Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:

state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7044

Keywords:

Content form and addressee, Planning of the educational work, Physical education, state-of-art

Abstract

This paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school.

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Author Biographies

Moacyr dos Santos Oliveira, Prefeitura de Juiz de Fora/Professor

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professor efetivo do Colégio Tiradentes de Juiz de Fora. Professor efetivo da Prefeitura de Juiz de Fora, atuando na Secretaria de Esporte e Lazer com iniciação, formação e rendimento esportivo.

Wilson Alviano Júnior, Universidade Federal de Juiz de Fora/Professor Associado

Possui Licenciatura em Educação Física - Faculdades de Educação e Cultura do Abc (1992), mestrado em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo (2003), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2011). Realizou estágio Pós Doutoral na Faculdade de Educação da USP, com bolsa PDJ do CNPq. Atualmente é membro do comitê científico do GTT escola no CBCE - Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, pesquisador do Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. É professor associado na UFJF - Universidade Federal de Juiz de Fora, onde atua como docente no Departamento de Educação e no Programa de Pós Graduação em Educação, onde coordena o GEFLIC - Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física, Linguagem e Cultura Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Didática Aplicada à Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, currículo, cultura corporal, formação de professores.

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Published

2024-04-06

How to Cite

dos Santos Oliveira, M., & Alviano Júnior, W. (2024). Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database. Educação Em Foco, 27(51), 1–25. https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7044