The teacher and education in the prison environment: challenges and possibilities of teaching work across the grades
desafios e possibilidades do trabalho docente por entre as grades
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6256Keywords:
Education. Teaching activities. Prison units.Abstract
The present study sought to identify and analyze possible difficulties and challenges present in teaching activities in the prison environment. A qualitative research was carried out, based on semi-structured interviews with licensed teachers in different areas of knowledge, working in prison schools. It was identified that there is no requirement for pre-conditions for the admission of a teacher and for their performance in the prison system, except for the requirement of their good background. Due to the rules imposed by the prison units, the classes undergo adaptations and happen with a series of restrictions on the use of teaching materials and certain teaching methodologies. Prison education serves both the convenience of the prison system and the prerogatives of inmates. However, it is necessary to take into account the possibilities for teaching work in such conditions, since it is considered the latent certainty that education brings in itself a great potential for change, capacity to overcome, evolution and training of students. subjects who offer themselves to it.
Downloads
References
ALMEIDA, J. G.; DOS SANTOS, R. Q. Educação escolar como direito: a escolarização do preso nas legislações penal e educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - ANPAE, v. 32, n. 3, p. 909-929, 2016.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições, 2011.
CAREGNATO, R. C. A.; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto Enfermagem. Florianópolis, v.15, n.4, p.679-84. Out-Dez; 2006.
COLE, M.; WALKER, S. (eds.). Teaching and stress. Milton Keynes: Open University Press, 1989.
DEL PONT, L. M. Derecho Penitenciario. México, D. F.: Cardenas Editor y Distribuidor, 1984.
DUARTE, A. J. O.; DE ORNELLAS SIVIERI-PEREIRA, H. Especificidades da docência em uma escola de unidade prisional: impactos sobre a identidade docente. Cadernos de Pesquisa, Maranhão, v. 25, n. 1, jan./mar. 2018.
DUARTE, A. J. O. Docência na prisão: relação professor-aluno e identidade docente. Revista Educação, Porto Alegre, RS, v. 41, n. 2, p. 300-312, maio/ago. 2018.
DUBET, F. A formação dos indivíduos: a desinstitucionalização. Contemporaneidade e Educação, v. 3, n. 3, p. 27-33, jan./abr.1998.
GOFFMAN, E. Manicômios prisões e conventos. Tradução de Duarte Moreira Leite. São Paulo: Perspectiva, 1974
GOFFMAN, E. A Representação do Eu na Vida Cotidiana. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2005.
MARCONDES, M. A. S.; MARCONDES, P. A educação nas prisões. Produção de terceiros sobre Paulo Freire, Série Artigos. São Paulo, 2008. Disponível em:< http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/4268/1/FPF_PTPF_01_0917.pdf>. Acesso em: maio de 2019.
MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Tradução de Meton Porto Gadelha. Rio de Janeiro: Zahar, 1967. Editores, 1967.
MINAYO, M. C. S. (Org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
NIAS, J. Changing Times, Changing Identities: Grieving for a Lost Self. In Educational Research and Evaluation [ed. R. Burgess]. Lewes: The Falmer Press, 1991.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: Os professores e a sua formação. Nóvoa, A. (org.) 2ª ed. Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.
ONOFRE, E. M. C.; JULIÃO, E. F. A educação na prisão como Política Pública: entre desafios e tarefas. Educação E Realidade. v. 38, n. 1, p. 51-69, 2013. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/30703>. Acesso em: jun. 2021.
PAIVA, J. Salto para o futuro - Proposta Pedagógica - EJA e Educação Prisional. SEED-MEC. Conteúdos e metodologia: a prática docente no cárcere. Boletim, v. 6, p. 49-59, 2007.
PEREIRA, A. A educação-pedagogia no cárcere, no contexto da pedagogia social: definições conceituais e epistemológicas. Revista de Educação Popular, v. 10, 2011. Disponível em: < http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/20214>. Acesso em: julho de 2020.
SADER, E. Contexto histórico e educação em direitos humanos. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy et al. (Orgs.). Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Ed. Universitária, 2007.
SUTHERLAND, E.; CRESSEY, D. Príncipes de Criminologie. Paris: Cujas, 1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.