Ethnoconstitutive theory of curriculum and visual activism of students: theoretical-methodological interfaces based on visual experience
interfaces teórico metodológicas a partir da experiência visual
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.7061Keywords:
Teoria Etnoconstitutiva de Currículo, Ativismo visual, FormaçãoAbstract
This article presents a proposal for an epistemological debate based on studies in the field of Curriculum and Visual Culture. For this, we will present the dialogic relationships between the Ethnoconstitutive Theory of Curriculum (MACEDO, 2017) from the concepts of curriculum acts, curricula actors and actresses and curricular autonomy and authorization through visual activism in the “reexistence media” of Brazilian students. We understand Curriculum as a field of disputes and references that guide the formation of subjects in the choice of knowledge considered significant for a given group, in a given reality. This article suggests that the Curriculum should be based on assumptions of freedom, inclusion, diversity and difference, for the configuration of a formation in which all cultural manifestations of the individual are guaranteed and welcomed, especially those that have in the experience with the image, praxis pedagogical potential of subjectivities and meaningful learning.
Downloads
References
REFERÊNCIAS:
BERNSTEIN,B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Vozes: Petrópolis, 1993.
CORTESÃO, L. & STOER; S. R. “A interface de educação intercultural e a gestão de diversidade na sala de aula”. In GARCIA, R. L. & MOREIRA, A. F.B. (Orgs.). Currículo na contemporaneidade: Incertezas e desafios. São Paulo: Cortez Editora, 2003.
FONTCUBERTA, Joan. La fúria de las imagénes. Notas sobre la postfotografía. Edición en formato digital. Galaxia Gutenberg. febrero 2016.
GARFINKEL, H. Studies in ethnomethodologie. New Jersey: Printice Hall, 1976.
GIROUX, H. Pedagogia radical: subsídios. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1983 (Tradução de Dadmar Zibas)
GOMES, Antenor Rita. As imagens nas configurações educativas contemporâneas. A perspectiva da Cultura Visual. Paco Editorial. 2020. 1ª ed. 142 p.
GOODSON, I. F. O Currículo em Mudanças: Estudos na construção social do currículo. Porto, Porto Editora, 2001.
HERNANDEZ. Fernando. De la alfabetizacón visual al alfabetismo de la cultura visual. Universidad de Barcelona. Espanha. 2006
LAROSSA, J. Experiência e alteridade em educação. In: Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444/1898. Acesso em: dez/2018.
LEITE, C. M. F. O currículo e o multiculturalismo no sistema educativo português. Portugal, Fundação Calouste Gulbenkian, 2002
MACEDO, R.S., GALEFFI, D., and PIMENTEL A. Um rigor outro sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências antropossociais (online). Salvador: EDUFBA, 2009
MACEDO, Roberto Sidnei. A teoria Etnoconstitutiva de Currículo: teoria-ação e sistema curricular formacional. Ed CRV. 166 p. 2 ed. Curitiba. 2017.
MACEDO, Roberto Sidnei. Etnopesquisa Crítica e Multirreferencial nas Ciências Humanas e na Educação. Salvador: EDUFBA, 2000.
MACEDO, Roberto Sidnei. ATOS DE CURRÍCULOS: uma incessante atividade etnometódica e fonte de análise de práticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 427-435, set./dez. 2013.
MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisa contrastiva e estudos multicasos : da crítica à razão comparativa ao método contrastivo em ciências sociais e educação.- Salvador: EDUFBA, 2018.141p.
MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: Campo, Conceito e Pesquisa. Petrópolis. 7ª Edição. Vozes, 2018.
McLUHAN, Marshall, POWERS, Bruce R. Laaldea Global. 3. ed. Barcelona: Gedisa Editorial, 1996.
MIRZOEFF, Nicholas. Cómo ver el mundo. Barcelona: Paidós, 2016.
SACRISTÁN, J. G. O Currículo. Uma reflexão sobre a Prática. 3ª Edição. Porto Alegre, Artimed, 2000.
SANTOS, V. Ativismo Visual – Zanele Muholi. In: “Zanele Muholi – We live infair”. Disponível em https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=hseX8pSUcZc. 2016. Disponível em http://culturvisflul.blogspot.com/2016/05/ativismo-visual-zanele- muholi.html. Acesso: 27/05/2019.
SILVA, Tomaz T. da. Documentos de identidade: uma introdução à teoria crítica do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.