Vygotsky, Agnes Heller and Ciampa: theoretical approaches to the process of identity and subjective constitution
Aproximações teóricas sobre o processo de Identidade e Constituição Subjetiva
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.6993Keywords:
Identidade, Psicologia Histórico-Cultural, Subjetividade.Abstract
In this paper, a theoretical contextualization of the conceptions of different authors regarding the process of the social construction of the subjects was carried out. The aim is to contribute to the theoretical understanding of Identity in a cultural-historical perspective. Although authors have different contributions, it is clear that there are points in common, especially when considering the identity constitution as an active process permeated by history and social factors. With this study it is possible to affirm that people always change and this is a principle of their formation. This metamorphic change takes place in line with historical, cultural, social and political movements.
Keywords: Historical-cultural psychology. Identity. Subject.
Downloads
References
CIAMPA, A. C. A Estória do Severino e a História da Severina: Um ensaio de Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense, 1996.
FLADOLI, B. X.; LEÃO, I. B. O conceito de Cultura em Vigotski. In: X Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional, 2011, Maringá. Anais eletrônicos.Disponívelem:<https://abrapee.files.wordpress.com/2012/02/conpe-trabalhos-completos anais_x-conpe-final.pdf> Acesso em: 21 jan. 2014.
HELLER, A. Sociologia de La Vida Cotidiana. Barcelona: Ediciones Península, 1977.
JACQUES, M. G. Identidade. In JACQUES, M. G., STRAY, M. N., BERNARDES, M. G., GUARESCHI, P. A., CARLOS, S. A., FONSECA, T. M. G. (Org.). Psicologia Social Contemporânea: livro texto. Rio de Janeiro: Vozes, 2001. p. 159-167.
LEONTIEV, A. O Desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro Editora, 1978.
MOLON, S. I. Subjetividade e Constituição do Sujeito em Vygotsky. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.
PATTO, M. H. S. O conceito de cotidianidade em Agnes Heller e a pesquisa em educação.
Perspectivas: Revista de Ciências Sociais. São Paulo, v. 16, p. 119-141, 1993. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/index.php/perspectivas/article/view/775/636. Acesso em: 11 jul. 2013.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, L. S. (1929). Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, Campinas , v. 21,n. 71, Julho, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000200002&lng= n&nrm=iso Acesso em 06 mai. 2014.
ZANELLA, A. V. Atividade, Significação e constituição do sujeito : considerações à luz da Psicologia Histórico-cultural. Psicologia em estudo. [online]. v. 9, n.1, p.127-135, 2004. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413- 73722004000100016&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 13 nov. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.