THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6553

Keywords:

Educational Legislation. Organization of public instruction. XIX century.

Abstract

This article is situated in the field of History of Education; we have as object of study the legislation and organization of public education in Pará at the end of the 19th century, more precisely between the years 1890 and 1896; our objective was to identify how public education in Pará was configured in the context of actions determined by the state's education regulations. For its accomplishment we made use of a historical research of documentary and bibliographical nature. Based on this work, we found that, through the determinations set out in the educational legislation of Pará, an attempt was made to impose a pattern of behavior for teachers and students in primary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Dourado, Universidade Federal do Pará

Mestranda do Programa de Pós graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atuou como bolsista de Iniciação Científica - PIBIC no Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM). Atualmente é membro do LAPEM e do Grupo de Estudos em Educação no Pará na Primeira República (GEPRE). Associada da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE).

Alberto Damasceno, Federal University of Pará

Professor at the Federal University of Pará, professor at the Graduate Program in Curriculum and Management at the Basic School (PPEB) and at the Graduate Program in Education in the Amazon (PGEDA). Post-Doctorate in Education at the Federal University of Paraná. Doctor in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo (1998). Master in Brazilian School Education from the Federal University of Goiás (1991). Specialist in Education and Regional Problems from UFPA (1985). Graduated in Architecture from the Federal University of Pará (1983). Develops studies in the area of ​​History of Education, Educational Policy, Management and Educational Planning. He currently coordinates the Laboratory for Research in Memory and History of Education (LAPEM) and is vice-coordinator of the Study Group on Education in Pará in the First Republic (GEPRE). Member of the Brazilian Society for the History of Education (SBHE), the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPED), the National Association for Education Policy and Administration (ANPAE) and the Historical and Geographical Institute of Pará (IHGP) , in addition to being a member of the Municipal Education Council of Belém. He was an advisor to the Municipal Secretary of Education of São Paulo in the management of Paulo Freire and Secretary of State for Social Development of Pará.

References

CANDIOTTO, C.. Disciplina e segurança em Michel Foucault: a normalização e a regulação da delinquência. Psicologia & Sociedade, v. 24, n. SPE, p. 18-24, 2012.

CARVALHO, C. H. ; CARVALHO, L. B. O. B. DE. “Inovações” metodológicas no campo da pesquisa na história da educação: tendências e perspectivas. Poíesis Pedagógica - V.9, N.2 ago/dez.2011.

COSTA, E. da S.. Civilizar a nação pela instrução pública: Formação de professores e ensino primário no Pará (1891-1909). Belém: UFPA, 2015.

CURY, C. R. J. A Educação Básica no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 168-200, set. 2002.

DAMASCENO, R. A. F.; SANTOS, E. M. N., & ALMEIDA, K. N. C. Povo civilizado e cidadãos de um país livre: República, educação e cidadania nas prescrições didático-cívicas de Hygino Amanajás. Revista Brasileira de História da Educação, v. 18(48), e030, 2018.

DAMASCENO, A.; PANTOJA, S. Controle e fiscalização do ensino no Pará: a inspeção escolar no início do século XX. Revista Brasileira de História da Educação, v. 20, n. 1, p. e093, 25 nov. 2019.

DAMASCENO, A. O Congresso Pedagógico do Pará: um projeto educacional na Primeira República (1895-1897). Revista História da Educação (Online), v. 25, 2021.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Leya, 2014. Não seria editora Vozes?

KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L.. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de investigaciones UNAD, v. 14, n. 2, p. 55-73, 2015.

MENEGHETTI, G.; SAMPAIO, S. S.. A disciplina como elemento constitutivo do modo de produção capitalista. Revista Katálysis, v. 19, n. 1, p. 135-142, 2016.

MIGUEL, A.; MENEZES, J. M. de F.; SANTANA, E. C.. A constituição do professor primário na Bahia republicana: diálogo com a legislação (1890-1919). Cadernos de História da Educação, v. 20, p. e003-e003, 2021.

MORAES, F. T.; COSTA, R. P.. Educação como sacerdócio: Formação de professores no Pará Republicano (1891-1904). Revista Brasileira de História da Educação, v. 14, n. 3 [36], p. 111-137, 2014.

OLIVEIRA, S. M. DE. Grupo escolar em Minas Gerais: análise da legislação na Primeira República (1906-1924). Tese de doutorado. Uberlândia. UFU, 2012.

PANTOJA, S. M. ; DAMASCENO, A. O professor na Primeira República no Pará: notas sobre seu papel e função na relação família x escola. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 8, N° 3, SET/DEZ 2018.

RUSSO, M. H.. Escola e paradigmas de gestão. ECCOS – Rev. Cient.. UNINOVE, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 25-42, jun. 2004.

SANDER, B.. Gestão Educacional: concepções em disputa. Retratos da Escola. Brasília, v. 3, n. 4, p. 69-80, jan./jun. 2009.

SARGES, Maria de Nazaré. Belém: Riquezas Produzindo a Belle Époque (1870-1912). Belém: Paka-tatu, 2000. 152 p.

SILVA, J. C. .“O Amor por princípio, a ordem por base, o progresso por fim”: As propostas do Apostolado Positivista para a educação brasileira (1870-1930). Tese de doutorado. Campinas: UNICAMP, 2008.

VIEIRA, S. L. Política(s) e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, Brasília, v. 23, n. 1, p. 53-69, jan./abr. 2007

FONTES DOCUMENTAIS

PARÁ. 1890a, Actos do Governo Provisório.

PARÁ. 1890b, Regulamento Escolar, Programmas, Horario e Instrucções Pedagógicas.

PARÁ. 1891, Decreto 372. Reorganiza a Instrucção Publica.

PARÁ. 1896, Lei 436. Dá Nova Organização ao Ensino Público.

Published

2022-08-30

How to Cite

Dourado, V., & Damasceno, A. (2022). THE ORGANIZATION OF PUBLIC EDUCATION AT THE BEGINNING OF THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1890 - 1896). Educação Em Foco, 25(46), 86–103. https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6553

Issue

Section

Dossiê 200 Anos de Educação do Brasil