respondents, mostly young adults, female, living with their parents. Answers about mental health status had negative implications, such as moments of uncertainty, anxiety and feelings of loneliness. The ENP contributed negatively, bringing frustrations and excess of activities; positively, bringing security for being at home, and confidence in passing the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alan Carlos de Araújo Silva, Instituto Federal de Minas Gerais campus Bambuí (IFMG campus Bambuí)

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo IFMG - Campus Bambuí. Participou como integrante do GEPAM - Grupo de Estudo em Preservação Ambiental. Fez parte do projeto Residência Pedagógica; assim como realizou viagens, mini cursos e integrou comissões na área de estudo.

Nádia Alvim Muffato Silveira, Instituto Federal de Minas Gerais campus Bambuí (IFMG campus Bambuí)

Graduada em Psicologia pela UFSJ e mestra em Administração pela UNIFEI. Atua como psicóloga escolar e educacional IFMG - Campus Bambuí. Participa de projetos de extensão, núcleos e comissões nas áreas de educação, gênero e sexualidade, inclusão e saúde mental.

Meryene de Carvalho Teixeira, Instituto Federal de Minas Gerais Campus Bambuí

Licenciada em Química, Mestra em Ciências e Doutora em Agroquímica com área de concentração em Química/Bioquímica pela UFLA. Professora no Departamento de Ciências e Linguagens do IFMG - Campus Bambuí. Orientadora do Núcleo de Estudos em Gênero e Sexualidade, bem como de projetos de pesquisa, extensão e monografia nas áreas de Educação, Inclusão e Sustentabilidade Ambiental.

References

ADLAF, Edward M.; et al. The Prevalence of Elevated Psychological Distress Between Canadian Graduates: Findings from the 1998 Canadian Campus Survey, Journal of American College Health, v. 50, n. 2, p. 67-72, 2001. Disponível em: DOI: 10.1080 / 07448480109596009. Acesso em 13 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/07448480109596009

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p.348-365, 2020. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365

https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251/4047. Acesso em: 27 ago. 2022.

ANDRADE, Eder Aleksandro; MORENO, Vanessa Generale; LOPES-ORTIZ, Mariana Aparecida. Perfil de uso de medicamentos e automedicação, em uma população universitária, frente a pandemia da Covid-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 7, p. 73772-73784, jul. 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-516

https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/33367/pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

ASMUNDSON, G. J. Gordon; TAYLOR, Steven. Coronaphobia: fear and the 2019-nCoV outbreak. Journal of Anxiety Disorders, v. 70, 1-2, 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7134790/ Acesso em: 06 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.102196

BECKER, Alice Scalzilli; et al. O impacto na saúde mental de estudantes universitários submetidos ao ensino digital remoto durante o isolamento social decorrente da pandemia de Covid-19: uma revisão sistemática. Revista da AMRIGS, Porto Alegre, n. 65, v. 1, p. 2-11, 2021. Disponível em: https://www.amrigs.org.br/assets/images/upload/pdf/jornal/1625675724.pdf#page=4. Acesso em: 21 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus e novo coronavírus: o que é, causas, sintomas, tratamento e prevenção. Brasília, 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-sudeste/hc-ufmg/comunicacao/noticias/novo-coronavirus-o-que-e-causas-sintomas-tratamento-diagnostico-e-prevencao. Acesso em: 8 set. 2022.

BRASIL. Governo do Brasil. Brasil confirma primeiro caso do novo coronavírus. Brasília, 2020b. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticias/saude-e-vigilancia-sanitaria/2020/02/brasil-confirma-primeiro-caso-do-novo-coronavirus. Acesso em: 8 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020c. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União. Brasília, 18 de março de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 08 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC amplia capacidade de comunicação a distância em Universidade e Institutos Federais. Brasília, 20 de março de 2020d. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=86581:mec-amplia-capacidade-de-comunicacao-a-distancia-em-universidade-e-institutos-federais&catid=12&Itemid=86. Acesso em: 08 ago. 2022.

BROOKS, Samantha K.; et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, Vol. 395, p. 912–920, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8. Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

BVSMS - BIBLIOTECA VIRTUAL EM SAÚDE. Ansiedade. BVSMS. 2011.

Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/dicas/224_ansiedade.html. Acesso em: 10 ago. 2022.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO DO BRASIL. TIC Domicílios 2020: A1 e A4. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2020/domicilios/A1/. Acesso em: 02 set. 2022.

COELHO, Ana Paula Santos; et al. Mental health and sleep quality among university students in the time of COVID-19 pandemic: experience of a student assistance program. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e943998074, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8074. Acesso em: 23 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8074

DVORAK, Patrícia Elisa; ARAÚJO, Izabel Cristina de. Formação docente e novas tecnologias: repensando a teoria e a prática. Revista Intersaberes. v. 11, n. 23, p. 340-347, 2016. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/885 Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.22169/revint.v11i23.885

FARO, André; et al. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas) [online], v. 37, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/dkxZ6QwHRPhZLsR3z8m7hvF/?lang=pt&format=html. Acesso em: 07 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200074

FRUEHWIRTH, Jane Cooley; BISWAS, Siddhartha; PERREIRA, Krista M.. The Covid-19 pandemic and mental health of first-year college students: Examining the effect of Covid-19 stressors using longitudinal data. PLOS ONE, v. 16, n. 3, 2021. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0247999 Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247999

GONÇALVES, Daniel Maffasioli. Self-Reporting Questionnaire (SRQ). In: GORENSTEIN, Clarice; WANG, Yuan-Pang; HUNGERBÜHLER, Ines. Instrumentos de avaliação em saúde mental: [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Artmed Editora Ltda, 2016. cap. 2.4, p. 202-210.

