200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges

entre conquistas e desafios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6484

Keywords:

Brazil, rural education, public policy

Abstract

This article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation.

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Author Biographies

Jamile de Souza Soares, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista. Membro do Grupo de Estudos Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (GEPEMDECC/CNPq).

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerias (UFMG). Pós-doutora em Educação e Movimentos Sociais pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Coordenadora do Grupo de Estudos Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (GEPEMDECC/CNPq). Coordenadora da Rede Latino-america de Educação do Campo e Cidade & Movimentos Sociais – Rede PECC-MS.

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) tendo realizado Estágio Doutoral na Universidade de Coimbra (UC). Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Educação e Pesquisa, pela Université Du Québec À Chicoutimi (UQAC). Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2022-08-30

How to Cite

de Souza Soares, J., Ramos dos Santos, A., & Pinto Nunes, C. (2022). 200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios. Educação Em Foco, 25(46), 34–60. https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6484

Issue

Section

Dossiê 200 Anos de Educação do Brasil