PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION

Authors

  • Laurici Vagner Gomes UEMG

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6413

Keywords:

Art. Berardi. Coronavirus. Nihilism. Nietzsche.

Abstract

This article’s conductive thread consists of Franco Berardi’s considerations regarding the pandemic, presented in his Chronicles of the Psycho-deflation. The book starts off from the meeting of the hyper-excited organism of the human kind with a virus that, coming from outside of the capitalist system, forced the bodies to deaccelerate, leading to a state of psycho-deflation. By analyzing this state from the perspective of exhaustion, of the nihilism of great fatigue, as described by Nietzsche, we face the challenge posed by Berardi: to prepare a way out from the pandemic by imagining what’s possible. Through this intellectual exercise, by way of Nietzsche’s philosophy, we discuss the concept of aesthetic education in order to propose a counter-movement to exhaustion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, Fernando de Moraes. “Desafios da linguagem musical: a correspondência entre Nietzsche e Carl Fuchs” In: Revista Trágica: Estudos sobre Nietzsche – Vol. 3 – nº 2 – p.132-141, 2010.

BERARDI, Franco. Extremo: Crônicas da psicodeflação. São Paulo: UBU, 2020.

BRUSOTTI, Marco. “Tensão: um conceito para o grande e o pequeno”. In: DISSERTATIO Revista de Filosofia, vol. 33, p. 35-62. Pelotas, 2011.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Ed. Rio, 1976.

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche educador. São Paulo: Scipione, 1993.

FÉRÉ, Charles. Sensation et mouvement: études expérimentales de psychomécanique. Paris: Félix Alcan, 1887.

____________Dégénérescence et criminalité: Essai physiologique. (BN) Paris: Félix Alcan, 1888.

GENIS, Andrea Díaz. “Nihilismo, Pandemia y Educación”. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, 2020.

LAMPERT, Laurence. Nietzsche’s Teaching: an interpretation of Thus Spoke Zarathustra. New Haven e Londres: Yale University Press, 1986.

LARROSA, Jorge. Nietzsche & a Educação. Trad. Semíramis Gorini da Veiga. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MÜLLER-LAUTER, Wolfgang. “Décadence artística enquanto décadence fisiológica – a propósito da crítica tardia de Nietzsche a Richard Wagner”. Trad. Scarlett Marton. Cadernos Nietzsche nº 6 p. 11-30. Departamento de Filosofia da USP. São Paulo, 1999.

_________________________. Nietzsche: sua filosofia dos antagonismos e os antagonismos de sua filosofia. São Paulo: Editora Unifesp, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. Fragmentos Póstumos (1875-1882). Volumen II. Traducción, introducción y notas de Manuel Barrios (Universidad de Sevilla) y Jaime Aspiunza (Universidad del País Vasco).Tecnos, 2008a. (Edição espanhola dirigida por Diego Sánchez Meca)

____________________. Fragmentos Póstumos (1882-1885). Volumen III. Traducción, introducción y notas de Jesús Conill (Universidad de Valencia) y Diego Sánchez Meca (UNED).Tecnos, 2008b. (Edição espanhola dirigida por Diego Sánchez Meca)

____________________. Fragmentos Póstumos (1885-1889). Volumen IV. Traducción, introducción y notas de Joan B. Llinares (Universidad de Valencia) y Juan L. Vermal (Universidad de las Islas Baleares). Tecnos, 2008c. (Edição espanhola dirigida por Diego Sánchez Meca)

____________________. Assim Falou Zaratustra. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

____________________. Crepúsculo dos Ídolos. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

____________________. Além do Bem e do Mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

____________________. Genealogia da Moral – uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

____________________. O caso Wagner: um problema para músicos / Nietzsche contra Wagner: dossiê de um psicólogo. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

____________________. Humano, demasiado Humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

____________________. Aurora. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 11. ed. São Paulo: Cia. Das Letras, 1995.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SCHILLER, Friedrich. Cartas sobre uma educação estética da humanidade. São Paulo: EPU, 1991.

VOLPI, Franco. O niilismo. São Paulo: Loyola, 1999.

WAITE, Geoff. Nietzsche’s Corps/e: Aesthetics, Politics, Prophecy, Or, the Spectacular Technoculture of Everyday Life. Durham, NC: Duke University Press, 1996.

YOUNG, J. Nietzsche’s philosophy of art. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

Published

2022-04-29

How to Cite

Gomes, L. V. (2022). PANDEMIC, PSYCHO-DEFLATION AND AESTHETIC EDUCATION. Educação Em Foco, 25(45), 130–156. https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6413