A school and a (female) student:

training women professionally to overcome social problems, Belo Horizonte, 1920–50

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6067

Keywords:

Escola Profissional Feminina, history of education, hygienism

Abstract

This study approaches Escola Professional Feminina (vocational schools for women) in order to place it in the midst of contextual problems that motivated its existence and that it helped to solve (school demands in Belo Horizonte in the period 1920–50). This work cites the case of a former student (her life problems and those she managed to solve as a professional formed by such a school) as an example of the school’s work. The study aimed to understand the history of professional education according to its developments in an institution and in the life of a former student and her problems faced in the living conditions in Minas Gerais state capital. Printed and handwritten sources, besides oral accounts, were considered. Results point to vocational education as a valuable subject to study the history of education because it opens perspectives of an easy understanding when compared to general education, besides relating to social problems such as poverty and hygienism, typical of (public) schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (1983), foi a primeira discente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia a defender o Mestrado em Educação no (1992) na UFU. Possui doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). Pós-Doutorado em Psiquiatria, Neurologia e Psicologia Médica (2000). É professora de História da Educação e Política e Gestão da Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), na qual é membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografias da Educação (NEPHE).

José Carlos Souza Araújo, Universidade de Uberaba (UNIUBE)

Licenciado em História pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, cursou Filosofia pelo Instituto Estigmatino de Campinas, e é bacharel em Teologia pela Faculdade de Teologia Nossa Senhora da Assunção, São Paulo, SP. Mestre em História Social pela Universidade de São Paulo (USP), e Doutor em Educação na área de Filosofia e História da Educação, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), através da tese intitulada "Filosofia da Educação e Realidade Brasileira no Pensamento Pedagógico Marxista". Atua como professor e pesquisador com ênfase na área da Filosofia e História da Educação, alem das áreas da Pedagogia e da Didática. É membro-fundador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografia da Educação da Universidade Federal de Uberlândia, desde a sua emergência em setembro de 1990, quando se ampliou o grupo de pesquisa "História, Sociedade e Educação no Brasil" (Histedbr). É membro da Sociedade Brasileira de História da Educação desde a sua fundação em 2000, da qual foi Diretor Regional do Sudeste entre 2003 e 2007. Atualmente, está vinculado, como colaborador, ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia, da qual é Professor Titular.

References

ALMEIDA, Jane Soares de. As lutas femininas por educação, igualdade e cidadania. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 81, n. 197, p. 5–13, jan./abr. 2000.

ARRUDA, Rogério Pereira de. Belo Horizonte e La Plata: cidades-capitais da modernidade latino-americana no final do século XIX. Revista de História Comparada, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 85–123, 2012.

BARRETO, Abílio. Resumo histórico de Belo Horizonte – 1701–1947. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1950.

BASSANEZI, Carla. Mulheres dos anos dourados. In: PRIORE, Mary Del. História das mulheres no Brasil. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1997, p. 607–39.

CAETANO, Maria Celme Ribeiro. A saga dos ribeiro. Clube de Autores, 2011.

CHAMON, Carla Simone; GOODWIN JÚNIOR, James William. A incorporação do proletariado à sociedade moderna: a Escola de Aprendizes Artífices de Minas Gerais (1910–1941). Varia hist., Belo Horizonte, v. 28, n. 47, p. 319–40, jun. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752012000100015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 24 jan. 2017.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. 2. ed. São Paulo: ed. UNESP; Brasília: FLACSO, 2005.

DESAULNIERS, J. R. Institucionalização e evolução da escolarização. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 6, p. 97–104, 1992.

FAIRCLOUGH, Normam. Discurso e mudança social. Brasília: Ed. UNB, 2008.

FARIA FILHO, L. Instruir, civilizar, qualificar: representações sobre o trabalho na cultura escolar. Trabalho e educação, Belo Horizonte, n.1, p. 101–12, fev./jul. 1997.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. República, trabalho e educação: a experiência do Instituto João Pinheiro 1909/1934. Bragança Paulista: ed. Universidade São Francisco, 2001.

FARIA FILHO, L. Escolarização e cultura escolar no Brasil: reflexões em torno de alguns pressupostos e desafios. In: BENCOSTTA, Marcus Levy Alvino (Org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007, p. 193–211.

