Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System

Authors

  • Thiago Sardenberg Instituto Benjamin Constant https://orcid.org/0000-0003-4341-4177
  • Helenice Maia Universidade Estácio de Sá - Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6656

Keywords:

Visual impairment. Special education. Professional education. Benjamin Constant Institute.

Abstract

In Brazil, the term Assistive Technology was defined in 2006 by the Technical Assistance Committee. From this definition, this work aimed to investigate how the concept of Assistive Technology was appropriated by the Benjamin Constant Institute and how it is present in the Pedagogical Project of the Middle Level Technical Course on Text Revision in the Braille System, exclusively for people with disabilities. visual impairment. The project was analyzed in its content as proposed by Lawrence Bardin and the results indicated that the term Assistive Technology, as coined by the Technical Assistance Committee, because it is too broad, emphasizes the term “resource”, directly associated with “technologies”, promoting the exclusion of the other terms that make up the concept, fundamental for the teaching and learning process of the visually impaired person and essential for the promotion of their functionality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Sardenberg, Instituto Benjamin Constant

He holds a Doctorate and Masters in Education from Universidade Estácio de Sá, Specialization in Special Education with Emphasis on Visual Impairment from the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro and in Neurology and Neurophysiology Applied to Rehabilitation from the Instituto Brasileiro de Medicina de Reabilitação, Degree in Pedagogy from the Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor of Basic, Technical and Technological Education / Guidance and Mobility at the Instituto Benjamin Constant.

Helenice Maia, Universidade Estácio de Sá - Programa de Pós-Graduação em Educação

He holds a Post-Doctorate in Educational Psychology from the Pontifícia Universidade Católica of São Paulo and a Post-Doctorate in Social Representations, Subjectivity and Education from the Superitendência de Educação e Pesquisa da Fundação Carlos Chagas. Doctorate in School Education from the Universidade Federal do Rio de Janeiro, Master in Brazilian Education from the Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Specialization in Learning Disabilities and Degree in Pedagogy from the Universidade de São Paulo. Professor of the Graduate Program in Education - Master's and Doctorate in Education at Universidade Estácio de Sá.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Decreto n. 1.428, de 12 de setembro de 1854. Crea nesta côrte hum instituto denominado Imperial Instituto dos Meninos Cegos. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-1428-12-setembro-1854-508506-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 17 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional dos Cursos Técnicos (2021). Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/eixo-tecnologico?id=3. Acesso em: 01 maio 2021.

BRASIL. Ministério de Educação. Secretaria de Educação Especial. Estenografia Braille para a Língua Portuguesa. Brasília, DF: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/estenografia.pdf. Acesso em: 02 out. 2021.

BRASIL. Portaria n. 310, de 3 de abril de 2018. Altera o regimento interno do Instituto Benjamin Constant - IBC, aprovado pela Portaria n. 325, de 17 de abril de 1998. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/- /asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/8974331/do1-2018-04-04-portaria-n-310-de-3-de-abril-de-2018-8974327. Acesso em: 19 fev. 2021.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia assistiva. Brasília: CORDE, 2009.

GERGEN, K. J. O movimento do construcionismo social na psicologia moderna. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v.6, n.1, p. 299-325, jan./jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2009v6n1p299/10807. Acesso em: 13 out. 2021.

INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Disponível em: http://www.ibc.gov.br. Acesso em: 10 fev. 2021.

INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. 150 anos do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro: Fundação Cultural Monitor Mercantil, 2008.

INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Revisão de Textos no Sistema Braille. Rio de Janeiro: IBC, 2019.

MINAYO, M. C. S; GOMES, S. F. D. R. (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes 2015.

OLIVEIRA, C. D.; MILL, D. Acessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva: um estudo bibliométrico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 3, p.1169-1183, 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194. Acesso em: 10 mar. 2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Relatório Global UNESCO. Abrindo novos caminhos para o empoderamento: TIC no acesso à informação e ao conhecimento para as pessoas com deficiência. Tradução: DB Comunicação. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2014 (E-book). Disponível em: https://cetic.br/es/media/docs/publicacoes/8/Relatorio_Global_Unesco_FINAL.pdf. Acesso em 21 mar. 2021.

PEDROSA, S. M. P. A; CAMPOS, M. V. N. As Tecnologias de Informação e Comunicação como recurso de inclusão do aluno com deficiência visual. Benjamin Constant. Rio de Janeiro: ano 22, n. 59, v. 2, p. 183-196, jul./dez. 2016. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/770. Acesso em 02 abr. 2021.

POUPART, J; DESLAURIERS, J. P.; GROULX, L. H.; LAPERRIÈRE, A; MAYER, R.; PIRES, Á. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. 4. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2023-11-28

How to Cite

Sardenberg, T., & Maia, H. (2023). Assistive Technology in the Text Revision Technical Course in the Braile System. Educação Em Foco, 26(50), 1–19. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6656