Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico?

um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5889

Keywords:

Docência. Educação. Prática Pedagógica. Tecnologia Educacional.

Abstract

It’s undeniable that technologies are present in all spheres of our society. In this context, schools were almost forced to compose this frame. Which has provoked debates and questions. Given this situation, the research aimed to investigate the use of technologies in the educational environment of Elementary Education (2nd segment) in schools of Itaperuna / RJ, analyzing how digital resources are inserted in pedagogical practice. For that, were used questionnaires with teachers from public and private schools as a method to understand how mediation of activities using technology and their contribution to the teaching-learning process. The results pointed to the still limited use of technology, more as a technological apparatus than a transforming instrument. Therefore, based on the analyzed reality, it is important to reflect on the use of digital technology in the school environment and how it can contribute to the most contextualized pedagogical practices.

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Author Biographies

Thaís Reis de Assis, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sudeste de Minas Gerais - Campus Muriaé

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (2010), graduação em Letras pelo Centro Universitário Internacional (2020), mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Viçosa (2012) e doutorado em ESTUDOS DE LINGUAGEM pela Universidade Federal Fluminense (2019). Atualmente é professora do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação,atuando principalmente nos seguintes temas: grupo escolar, ensino primário, escola, espaço escolar e meio ambiente.

Patrícia de Abreu Monteiro Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense

Possui especialização em Docência do Século XXI: Educação e Tecnologias Digitais pelo Instituto Federal Fluminense (2020), em Gestão Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2020), MBA em Marketing de Serviços pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (2013) e graduação em Letras - Português/Inglês pela Faculdades Integradas Padre Humberto (2005) e em Comunicação Social - Jornalismo pela Faculdade de Filosofia de Campos (2001), estando cursando graduação em Administração pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Atualmente é analista de varejo no SESI - Departamento Regional do Rio de Janeiro. Tem experiência nas áreas de Negócio e Comunicação, com ênfase em Jornalismo e Editoração

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Published

2022-04-29

How to Cite

Reis de Assis, T., & de Abreu Monteiro Azevedo, P. . (2022). Instrumento transformador ou mero aparato tecnológico? : um estudo sobre uso das tecnologias digitais na sala de aula. Educação Em Foco, 25(45), 260–279. https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.5889