EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN BRAZIL AND THE RELEVANCE OF THE PRIVATE SECTOR IN THE WORLD BANK INDICATIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.6670

Keywords:

World bank. Brazilian education policy. privatization of education.

Abstract

The aim of this article is to apprehend World Bank’s indicators on the participation of the private sector in provision of Early Childhood Education in Brazil, particularly for children from 0 to 3 years old. This is a documentary and bibliographic research, with a qualitative approach. The main analysis document is that of the World Bank entitled "Early Childhood Education: Programs for the Most Important Generation of Brazil", 2011. We conclude that public-private partnerships, one of the forms of privatization, aim to meet the demand for vacancies in Early Childhood Education, particularly for children from 0 to 3 years old. This process has been consolidated through agreements with social organizations, including philanthropic institutions, NGOs and Institutes, with the transfer of public resources throughout the State.

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Author Biographies

Márcia Cossetin, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2017), Mestre em Educação (2012), Especialista em História da Educação Brasileira (2008) e Graduada em Pedagogia (2005), pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Atualmente atua como Professora Adjunta no Instituto Latino-Americano de Arte, Cultura e História - ILAACH - na Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacional e Social - GEPPES/Unioeste/PR e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais - GREPPE/Unicamp. É membro da Rede Latino-Americana e Africana de Pesquisadores em Privatização da Educação (ReLAAPPe). Desenvolve pesquisas na área da Educação, principalmente nos seguintes temas: Estado, Políticas Educacionais, Privatização da Educação e Políticas Públicas para Privados de Liberdade. 

Dhyovana Guerra, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, Campus de Cascavel. Possui Graduação em Pedagogia (2018) e Mestrado em Educação (2020) pela mesma instituição. Especialista em Direito Educacional (2020). Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social (GEPPES). Tem experiência na área de Educação e atua principalmente nos temas: Política Educacional - com ênfase na Educação Infantil e Ensino Fundamental; organismos internacionais.

Ireni Marilene Zago Figueiredo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduação em Pedagogia e Especialização em Fundamentos da Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus de Cascavel-PR. Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Campinas - UNICAMP - SP. Atualmente é docente do Colegiado do Curso de Pedagogia e do Mestrado e Doutorado em Educação da UNIOESTE - Campus de Cascavel-PR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Política Educacional - Paraná, Política Educacional - Brasil, Política Social, Construção da "centralidade" em educação e saúde básicas, Educação e Estado no Brasil e Prática de Ensino (área de alfabetização). É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social - GEPPES

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Published

2023-04-29

How to Cite

Cossetin, M., Guerra, D. ., & Zago Figueiredo, I. M. . (2023). EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN BRAZIL AND THE RELEVANCE OF THE PRIVATE SECTOR IN THE WORLD BANK INDICATIVES. Educação Em Foco, 26(48). https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.6670