Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6656Keywords:
Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.Abstract
In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Decreto n. 1.428, de 12 de setembro de 1854. Crea nesta côrte hum instituto denominado Imperial Instituto dos Meninos Cegos. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-1428-12-setembro-1854-508506-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 17 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional dos Cursos Técnicos (2021). Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/eixo-tecnologico?id=3. Acesso em: 01 maio 2021.
BRASIL. Ministério de Educação. Secretaria de Educação Especial. Estenografia Braille para a Língua Portuguesa. Brasília, DF: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/estenografia.pdf. Acesso em: 02 out. 2021.
BRASIL. Portaria n. 310, de 3 de abril de 2018. Altera o regimento interno do Instituto Benjamin Constant - IBC, aprovado pela Portaria n. 325, de 17 de abril de 1998. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/- /asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/8974331/do1-2018-04-04-portaria-n-310-de-3-de-abril-de-2018-8974327. Acesso em: 19 fev. 2021.
BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia assistiva. Brasília: CORDE, 2009.
GERGEN, K. J. O movimento do construcionismo social na psicologia moderna. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v.6, n.1, p. 299-325, jan./jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2009v6n1p299/10807. Acesso em: 13 out. 2021.
INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Disponível em: http://www.ibc.gov.br. Acesso em: 10 fev. 2021.
INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. 150 anos do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro: Fundação Cultural Monitor Mercantil, 2008.
INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Revisão de Textos no Sistema Braille. Rio de Janeiro: IBC, 2019.
MINAYO, M. C. S; GOMES, S. F. D. R. (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes 2015.
OLIVEIRA, C. D.; MILL, D. Acessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva: um estudo bibliométrico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 3, p.1169-1183, 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194. Acesso em: 10 mar. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Relatório Global UNESCO. Abrindo novos caminhos para o empoderamento: TIC no acesso à informação e ao conhecimento para as pessoas com deficiência. Tradução: DB Comunicação. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2014 (E-book). Disponível em: https://cetic.br/es/media/docs/publicacoes/8/Relatorio_Global_Unesco_FINAL.pdf. Acesso em 21 mar. 2021.
PEDROSA, S. M. P. A; CAMPOS, M. V. N. As Tecnologias de Informação e Comunicação como recurso de inclusão do aluno com deficiência visual. Benjamin Constant. Rio de Janeiro: ano 22, n. 59, v. 2, p. 183-196, jul./dez. 2016. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/770. Acesso em 02 abr. 2021.
POUPART, J; DESLAURIERS, J. P.; GROULX, L. H.; LAPERRIÈRE, A; MAYER, R.; PIRES, Á. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 4. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.