NORTH AMERICAN PROFESSIONALS AND THE ORGANIZATION OF BRAZILIAN INDUSTRIAL EDUCATION (1946-1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6121

Keywords:

Ensino Industrial, Estados Unidos da América, Guerra Fria

Abstract

The present study aims to analyze the profile of North-American professionals who represented the United States of America in trips to Brazil, in order to contribute to the organization of Brazilian industrial education in the context of the Brazilian-American Commission of Industrial Education (CBAI), which developed its activities from 1946 to 1962. In this perspective, we proposed to build the professional profile of these employees based on the prosopography method, using as research sources the CBAI Bulletins, an organ that disseminates and informs the Commission. As a result, it was noticed that the profile of the officials who headed the North American action in CBAI was of men with higher education, experience in industrial teaching and industry and that there was the circulation of these officials through different countries and continents, thus demarcating the North American presence and influence in the context of the Cold War from the articulation in professional education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ísis de Freitas Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em História e mestranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Francisca Leidiana de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Educação Profisisonal pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Mestre em Enisno e Graduada em Turismo pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Olívia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui doutorado em Educação, mestrado em História e graduação em História (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). É defensora da escola pública e sócia da ANPUH, da SBHE e da ANPED. Editora da Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica (ISSN 1983-0408) e History of Education in Latin America - HistELA (ISSN 2596-0113). Tem experiência na área de Educação e História, com ênfase em história da educação, história e espaços, teoria e metodologia, historiografia e educação profissional.

References

AMORIM, M. L. Da Escola Técnica de Curitiba à Escola Técnica Federal do Paraná: projeto de formação de uma aristocracia do trabalho (1942-1963). 2004. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo: São Paulo.

ALBUQUERQUE, A. B. Coreia do Sul e Taiwan: Uma história comparada do pós-guerra. In: XII CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA ECONÔMICA & 13ª CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE HISTÓRIA DE EMPRESAS, 2017, Niterói. Anais…, Niterói, 2017. p. 28-30. Disponível em: http://www.abphe.org.br/uploads/ABPHE%202017/7%20Coreia%20do%20Sul%20e%20Taiwan.pdf. Acesso em: 15 de jul. 2021.

BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 1, 1960.

BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 2, 1960.

BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 2, 1958.

BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 2, 1959.

BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 3, 1958.

BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 6, 1959.

BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 2, 1956.

BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 3, 1947.

BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 5, 1947.

BOLETIM, DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n, 1, 1948.

BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 6, 1948.

BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 7, 1947.

BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 7, 1948.

CIAVATTA, M. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputas na formação dos trabalhadores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. p. 1930-60.

FALCÃO, L. Q; CUNHA, L. A. Ideologia, política e educação: a CBAI (1946/1962). Revista Contemporânea de Educação, v. 4, n. 7, p. 149-176, 2009.

FONSECA, C. S. História do ensino industrial no Brasil. 1º. Vol. Rio de Janeiro, RJ: ETN, 1961.

FUSER, I. O petróleo e o envolvimento militar dos Estados Unidos no Golfo Pérsico (1945-2003). Dissertação de mestrado em Relações Internacionais, apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais “Santiago Dantas”, da Unesp, Unicamp e PUC-SP, São Paulo, 2005.

MASSIERE, M. A.; LIMA, C. M. Dos escombros à liderança: A reconstrução alemã no pós-guerra e suas bases econômicas para as décadas seguintes. Revista Neiba: Cadernos Argentina-Brasil, v. 7, n. 1, p. 1-10, 2018.

MEDEIROS NETA, O. M.; CIAVATTA, Maria. Fontes para a história da educação profissional: boletim da CBAI [recurso eletrônico]. João Pessoa: Ideia, 2020.

MUELLER, R. R. A Relação Histórica Entre Trabalho e Educação: O Caso do Training Within Industry (TWI) e a Reestruturação Produtiva. Diálogos-Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História, v. 16, n. 1, p. 257-280, 2012.

NOVAES, B. W. D. O ensino da matemática nas Escolas Técnicas Federais: a influência da CBAI (Comissão Brasileiro-Americana de Ensino Industrial) na formação docente. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2018, Campo Grande, Anais…, Campo Grande, 2028. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/ENAPHEM/article/view/7942/5662. Acesso em: 23 de jul. 2021.

PERES, E. A série de livros de leitura para a América Latina no contexto da política do Institute of Inter-american Affairs (USA). Revista de História da Educação, v. 24, n. e93692, p. 1-32, 2020. Disponível : file:///C:/Users/leidy/Downloads/93692-408011-1-PB.pdf. Acesso em: 11 de jul. 2021.

Published

2021-12-29

How to Cite

Campos, Ísis de F. ., Souza, F. L. de ., & Medeiros Neta, O. M. de. (2021). NORTH AMERICAN PROFESSIONALS AND THE ORGANIZATION OF BRAZILIAN INDUSTRIAL EDUCATION (1946-1962). Educação Em Foco, 24(44), 59–79. https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6121