A STUDY ON TEACHING PRACTICE: RELATIONS WITH KNOWLEDGE BETWEEN THE YOUNG TEACHER AND THE TEACHER WITH MORE EXPERIENCE
Um estudo sobre a pr´ática docente e a inclusão digital
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.5876Keywords:
Construction of knowledge., Teacher training, Digital inclusion.Abstract
This article aims to analyze how the relationships with knowledge are built between the young teacher (in initial training) and the teacher with more experience (in continuing education) who returns to school. The research is theoretically based on studies developed by Charlot (2000, 2005), Moran (2012), Nóvoa (1999, 2007, 2009), Pimenta (2012, 2014), Tardif (2013), among others that research teacher training. The research is characterized as qualitative. Data were collected and analyzed from Bardin's (2016) content analysis. The result of this investigation pointed to the importance of the course in digital inclusion and revealed how much initial and continuing education can be dialoguing and providing new knowledge.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed editora, 2000.
CHARLOT, B. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
FRANCO, M. A. S.; LISITA, V. M. S. S. Pesquisa-ação: limites e possibilidades na formação docente. IN: PIMENTA, S. G. FRANCO, M. A. S. (Orgs.) Pesquisa em educação: Possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. Volume 2. 2. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. – 5º ed. – Campinas, SP: Papirus, 2012.
NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20. São Paulo, 1999. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000100002 >. Acesso: 29 jun. 2021.
NÓVOA, A. Os Professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. Porto: Porto, 2007.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. Disponível em: < https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2017/04/antc3b3nio-nc3b3voa-professores-imagens-do-futuro-presente.pdf >. Acesso em: 29 jun. 2021.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. A investigação-ação e a construção de conhecimento profissional relevante. IN: PIMENTA, S. G. FRANCO, M. A. S. (Orgs.) Pesquisa em educação: Possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. Volume 2. 2. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
PIMENTA, S. G. (Org.) Saberes pedagógicos e a atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, S. G.; FRANCO, M. A. S. (Orgs.) Pesquisa em educação: Possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. Volume 2. 2. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F.P. A pesquisa Científica. In: ENGEL, Tatiana G. SILVEIRA; Denise T. (Orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.