Crenças de autoeficácia de professores que ensinam matemática no nível superior:

marcas das tecnologias digitais no ensino emergencial remoto e presencial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7174

Keywords:

Crenças de Autoeficácia, Ensino de Matemática, Ensino Superior, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICs)

Abstract

O presente artigo objetivou investigar as crenças de autoeficácia dos professores que ensinam matemática no ensino superior da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, analisando as suas relações com o uso das TDICs desde a modalidade de ensino emergencial remota à modalidade de ensino presencial. Foi aplicado um questionário de crenças de autoeficácia, que buscou investigar sobre as atividades desenvolvidas pelos docentes, sobre o uso TDICs, as experiências pessoais, o processo formativo inicial e sobre a formação continuada. Como resultados observamos que do questionário de crenças de autoeficácia, tivemos apontamentos de uma crença de autoeficácia moderada com indicativos das principais fontes das crenças sendo as experiências diretas seguidas da persuasão social e experiências vicárias. Por fim, incentivamos que para trabalhos futuros sejam adequadas, adaptadas, construídas e/ou desenvolvidas escalas de crenças de autoeficácia para melhor medir as relações intrínsecas e mais profundas entre os construtos investigados nesta pesquisa.

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Author Biographies

OSMAR THARLLES BORGES DE OLIVEIRA, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará/Discente e Docente

Degree in Mathematics from the State University of Pará (2008) and Specialist in Higher Education Mathematics from the Federal University of Pará (2010) and Master's student in the Graduate Program in Education in Science and Mathematics (PPGECM). He has experience in the area of Mathematics in higher education as a Substitute Professor at the State University of Pará (2011-2013) and currently (2014-?) Assistant Professor at the Federal University of South and Southeast Pará (Unifesspa). His areas of interest are Mathematics and Mathematics Teaching.

Narciso das Neves Soares, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

He holds a degree in Full Degree in Mathematics from the Educational Foundation of the State of Pará (1992-current University of the State of Pará - UEPA), Specialization in Mathematics from UFPA (2001) and in neuro-learning from Unopar (2021), Master in Science and Mathematics from NPADC/UFPA (2006), Doctorate in Education from FACED/UFBA (2013) and Post-Doctorate from the Faculty of Sciences of Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de Bauru-SP. Prof. Associate I at UNIFESSPA, assigned to the Mathematics course at the Marabá Campus of UNIFESSPA (formerly the UFPA Campus), since 1993. Permanent Professor of the National Professional Master's Course in Physics Teaching - MNPEF and Prof. Permanent member of the Academic Master's Degree Program in Science and Mathematics Teaching - PPGECM, both at Unifesspa. He was Director of the Faculty of Mathematics (FAMAT) at UNIFESSPA (2017-2018). Coordinator of the Mathematics Course at FAMAT. Leader of the Research Group GEPEM UNIFESSPA, certified by CNPQ since 2014. He is currently Coordinator of the Graduate Program in Science and Mathematics Education at UNIFESSPA. He has experience in the area of ​​Applied Mathematics, Informatics Technologies in Teaching and Learning and, in the area of ​​Mathematics Education, with an emphasis on Curriculum and Training of Teachers who teach Mathematics and attitudes and beliefs of self-efficacy in relation to Mathematics. He also acted as Coordinator of the Undergraduate Mathematics course for several periods and as Vice-coordinator of the Marabá Campus (1997-1998).

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Published

2024-04-06

How to Cite

BORGES DE OLIVEIRA, O. T., & das Neves Soares, N. (2024). Crenças de autoeficácia de professores que ensinam matemática no nível superior:: marcas das tecnologias digitais no ensino emergencial remoto e presencial. Educação Em Foco, 27(51), 1–30. https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7174