GOFFMAN, E. Estigma. Notas sobre a manipulação deteriorada. Rio do Janeiro: Zahar, 1975, p. 11.

GOMES, Warley A.; CHAMON, C. S. Entre o trabalho, a escola e o lar: o caso da Escola Profissional Feminina de Belo Horizonte. In: Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 2., Belo Horizonte, 2010.

GONÇALVES, Irlen Antônio; VERSIEUX, Daniela Pereira. Escrevendo por sobre a terra: as fazendas-modelo em Minas Gerais (1906–1915). Hist. Educ. [Online], Pelotas, RS, v. 19, n. 46, p. 201–22, maio/ago. 2015.

GOODSON, I. F. La construcción social del currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la historia del currículum. Revista de Educación, n. 295, p. 7–37, 1991.

JULIÃO, Letícia. Sensibilidades e representações urbanas na transferência da Capital de Minas Gerais. História, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 114–47, jan./jun. 2011.

LUCENA, Antônio de Souza. Pioneiros de uma nova era. Rio de Janeiro: CELD, 1997.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Tradução de Freda Indursky. Campinas: Pontes; ed. Unicamp, 1997.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas: Pontes, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SCHOLL, Raphael Castanheira. Memórias (entre)laçadas: mulheres, labores e moda na Escola Técnica Sen. Ernesto Dornelles de Porto Alegre/RS (1946–1961). 2012. 238 p. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

SILVA, Rita Cristina Lima Lages e. O ensino de Francês em Minas Gerais nas primeiras décadas do século XIX: os sujeitos escolares e a configuração de uma disciplina. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 1, p. 91–102, jan./jun. 2009.

SILVA, Carolina Ribeiro Cardoso da. O valor do aluno: vestígios de práticas de avaliação na escola primária (Florianópolis/SC, 1911 a 1963). São José: Centro Universitário Municipal de São José, 2014.

SIMÃO, Fábio Luiz Rigueira. Os homens da ordem e as ordens dos homens: ordenamento urbano e policiamento em Belo Horizonte. 2008. 137 p. Dissertação (Mestrado em História) — Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora. 2008.

SOUZA, Rita de Cássia de. Sujeitos da educação e práticas disciplinares: uma leitura das reformas educacionais mineiras a partir da Revista do Ensino (1925–1930). 2001. 355 p. Dissertação (mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.

VILELA, Cláudia Oliveira Cury. A instrução para os desprotegidos da sorte: obrigação ao trabalho no sertão da ignorância, MG — 1889–1909. 2016. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia.

■ Fontes jornalísticas

DIÁRIO DA TARDE. Belo Horizonte, MG, 12 de maio de 1950.

DIÁRIO DE NOTÍCIAS. Belo Horizonte, MG, 21 de março de 1907, ano 1, n. 25.

JORNAL DAS MOÇAS. Rio de Janeiro, RJ, 7 de janeiro de 1960, n. 2.325.

MINAS GERAES. Belo Horizonte, MG, 23 de janeiro de 1920, ano XXIX, n. 19, “Seção alheia”.

MINAS GERAES. Belo Horizonte, MG, 29 de março de 1921, ano XXX, n. 70.

■ Fontes documentais

ALMEIDA, Miguel Calmon du Pin e. Relatórios do Ministério da Agricultura — apresentados ao presidente da República dos Estados Unidos do Brasil pelo ministro de Estado da Agricultura, Industria e Comércio. 1925.

MONTEIRO, Bernardo Pinto. Mensagem do Conselho Deliberativo da Cidade de Minas, apresentada em 19 de setembro de 1900.

■ Fontes orais

CAETANO, Maria Celme Ribeiro. Belo Horizonte, MG. Arquivo de mp3 63 minutos). Entrevista concedida a Betânia Laterza Ribeiro na residência da entrevistada.

Published

2021-12-29

How to Cite

de Oliveira Laterza Ribeiro, B., & Souza Araújo, J. C. . (2021). A school and a (female) student:: training women professionally to overcome social problems, Belo Horizonte, 1920–50. Educação Em Foco, 24(44), 80–107. https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6067