NORTH AMERICAN PROFESSIONALS AND THE ORGANIZATION OF BRAZILIAN INDUSTRIAL EDUCATION (1946-1962)
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.6121Keywords:
Ensino Industrial, Estados Unidos da América, Guerra FriaAbstract
The present study aims to analyze the profile of North-American professionals who represented the United States of America in trips to Brazil, in order to contribute to the organization of Brazilian industrial education in the context of the Brazilian-American Commission of Industrial Education (CBAI), which developed its activities from 1946 to 1962. In this perspective, we proposed to build the professional profile of these employees based on the prosopography method, using as research sources the CBAI Bulletins, an organ that disseminates and informs the Commission. As a result, it was noticed that the profile of the officials who headed the North American action in CBAI was of men with higher education, experience in industrial teaching and industry and that there was the circulation of these officials through different countries and continents, thus demarcating the North American presence and influence in the context of the Cold War from the articulation in professional education.
Downloads
References
AMORIM, M. L. Da Escola Técnica de Curitiba à Escola Técnica Federal do Paraná: projeto de formação de uma aristocracia do trabalho (1942-1963). 2004. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo: São Paulo.
ALBUQUERQUE, A. B. Coreia do Sul e Taiwan: Uma história comparada do pós-guerra. In: XII CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA ECONÔMICA & 13ª CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE HISTÓRIA DE EMPRESAS, 2017, Niterói. Anais…, Niterói, 2017. p. 28-30. Disponível em: http://www.abphe.org.br/uploads/ABPHE%202017/7%20Coreia%20do%20Sul%20e%20Taiwan.pdf. Acesso em: 15 de jul. 2021.
BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 1, 1960.
BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 2, 1960.
BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 2, 1958.
BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 2, 1959.
BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 3, 1958.
BOLETIM DA CBAI. Curitiba: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1958-1961. n. 6, 1959.
BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 2, 1956.
BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 3, 1947.
BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 5, 1947.
BOLETIM, DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n, 1, 1948.
BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 6, 1948.
BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 7, 1947.
BOLETIM DA CBAI. Rio de Janeiro: Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial, 1947-1957, n. 7, 1948.
CIAVATTA, M. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputas na formação dos trabalhadores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. p. 1930-60.
FALCÃO, L. Q; CUNHA, L. A. Ideologia, política e educação: a CBAI (1946/1962). Revista Contemporânea de Educação, v. 4, n. 7, p. 149-176, 2009.
FONSECA, C. S. História do ensino industrial no Brasil. 1º. Vol. Rio de Janeiro, RJ: ETN, 1961.
FUSER, I. O petróleo e o envolvimento militar dos Estados Unidos no Golfo Pérsico (1945-2003). Dissertação de mestrado em Relações Internacionais, apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais “Santiago Dantas”, da Unesp, Unicamp e PUC-SP, São Paulo, 2005.
MASSIERE, M. A.; LIMA, C. M. Dos escombros à liderança: A reconstrução alemã no pós-guerra e suas bases econômicas para as décadas seguintes. Revista Neiba: Cadernos Argentina-Brasil, v. 7, n. 1, p. 1-10, 2018.
MEDEIROS NETA, O. M.; CIAVATTA, Maria. Fontes para a história da educação profissional: boletim da CBAI [recurso eletrônico]. João Pessoa: Ideia, 2020.
MUELLER, R. R. A Relação Histórica Entre Trabalho e Educação: O Caso do Training Within Industry (TWI) e a Reestruturação Produtiva. Diálogos-Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História, v. 16, n. 1, p. 257-280, 2012.
NOVAES, B. W. D. O ensino da matemática nas Escolas Técnicas Federais: a influência da CBAI (Comissão Brasileiro-Americana de Ensino Industrial) na formação docente. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2018, Campo Grande, Anais…, Campo Grande, 2028. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/ENAPHEM/article/view/7942/5662. Acesso em: 23 de jul. 2021.
PERES, E. A série de livros de leitura para a América Latina no contexto da política do Institute of Inter-american Affairs (USA). Revista de História da Educação, v. 24, n. e93692, p. 1-32, 2020. Disponível : file:///C:/Users/leidy/Downloads/93692-408011-1-PB.pdf. Acesso em: 11 de jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.