Art and cultural activism of women in Visual Arts teacher training: critical education and confronting contemporary forms of oppression

educação crítica e enfrentamento as formas de opressão contemporâneas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7060

Keywords:

Women's Art, feminism, teacher training, cultural activism

Abstract

The article presents how the artistic productions of women and feminists announce social confrontations and new knowledge for the training of Visual Arts teachers. Such manifestations can be perceived as cultural pedagogies that produce social interpretations and visions in the struggle for rights and against the patriarchal/neoliberal scenario. It is worth mentioning that, with the advent of the pandemic, visual artists occupied the internet with their visualities, in order to promote a kind of cyberactivism. Thus, we seek to investigate how the artistic activism of these women is essential for the critical training of teachers. The applied method consists of the pedagogical and visual analysis of the artistic productions of these women, through studies of visual culture. Therefore, we will investigate how such visualities are converted into pedagogical knowledge in facing contemporary oppressions. We believe that, in the Brazilian context, where patriarchy and oppression are latent, it is necessary to invest in feminist methodologies that enable the critical training of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Gurgel Pontes, Universidade Federal de Pelotas

Doctoral student in Education at the Federal University of Pelotas and Master in Education at the same institution. Graduated in Visual Arts - Degree (2021) from the Federal University of Pelotas and Bachelor in Visual Arts (2012) from the same University. She was a FAPERGS Research Fellow (closed) and CNPQ-PIBIC (closed) - from the research project "Visual Culture in Teaching Arts-Senses, Teaching Practices and Experiences" / CNPQ. She is currently interested in the field of Art / Education, Teacher Training / Visual Arts, Feminism, Visual Culture and Society.

Maristani Polidori Zamperetti

Doutora e Mestra em Educação (PPGE/FaE/UFPel). Professora Associada no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas, RS, onde ministra disciplinas na área de Fundamentos da Educação em Artes Visuais. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FaE/UFPel), Mestrado e Doutorado, na Linha de Pesquisa "Formação de Professores: Ensino, Processos e Práticas Educativas". Líder do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (CNPQ). Coordenadora do Projeto Artes Visuais do PIBID/UFPel (2014-2018). Licenciada em Educação Artística - Artes Plásticas (1987) e Bacharel em Pintura (1990). Especialista em Arte-Educação, Artes Plásticas (1990) pelo ILA/UFPel. Professora Pesquisadora I no Curso de Licenciatura em Educação do Campo - CLEC/UFPel - Universidade Aberta do Brasil - UAB (2013-2014). Professora de Artes Visuais na Escola Municipal de Ensino Fundamental Almirante Raphael Brusque, em Pelotas, RS (1991-2010). Realiza atividades de Pesquisa, Ensino e Extensão, com ênfase na temática da Formação de Professores: Mídias, tecnologias e Artes Visuais, Cultura Visual, Educação Estética e Experiência.

References

Referências

ABREU, Carla Luzia de. Contravisualidades: práticas de resistênciaem tempos de pandemia e fake News. Concinnitas, Rio de Janeiro v. 21, n. 38, p. 90-106, 2020.

ABREU, Carla Luiza de. Questões de gênero no ensino de arte: aprendizagens e troca de experiências em um curso de formação continuada. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26º, Campinas. Anais do 26º Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, p 317-329, 2017.

ALVES, Nilda. A formação com as imagens. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 2, n. Especial. P. 235-252, jun – out, 2016.

ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA; Marisa Vorraber. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Texturas, Canoas, v.17 n.34, p. 48-63, 2015.

BRABO, Tânia Suely Antonelly Marcelino. Educação e democracia: o papel do movimento feminista para a igualdade de gênero na escola. Ex aequo. Vila Franca de Xira, n 17, p 155-164, 2008.

BRASIL. Pluralidade cultural. In: Parâmetros Nacionais Curriculares Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro101.pdf > Acesso em: 05/10/2022

COSTA, Cristina. A imagem da mulher. Um estudo de arte brasileira. Rio de Janeiro: Senac-Rio, 2002.

COSTA, Juliana. O corpo fêmea. Fotografia Duda Dusi. Disponível em: https://www.instagram.com/costadeju/ Acesso em: 29 set. 2022.

COUTINHO, Andréa Senra; LOPONTE, Luciana Gruppelli. G. Artes visuais e feminismos: implicações pedagógicas. Estudos Feministas, Florianópolis: v. 23, n. 1, p. 181-190, 2015.

DELFINO, Fernanda. ser nortista é viver no ativismo. Reprodução fotográfica de bordado em algodão cru. Disponível em: https://www.instagram.com/fios.de.igapo/ Acesso em: 05 mai. 2022.

FAJARDO-HILL, Cecilia; GIUNTA, Andrea. Introdução. In: ______(orgs). Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1960-1985. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e Prática da Libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

GAUTHIER. Clemont. Por uma teoria pedagógica. Pesquisas contemporâneas sobre o Saber Docente. Ijuí: UNIJUÍ, 2013.

HOOKS, Bell. Teoria feminista. Da margem ao centro. Tradução: Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2019.

LAS TESIS. Reprodução fotográfica de performance coletiva Um violador em seu caminho. Jornal periscópio. Disponível em: http://jornalperiscopio.com.br/site/mulheres-promovem-ato-de-repudio-ao-abuso-e-violencia-contra-a-mulher-em-itu/ Acesso em: 29 set. 2022.

LERNER, Guerda. A criação do patriarcado. Histórias da opressão das mulheres pelos homens. Tradução: Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.

LOPONTE, Luciana Grupelli. Artes visuais, feminismos e educação no Brasil: a invisibilidade de um discurso. Universitas humanística. n. 79, Bogotá/Colômbia, enero-junio, p: 143-163, 2015.

MAIOLINO, Anna Maria. De:Para. Reprodução fotográfica Sérgio Guerini. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra63223/de-para. Acesso em: 05 de out. 2022.

MAYER, Mónica; PEÑA, Julia Antivilo; ROSA; Maria Laura. Arte Feminista e “artivismo” na América Latina: Um diálogo entre três vozes. In: FAJARDO-HILL, Cecília; GIUNTA, Andrea. Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1960-1985. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018.

MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. Tradução de Claudia Rodriguez-Ponga Linares. Revisão: Verónica Hollman e Ingrid Rodrigues Gonçalves. Educação temática digital. v.18, n. 4. Campinas: 2016. p. 745-768.

OYEWÙMÍ, Oyèrónké. Conceitualizando gênero: a fundação eurocêntrica de conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

ROSA, Sallisa. série Abya Yala. Reprodução fotográfica de pote de cerâmica. Disponível em: https://www.instagram.com/sallisarosa/ > Acesso em: 09/10/2022.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani.. Gênero, violência e patriarcado. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

TVARDOVSKAS. Luana Saturnino. Dramatização dos corpos. Arte contemporânea e crítica feminista no Brasil e na Argentina. São Paulo: Intermeios, 2015.

Published

2023-04-29

How to Cite

Gurgel Pontes, A., & Polidori Zamperetti, M. (2023). Art and cultural activism of women in Visual Arts teacher training: critical education and confronting contemporary forms of oppression: educação crítica e enfrentamento as formas de opressão contemporâneas. Educação Em Foco, 26(48). https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7060

Issue

Section

Dossiê Ativismo Visual e Educação: práticas formacionais na Cultura Visual