TEACHER TRAINING, DIGITAL TECHNOLOGIES AND INTERCULTURALITY

REFLECTIONS FOR EDUCATION IN A PLURAL AND CONNECTED SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.6306

Keywords:

Teacher training, Digital technologies, Interculturality, Higher Education

Abstract

This study aims to analyze the contributions of digital technologies to teacher education in relation to intercultural aspects. The research subjects are 12 students from a postgraduate course in Education, at a university in southern Brazil. To carry out the data collection, an online questionnaire was used, containing closed and open questions. The collected data were analyzed using the Discursive Textual Analysis (ATD) method. The analysis originated 2 categories, called: Digital technologies and intercultural aspects; Teacher training and the demands of society. The study results reveal that research participants understand that digital technologies contribute to teacher education in relation to intercultural aspects, as there are technological resources (MOOCs, social networks, among others) that allow connections, reflective and interactive moments between people to be made. from different regions, thus enabling rich moments of approximation with different cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Graziela Weber Machado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Graduada em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil/RS e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG; Pós-graduada - Especializada em: Pedagogias do Corpo e da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mídias na Educação pela Universidade Federal de Pelotas, Informática Instrumental para Professores de Educação Básica (UFRGS); Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS; Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS.

Adriana Justin Cerveira Kampff , Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

She holds a Doctorate in Informatics in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (2009). She is an Adjunct Professor at PUCRS, a professor at the Graduate Program in Education and a contributor to the Graduate Program in Education in Science and Mathematics. She currently holds the position of Dean of Undergraduate and Continuing Education.

Thomas Selau Castro, Colégio La Salle Dores

Master in Education (2021) from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). He is currently Professor of History at Colégio La Salle Dores.

References

CASTELLS, M. (2005). A sociedade em rede: do conhecimento à política. In Castells, Manuel & Cardoso, G. (Orgs.). A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Imprensa Nacional/Casa da Moeda.

FLORES, Maria Assunção. Algumas reflexões em torno da formação inicial de professores. Educação, v. 33, n. 3, p. 182-188, 2010.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MACHADO, Karen Graziela Weber; SOSO, Felipe Sereno; KAMPFF, Adriana Justin Cerveira. Aulas on-line no contexto da educação superior em tempos de pandemia. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 633-655, set./dez. 2020.

MACEDO, Valcinete Pepino de. Formação de professores do contexto das mudanças educativas. 25º Simpósio Brasileiro e 2º Congresso Ibero-Americano de Políticas e

Administração da Educação, 2011. São Paulo: Anpae, 2011.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, p. 02-25, 2018.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual: discursiva. Editora Unijuí, 2011.

OCDE - Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. 2020a. Disponível em: https://read.oecdilibrary.org/view/?ref=126_126988-t63lxosohs&title=A-framework-to-guide-an-education-response-tothe-COVID-19-Pandemic-of-2020. Acesso em: 04 jun. 2020.

OLIVEIRA, C.; Moura, S.P. TIC’s na educação: a utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v.7, n.1, p.75-95, 2015.

RAMOS, Maria N. P. Tecnologias digitais de informação e comunicação, interculturalidade e formação docente. Revista EDaPECI São Cristóvão (SE) v.16. n. 1, p. 9-30 jan. /abr. 2016.

SOARES, S. J. O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação no processo de ensino-aprendizagem. 2015. (apresentação de trabalho/congresso).

UNESCO. Convention sur la Protection et la Promotion de la Diversité des Expressions Culturelles. Paris: UNESCO, 2005.

UNESCO. Relatório global sobre aprendizagem e educação de adultos. Brasília, DF: UNESCO, 2010.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

UNESCO, UniTin. Competencias Interculturales. Marco conceptual y operativo. Bogotá: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura. 2017.

XAVIER, Antonio Carlos dos Santos. Letramento Digital e Ensino. Disponível em: http://www.nehte.com.br/artigos/Letramento-Digital-Xavier.pdf último acesso em 08/04/2020.

WALSH, Catherine. La interculturalidad en educación. Perú. Ministerio de Educación. Dirección Nacional de Educación Blingüe Intercultural, 2005. Disponível em: https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/files/rb/pdf/La%20interculturalidad%20en%20la%20educacion_0.pdf. Acesso em: 09 out. 2021.

Published

2023-04-29

How to Cite

Weber Machado, K. G., Justin Cerveira Kampff , A., & Selau Castro, T. (2023). TEACHER TRAINING, DIGITAL TECHNOLOGIES AND INTERCULTURALITY: REFLECTIONS FOR EDUCATION IN A PLURAL AND CONNECTED SOCIETY. Educação Em Foco, 26(48). https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.6306