HAGERTY, Sarah L.; WILLIAMS, Leanne M.. The impact of COVID-19 on mental health: The interactive roles of brain biotypes and human connection. Brain, Behavior, & Immunity -Health, v. 5, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.bbih.2020.100078 . Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bbih.2020.100078

HODGES, Charles B.; et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educase Review, Boulder, 27 mar. 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10919/104648. Acesso em: 15 ago. 2022.

IFMG. Ministério da Educação. Portaria n. 358, de 17 de março de 2020. Medidas preventivas de enfrentamento da emergência de saúde pública pelo IFMG, em decorrência do Coronavírus (COVID-19). Belo Horizonte, 2020a. Disponível em:

https://www2.ifmg.edu.br/portal/noticias/portaria-detalha-medidas-do-ifmg-para-enfrentamento-da-pandemia-de-coronavirus/portaria-de-medidas-preventivas-ao-coronarirus-1.pdf/view. Acesso em: 12 ago. 2022.

IFMG. Aprovadas Resoluções para a implementação da modalidade de Estudos Não Presenciais (ENP). IFMG Reitoria. Belo Horizonte, 2020b.

Disponível em:

https://www.bambui.ifmg.edu.br/portal/ultimas-noticias/noticias-em-destaque/aprovadas-resolucoes-para-a-implementacao-da-modalidade-de-estudos-nao-presenciais-enp. Acesso em: 12 ago. 2022.

KIRÁLY, Orsolya; et al. Preventing problematic internet use during the COVID-19 pandemic: Consensus guidance. Compr Psychiatry, v. 100, p. 152180, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010440X20300225. Acesso em: 19 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152180

MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Seção temática: contribuições da psicologia no contexto da pandemia da covid-19. Estud. psicol. n. 37, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067. Acesso em: 30 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067

MOTA, Daniela Cristina Belchior; et al. Saúde mental e uso de internet por estudantes universitários: estratégias de enfrentamento no contexto da COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva. v. 26, n. 6, p. 2159-2170, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021266.44142020. Acessado em: 20 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232021266.44142020

NABUCO, Guilherme; PIRES DE OLIVEIRA, Maria Helena Pereira; AFONSO Marcelo Pellizaro Dias. O impacto da pandemia pela COVID-19 na saúde mental: qual é o papel da Atenção Primária à Saúde?. Rev Bras Med Fam Comunidade, v. 15, n. 42, p. 2532, 2020. Disponível em: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2532 . Acesso em: 19 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5712/rbmfc15(42)2532

O’KEEFE, L.; et al. Delivering high-quality instruction online in response to COVID-19: Faculty playbook. Every Learner Everywhere, 2020. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED605351.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

OPAS/OMS - ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE/ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Histórico da pandemia de COVID-19. 2020a. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 17 ago. 2022.

OPAS/OMS - ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE/ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Doença causada pelo novo coronavírus (COVID-19). 2020b. Disponível em https://www.paho.org/pt/topicos/coronavirus/doenca-causada-pelo-novo-coronavirus-covid-19. Acesso em: 17 ago. 2022.

PEREIRA, Renata Martins da Silva; et al. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do Covid-19. Revista Práxis, v. 12, n. 1 (Sup.), dezembro, 2020. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/3458/2703 . Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3458

PLATAFORMA BRASIL. Sistema CEP/CONEP. 2022. Disponível em: https://plataformabrasil.saude.gov.br/login.jsf . Acesso em: 12 ago. 2022.

RODRIGUES, A. Stress, trabalho e doenças de adaptação. In: LIMONGI-FRANÇA, Ana Cristina; RODRIGUES, Avelino Luiz (1997). Stress e trabalho: guia prático com abordagem psicossomática. São Paulo: Atlas, cap. 2.

SUN, Shufang; et al. Psychiatric symptoms, risk, and protective factors among university students in quarantine during the COVID-19 pandemic in China. Globalization and Health, vol. 17, 2021. Disponível em: https://globalizationandhealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12992-021-00663-x. Acesso em: 27 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1186/s12992-021-00663-x

VIEIRA, Kelmara Mendes; et al. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino Remoto e Satisfação com a Vida. EaD Em Foco, v. 10, n. 3, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1147. Acesso em: 20 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147

WANG, Cuiyan; et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 5, 1729, 2020. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17051729. Acesso em: 22 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

WHO- WORLD HEALTH ORGANIZATION. Mental disorders. 2019. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-disorders. Acesso em: 01 set. 2022.

WHO- WORLD HEALTH ORGANIZATION. Depression. 2020. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression. Acesso em: 01 set. 2022.

Published

2023-08-03

How to Cite

de Araújo Silva, A. C., Alvim Muffato Silveira, N., & de Carvalho Teixeira, M. (2023). The impact on the mental health of students of the license course in biological sciences at IFMG - Campus Bambuí submitted to non-presential education during the pandemic of Covid-19. Educação Em Foco, 26(49). https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6978